Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIY 18650 battery pack

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DIY 18650 battery pack

    Jeg skal lage en batteri pakke med 3x18650 i serie. Denne batteri pakken skal gi strøm til noen 12v led lys.

    Denne 3x18650 holderen har pcm installet. Kan jeg bruke den som den er eller trenger jeg å montere på balanserings ledninger i tillegg?

  • #2
    Originally posted by kjetillunde View Post
    Jeg skal lage en batteri pakke med 3x18650 i serie. Denne batteri pakken skal gi strøm til noen 12v led lys.

    Denne 3x18650 holderen har pcm installet. Kan jeg bruke den som den er eller trenger jeg å montere på balanserings ledninger i tillegg?
    Hvis du ikke bygger inn noe elektronikk som gjør balanseringen inn i pakka så vil jeg anbefale på det sterkeste å legge ut en plugg for balansering - denne kan du rappe fra et defekt/dårlig LiPo batteri som du sikker har slengende.

    Skal du trekke litt strøm så hadde jeg droppet holderen og loddet sammen batteri pakkene - har dårlig erfaring med holdere og varmgang p.g.a. dårlig kontakt.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Hvis du ikke bygger inn noe elektronikk som gjør balanseringen inn i pakka så vil jeg anbefale på det sterkeste å legge ut en plugg for balansering - denne kan du rappe fra et defekt/dårlig LiPo batteri som du sikker har slengende.

      Skal du trekke litt strøm så hadde jeg droppet holderen og loddet sammen batteri pakkene - har dårlig erfaring med holdere og varmgang p.g.a. dårlig kontakt.
      Hvordan kan jeg bygge inn noe elektronikk som gjør balanseringen inn i pakka?

      Comment


      • #4
        Originally posted by kjetillunde View Post
        Jeg skal lage en batteri pakke med 3x18650 i serie. Denne batteri pakken skal gi strøm til noen 12v led lys.

        Denne 3x18650 holderen har pcm installet. Kan jeg bruke den som den er eller trenger jeg å montere på balanserings ledninger i tillegg?
        Bruk den som den er. Bare ladd opp cellene en og en før du setter de inn. Skulle de komme i uballanse vil du merke det ved at kapasiteten avtar. PCM'ene vil koble ut, om en celle får for lav eller høy spenning. Skjer dette under lading, eller du får ut for lite kapasitet, er det bare å ta de ut og singel-lade de igjen. Sjansen er stor for at du aldri vil oppleve dette.
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by flarssen View Post
          PCM'ene vil koble ut, om en celle får for lav eller høy spenning.
          Blir hele batteripakken da koblet ut eller kun den ene cellen det gjelder? Dersom det siste, vil da de to andre cellene måtte jobbe så hardt at det kan være brannfarlig?

          Comment


          • #6
            Regner med at det er en krets pr. celle. Cellene er jo i serie, så når én kobler ut, kobles hele pakken ut.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Kan jeg bruke denne 11.1v RC Lipo Battery Balance JST-XH Connector i batteripakken? Hvordan skal jeg evt koble den inn?

              Vil den passe til iMax B6 laderen jeg har bestillt?
              Last edited by kjetillunde; 06-04-13, 00:55.

              Comment


              • #8
                den ladern vil sikkert bruke 3 timer \ for og lade opp den saken.
                imax laderene er ikke kjent for og være gode på balansering heller.
                Min Hjemmeside..

                http://sveininge.iflogg.com

                Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kjetillunde View Post
                  Kan jeg bruke denne 11.1v RC Lipo Battery Balance JST-XH Connector i batteripakken? Hvordan skal jeg evt koble den inn?

                  Vil den passe til iMax B6 laderen jeg har bestillt?
                  Ja, det er riktig plugg/kabel.

                  Du kobler den på følgende måte:

                  Click image for larger version

Name:	bb3.JPG
Views:	1
Size:	71.4 KB
ID:	599589

                  Husk at polariteten på LiFe batterier kan variere fra det man er vant til på vanlige batterier så sjekk dette nøye før du kobler opp.

                  Hvis du bruker kassa som det refereres til i mail #1 så er jeg usikker på om du kan bruke denne kabelen (eller noe annet), ser ingen plasser å lodde på balanserings kabelen mellom batteriene...


                  Originally posted by sveininge View Post
                  den ladern vil sikkert bruke 3 timer \ for og lade opp den saken.
                  imax laderene er ikke kjent for og være gode på balansering heller.
                  Tror ikke det - laderen leverer 50W noe som burde bli en 4-5A på disse tre batteriene så det burdet gå raskt og greit.

                  Det var iMax kopiene som var fylt opp med billigkomponenter og balanserte ujevnt - originalen fungerte utmerket (om dette er en klone eller ikke er et åpent spørsmål)
                  Last edited by Quadrocopter; 06-04-13, 19:49. Reason: Rettet opp 18650 polaritet

                  Comment


                  • #10
                    Den IMax 6B laderen du har kjøpt har samme balangserings kapasitet (300mA) som ladere som tidligere kostet 2000kr Det holder fint til å lade 6S batterier.
                    MegaPower GEMINI-2014 DUO 300W+300W TWIN Balance Charger/Discharger - BUY NOW@RC711.com

                    Nyere ladere i dag har "Current drain for balancing: 1000mA"

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Ja, det er riktig plugg/kabel.

                      Du kobler den på følgende måte:

                      [ATTACH=CONFIG]66859[/ATTACH]

                      Husk at polariteten på LiFe batterier kan variere fra det man er vant til på vanlige batterier så sjekk dette nøye før du kobler opp.

                      Hvis du bruker kassa som det refereres til i mail #1 så er jeg usikker på om du kan bruke denne kabelen (eller noe annet), ser ingen plasser å lodde på balanserings kabelen mellom batteriene...



                      Tror ikke det - laderen leverer 50W noe som burde bli en 4-5A på disse tre batteriene så det burdet gå raskt og greit.

                      Det var iMax kopiene som var fylt opp med billigkomponenter og balanserte ujevnt - originalen fungerte utmerket (om dette er en klone eller ikke er et åpent spørsmål)
                      Ok, takk skal du ha!

                      Den andre strømpluggen (pluss/minus) hvaslags plugg bør det være? Deans connector?
                      Last edited by Quadrocopter; 06-04-13, 19:49.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Husk at polariteten på LiFe (18650) batterier er forskjellig fra det man er vant til på vanlige batterier så sjekk dette nøye før du kobler opp (kanna er (+) og tuppen er (-))
                        Det gjelder vel bare A123 26650 (2300mAh). 18650 LiFe og Li-ion, som kassa er beregnet for, følger normalen.
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har allerede bestillt iMax B6 laderen, hvaslags plugg er på ledningene som følger med laderen? Altså hva slags plugg bør jeg bestille for å montere på batteripakken? Er det Deans?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by flarssen View Post
                            Det gjelder vel bare A123 26650 (2300mAh). 18650 LiFe og Li-ion, som kassa er beregnet for, følger normalen.
                            Hmm, ser det.
                            Har noen 18650 som ble kjøpt for en del år siden på HK og disse her (-) på tuppen...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kjetillunde View Post
                              Jeg har allerede bestillt iMax B6 laderen, hvaslags plugg er på ledningene som følger med laderen? Altså hva slags plugg bør jeg bestille for å montere på batteripakken? Er det Deans?
                              Det som passer ditt behov best.
                              Det er fritt frem til å velge DEANS, XT60, en eller annen bullet kombinasjon eller en annen pluggtype.
                              Last edited by Quadrocopter; 06-04-13, 23:16.

                              Comment

                              Working...
                              X