Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger ny lader, er Hitec H4 overkill ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger ny lader, er Hitec H4 overkill ?

    Jeg trenger en ny 4ch lader med litt futt i. Denne HKen kasseres da svært lang lade tid og gir av og til 4,3V på en av sellene:
    HobbyKing Quattro 4x6S Lithium Polymer Multi Charger


    Fant en fin pris på Hitec H4 i en Norsk nett butikk så tenkte jeg ville høre om noen har erfaring med denne og om den er bra?
    Hitec H4 DC 4 Port Smart Charger - SAMIRC

    samiRC.no Hva er det?


    Fra før har jeg og en Turnigy 400W som jeg bruker på stripa. Er det noen som har erfaring med lade kvaliteten på disse?
    Attention Required! | Cloudflare
    Nic: treiner-svein
    3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
    3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
    3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
    RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
    RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
    Futtaba T14MZP
    Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/

  • #2
    Originally posted by zephyr View Post
    Fant en fin pris på Hitec H4 i en Norsk nett butikk så tenkte jeg ville høre om noen har erfaring med denne og om den er bra?
    Hitec H4 DC 4 Port Smart Charger - SAMIRC
    2200 kr for en 4x120W lader er avsindig dyrt.. :O

    Sjekk anbefalingene i denne artikkelen: ModellflyNytt.no - Guide for innkjøp, bruk og lading av lipobatterier.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #3
      Du kan få prøve min pl8 zephyr. Garanterer at du blir overbevist

      Comment


      • #4
        Tja Trulsen, tar deg på ordet at pl8 er super.

        Nå var det en 4ch jeg tenkte på for 1c lading over natta da Turnigy 400W greier 5c på stripa med di pakkene jeg har i dag. 250USD er ikke små penger ferdig fortollet med moms til norge heller? Og blir nokk en del mere en de kr. 1400 som står i guiden

        Er det noen som har en link til en 4ch til en ikke HK "billig" penge?
        Last edited by zephyr; 30-07-13, 23:04.
        Nic: treiner-svein
        3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
        3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
        3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
        RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
        RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
        Futtaba T14MZP
        Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/

        Comment


        • #5
          du lader ikke over natta!!!!!

          pl8 uten tvil.

          Comment


          • #6
            jeg er rimelig avslappet med tanke på lading av lipo, men lading over natten hadde ikke jeg tatt sjangs på. Og i den prisklassen hadde jeg ikke vurdert noe annet enn PL8 eller iCharger4010

            Comment


            • #7
              Med frakt og moms (hvis du insisterer på å betale det) fra progressiverc lander du på ca 2250 kr. Det er jo det samme som det Samirc tar for 4-kanalsladeren UTEN frakt...

              Lading over natta er forresten ikke noe problem. Det er bare å holde seg våken og sove på dagen istedet
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Klart man lader over natta

                Alle brannvarslerene er koplet sammen så skjer det noe inne eller i garasjen så blir det et helvetes leven og om det brenner ned på natt i stedet for om dagen så spiller vel det ikke noen rolle



                Som sakt så trenger jeg en lader som balanserer fire pakker samtidig og om jeg ikke har misforstått noe så balanserer de foreslåtte bare en pakke om gangen. Mine PSU greier ca 1100W på 24V så 4010DUO blir godt i overkant. 4x iCharger 1010B+ blir over 4000NOK så jeg ser ikke helt sammenhengen.
                Nic: treiner-svein
                3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
                3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
                3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
                RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
                RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
                Futtaba T14MZP
                Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by zephyr View Post
                  Klart man lader over natta

                  Alle brannvarslerene er koplet sammen så skjer det noe inne eller i garasjen så blir det et helvetes leven og om det brenner ned på natt i stedet for om dagen så spiller vel det ikke noen rolle



                  Som sakt så trenger jeg en lader som balanserer fire pakker samtidig og om jeg ikke har misforstått noe så balanserer de foreslåtte bare en pakke om gangen. Mine PSU greier ca 1100W på 24V så 4010DUO blir godt i overkant. 4x iCharger 1010B+ blir over 4000NOK så jeg ser ikke helt sammenhengen.
                  Lad pakkene i paralell. Det er det folk gjør nå til dags. Det står om det i artikkelen som jeg linket til.

                  Edit: Jeg lader f.eks. 6 stk 6S 5000 mAh-pakker i paralell med PL8.
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Ok, trodde man bare ladet i paralell pakker som ble brukt i paralell. Mine pakker blir brukt individuelt og kan inneha alt fra 10% til 90%. Hva sker om en lader en 10% pakke sammen med en 90% ?
                    Nic: treiner-svein
                    3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
                    3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
                    3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
                    RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
                    RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
                    Futtaba T14MZP
                    Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/

                    Comment


                    • #11
                      du lader ikke en med 90% og 10% samtidig, men man storager charger jo etter bruk, med timer pleier ca alle mine til samme kjøretøy havne på samme +- 1-3% og er da problemfritt å sammenkoble for storage charge.

                      du skal uansett ikke ha så lite som 10% igjen

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by andersand View Post
                        du lader ikke en med 90% og 10% samtidig, men man storager charger jo etter bruk, med timer pleier ca alle mine til samme kjøretøy havne på samme +- 1-3% og er da problemfritt å sammenkoble for storage charge.

                        du skal uansett ikke ha så lite som 10% igjen
                        Akkurat hva jeg trodde: En må da først kjøre individuell storage på 4xpakker før en setter di opp i paralell som blir for mye pes. Hvem skal stå opp om natta å gjøre dette?

                        Det jeg er på jakt etter er en 4x lader for lading "over natta", kople till en gang og "glem dem".

                        Det har da hent at jeg har glømt å slå over timeren så motoren varslet lav spenning og kansje neste tur ble kjapt avbrutt pga regn så spranget i lading er faktisk reelt.
                        Last edited by zephyr; 31-07-13, 00:04.
                        Nic: treiner-svein
                        3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
                        3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
                        3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
                        RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
                        RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
                        Futtaba T14MZP
                        Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by zephyr View Post
                          Akkurat hva jeg trodde: En må da først kjøre individuell storage på 4xpakker før en setter di opp i paralell som blir for mye pes. Hvem skal stå opp om natta å gjøre dette?

                          Det jeg er på jakt etter er en 4x lader for lading "over natta", kople till en gang og "glem dem".

                          Det har da hent at jeg har glømt å slå over timeren så motoren varslet lav spenning og kansje neste tur ble kjapt avbrutt pga regn så spranget i lading er faktisk reelt.
                          start timer med throttle? telemetri?

                          fullada batterier skiller jeg bare fra brukte, du får også rød/grønne å slå over.

                          hadde uansett aldri på noen måte turt å ha lade batteri liggende, lader alltid til storage, å få 6/12 pakker fra tomme til fullada om du ser snittet til å fly er jo 5-15 min om du gasser på!

                          Comment


                          • #14
                            Hyperion har en duo lader på 2x 500 watt eller deromkring som også er ganske bra. Jeg lader også kun i parallell siden balansering tar og lading tar kortere tid da.

                            Jeg flyr alle batteri ned til 3,5V per celle ca så lader jeg 6stk 6s i parallell Trenger ikke storage lade først om man bare gidder å plugge i en måler å sjekke roughly hva som er igjen på de.. Man kan parelllade forskjellig kapasitet, men ikke forskjellig spenning.

                            Har du sett noen av trådene ang batteribranner i det siste zephyr? Det er ganske heftig brann og røykutvikling når dette tar fyr og det er faktisk en del ulykker med dette. Så lading over natt bør du absolutt ikke gjøre Nå skal ikke jeg være forumpoliti og du er en voksen mann Men du husker vell brannen i Herøy for 4 år siden? Der var jeg selv på fest rett før brannen startet og mistet 4 veldig gode venner der, blant annet min beste venn som også var fetteren min. Moralen er at ulykker skjer fryktelig fort og det er ikke sikkert man rekker å våkne før det er for sent. Ta de forhåndsregler som er mulig å ta for å forhindre slike ting.

                            Med en god lader har du alle pakkene ferdig på en halvtime på dagtid uansett

                            Comment


                            • #15
                              Jeg kjøpte min H4 hos Rcpro.no, meget godt fornøyd, kan lade fire individuelle pakker eller typer batterier samtidig. Veldig oversiktlig med kun ett display også, du kan kople til balansebrettet og få opp kapasitet på batteriene og cellene sånn i farta for å sjekke hvor mye som er igjen på dem. Har du store pakker kan du brokople to og to utganger eller bare to kanaler til en kanal for dobbel effekt og bruke de resterende som før. Eneste bakdelen er at den er litt for pen, føler at den må pakkes inn og ikke bare slenges i bilen når man er på stripa, og da skal alle se og ta på den. Nydelig børstet aluminium med blått baklys i displayet.
                              Pilot RC 29% Sbach 342 m DLE-55
                              Phoenix Mustang P51D m DLE-55
                              Blackhorse Spitfire Mk IX m O.S GF40
                              Multiplex Minimag
                              Multiplex Razzor
                              Multiplex Rockstar
                              Multiplex Shark
                              Top Flite Piper Arrow O.S GT15 (ikke ferdig)
                              Multiplex Profi TX 16
                              Byggeblogger:
                              http://www.lyngstad.synology.me/blog/index.php?

                              Comment

                              Working...
                              X