Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiFe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiFe

    Er fresk med LiFe.
    Hvor hardt lader man disse?
    Vet at de tåler mer enn LiPo og 1C, men hva anbefales?

    Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Lader mine på 2c funker fint
    Min Hjemmeside..

    http://sveininge.iflogg.com

    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

    Comment


    • #3
      På de aller fleste batterier står det jo på den hvor hardt de kan lades. 5c er jo ikke uvanlig.

      Comment


      • #4
        Bra tips. Har gode leseferdigheter.
        Ville ikke spurt hvis det var angitt.
        Står ikke noe på mine (Graupner 2C, 200mAh).
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #5
          Jeg har en enkel regel om å lade de på 1C. Da er du sikker
          Rune Haugen
          // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
          // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
          // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
          // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

          " It's all 100% electric ! "


          Comment


          • #6
            Så det er ikke dette du har ?
            På dette står det max ladestrøm på linje 2. Litt utydelig, så det er vanskelig å se.
            Jeg ville ladet det med 1C (200 mA) for at det skal vare lengst mulig.


            Click image for larger version

Name:	100-xl.jpg
Views:	1
Size:	124.6 KB
ID:	604190
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              LiFe tåler mindre ladestrøm og utladestrøm enn LiPo. Bør helst ikke lade på noe særlig mer enn 1C da blir de fort veldig varme er min erfaring. Noter deg bak øret hvor mange minutt du har flydd på det aktuelle batteriet og hvor mange mah du putter tilbake på batteriet så får du en viss idè om hvor lang flytid du har på det batteriet Umulig å lese av hvor masse batteri som er igjen på spenningen. Kun mah som gjelder for å se om det er fullt eller ikke!

              Comment


              • #8
                Takk.
                Må muligens revurdere min uttalelse om mine leseferdigheter ja
                Slik jeg bruker batteriene (i F3K-modeller) blir det uansett stort sett ladet mellom hver task eller etter en kort treningsøkt for å være på den sikre siden.
                Lurer på en ting til. LiPo KAN jeg nå, men LiFe er som sagt litt nytt fortsatt.
                Hvorfor er det ikke balanseringskabel her, trodde jo at man trengte balansere også denne type seller?!?

                Peter
                Peter Rahm
                Siggerud
                Cirrus RCFK

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Propepperell View Post
                  Takk.
                  Må muligens revurdere min uttalelse om mine leseferdigheter ja
                  Slik jeg bruker batteriene (i F3K-modeller) blir det uansett stort sett ladet mellom hver task eller etter en kort treningsøkt for å være på den sikre siden.
                  Lurer på en ting til. LiPo KAN jeg nå, men LiFe er som sagt litt nytt fortsatt.
                  Hvorfor er det ikke balanseringskabel her, trodde jo at man trengte balansere også denne type seller?!?

                  Peter
                  LiFe har som regel en dårligere effekt pr volumenhet sammenliknet med LiPO (grunnet pakketering), noe som medfører at LiFe ikke er særlig egnet der man har lite plass (DLG).
                  Hvis du ikke ønsker å bruke NiMH så er LiPo et bra alternativ. Du tenger ikke stor pakka og plassere du batteriet smart så er det ingen problemer å bytte denne i istedenfor å lade (enklere å bytte enn å lade særlig i konkurranse sammenheng hvor tiden er knapp)


                  PS. Hvordan gikk det i dag (F3K Spydeberg)
                  Last edited by Quadrocopter; 22-09-13, 18:55.

                  Comment


                  • #10
                    Fordelen med LiFe er at du slipper å ta batteriet ut av modellen når du lader. Vektmessig så er de lettere enn NIMH og NICAD men tyngre enn Lipo. LiFe er vel den batteritypen som best tåler høy lading uten at faren for uønskede hendelser er der. Lipo og de fleste NIMH er vel ikke så bra til bruk om vinteren, der hadde NICAD batterien en absolutt en fordel. Hører rykter om at den siste generasjons NIMH takler kulde bedre enn tidligere batterier. Vet ikke noe om LiFe og kulde men uansett så blir ikke de modellene som har dette som rx batteri i dag brukt i kuldegrader fra min side.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Har brukt Life i -18, ingen problemer med det.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        LiFe har som regel en dårligere effekt pr volumenhet sammenliknet med LiPO (grunnet pakketering), noe som medfører at LiFe ikke er særlig egnet der man har lite plass (DLG).
                        Hvis du ikke ønsker å bruke NiMH så er LiPo et bra alternativ. Du tenger ikke stor pakka og plassere du batteriet smart så er det ingen problemer å bytte denne i istedenfor å lade (enklere å bytte enn å lade særlig i konkurranse sammenheng hvor tiden er knapp)


                        PS. Hvordan gikk det i dag (F3K Spydeberg)
                        LiPo har jeg alltid brukt i DLG, men nå bestemte jeg meg for å slippe unna regulator og valgte derfor 2S LiFe .
                        Pakken passer perfekt i nesa på B3'ene og med 15g er jeg lettere enn med 300mAh LiPo.

                        For øvrig var det ikke mange overraskelser på scorecard fra NC i dag.
                        Tror det så slik ut:
                        Morten B
                        Christan A
                        Øyvind S
                        Peter
                        Rune

                        2 stk DNF, Alf-Erik og hvahannuheterfra Asker hade en heftig midair i launch i andre runde som resulterte i 2 lik etterpå

                        Pssst.
                        Ingen svarte på spørsmålet om balansering av LiFe...
                        Last edited by Propepperell; 22-09-13, 21:04.
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Propepperell View Post
                          LiPo har jeg alltid brukt i DLG, men nå bestemte jeg meg for å slippe unna regulator og valgte derfor 2S LiFe .
                          Pakken passer perfekt i nesa på B3'ene og med 15g er jeg lettere enn med 300mAh LiPo.

                          For øvrig var det ikke mange overraskelser på scorecard fra NC i dag.
                          Tror det så slik ut:
                          Morten B
                          Christan A
                          Øyvind S
                          Moi
                          Rune

                          2 stk DNF, Alf-Erik og hvahannuheterfra Asker hade en heftig midair i launch i andre runde som resulterte i 2 lik etterpå

                          Pssst.
                          Ingen svarte på spørsmålet om balansering av LiFe...
                          Kjedelig når det går så hardt ut over modellene - stilte du ikke opp i dag?


                          Ser at det er C rating på LiFe lading du spør om. En gylden regel for lading er - aldri lad en LiFe batteri med mer enn 3C! Sikkert noen leverandører som skryter på seg mer men den generelle oppfattelsen av dette tema hos seriøse produsenter er < 3C

                          LiFe Skal balanseres på samme måte som LiPo, grunnen til dette er for å hindre at celle ubalanse skal gå ut over den totale ytelsen på batteriet samt at man ikke skal ødelegge cellene
                          Noen pakker har innebygget elektronikk som utfører balanseringen (sammen med Low Voltage Protection), dermed kan man lade normalt gjennom hovedpluggen.


                          EDIT:
                          OBS - der ble det jaggu 6000, bruker alt for mye tid her inne
                          Last edited by Quadrocopter; 22-09-13, 21:08.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Kjedelig når det går så hardt ut over modellene - stilte du ikke opp i dag?


                            Ser at det er C rating på LiFe lading du spør om. En gylden regel for lading er - aldri lad en LiFe batteri med mer enn 3C! Sikkert noen leverandører som skryter på seg mer men den generelle oppfattelsen av dette tema hos seriøse produsenter er < 3C
                            Her var jeg internasjonal jo. Fjerde plass (Moi). Slapp Øyvind forbi med noen hundre poeng.
                            Det jeg lurte på var det med balansering av Life. Den Graupnerpakken har har jo ikke balanseringskabel.
                            Er Life så mye mindre følsomme for ubalanse enn hva LiPo er?

                            Peter
                            Peter Rahm
                            Siggerud
                            Cirrus RCFK

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Propepperell View Post
                              Her var jeg internasjonal jo. Fjerde plass (Moi). Slapp Øyvind forbi med noen hundre poeng.
                              Det jeg lurte på var det med balansering av Life. Den Graupnerpakken har har jo ikke balanseringskabel.
                              Er Life så mye mindre følsomme for ubalanse enn hva LiPo er?

                              Peter
                              Moi...... fransk?!

                              Se forrige innlegg angående balansering, nå har det seg slik at små batterier mange ganger er enklere å "lade" dermed kan noen droppe balanseringen.
                              Ulempen er at det alltid er en mulighet for at kjemien i cellene er/blir forskjellig og dermed ender man opp med et batteri med forskjellig cellespenning. Denne forskjellen blir bare større og større hvis man ikke balanserer.
                              Last edited by Quadrocopter; 22-09-13, 21:09.

                              Comment

                              Working...
                              X