Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finnes det kraftigere ladere over 4x80w som er kvalitet ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Finnes det kraftigere ladere over 4x80w som er kvalitet ?

    Har nå holdt på med Lipo siden 2011 og det går i rettning av større og større batteri pakker ettersom modelleme mine vokser, og fikk ganske tidlig en 200W 1-6S lader som har fulgt meg igjennom mange timer i luften fra 3s1300 pakkene, men nå er det så mange batterier som skal lades flere ganger i uken at jeg ønsker meg en ny løsning.

    Har sett litt på eks like ladere av denne typen: (mulighet for parallell lading av opp til 4 stk batterier 1-6)
    http://shop.smallsize.no/product_inf...7f715d288a4bff

    Men det ser ut som at det er en magisk grense når man vil ha en lader som både er 230v/12+volt. av at de oftest kun er på 50w e/ 80w på utgang.

    Ettersom 80W over et 6S batteri blir 3,6A som igjen gjør at jeg kun får ladet med 1C på batterier opp til 3600mAh, ser jeg fort at dette vil jeg vokse i fra relativt fort da jeg nå har kommet opp til 6s3500 til min Trex500 og det blir jo sikkert kraftigere batterier når jeg får nye modeller med tiden.

    * Noen som kan gi noen hint til hvorfor så uendelig mange ladere, ligger med eks 4x50 eller 4x80w, når vi typisk har 200w på enkle single ladere med DC12V input?
    * Hint til en lader, som gir kvalitet / og batteri vedlikehold til eks opp mot 2000kr men samtidig klarer å lade mange batterier på en sikker og kvaltitets bevist måte ?

    Alternativt kanskje en dual 2x lader kan være noe, forslag ?
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Det er omformeren i laderen som er begrensningen
    Et løst power hjemme
    og 12v på stripa, f.eks
    OAF
    Caliber 30FT MiniTitan
    Div Fly
    Radio Hitec Aurora 9
    www.ringerikemfk.com
    http://modelsport.no/

    Comment


    • #3
      Bruker 24volt powersupply fra pc servere, null stress det.
      Sammen med en pl8 så holder det i bøtter og spann
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #4
        Dropp multiutgang ladere, og paralell lad med powerlab pl6 eller pl8 istedet
        Da kan du f.eks fly 3-4 batteri på rappen, og lade alle opp igjen på under en halvtime (2C).

        Jeg er så fornøyd med min pl8, at jeg har kjøpt en til nå. Svært rask balanseringskrets, og har power i massevis.
        Lader 2 av mine 6s 8000mah på irundt 22min ved 2.2C, 40A

        Krever stor powersupply da. Jeg holder på å fikse meg en 24v106A psu for under 600kr nå, som klarer godt over det begge pl8'ne trenger på max. Seriekoblet to store 12v pc server psu'r.
        Ola G Bråten -77
        Sunndal flyklubb avd. Modellfly
        Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
        3DHS Slick 89" Q80-8m
        Jeti DS-16

        Comment


        • #5
          PowerLab 8 er noe av det beste du får tak i. Hvis du insisterer på å ha flere utganger, så er iCharger 4010 et alternativ (to utganger), men den har fått et litt frynsete rykte sammenlignet med PL8.

          Drit i ladere som går på 230V direkte, det er ingen bra ladere som gjør det. Kjøp heller en ferdig ombygd server-strømforsyning som denne: 404 - File or directory not found.
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment


          • #6
            Hvis man går bort fra quad-lader (4x utganger) men heller tenkter på eksempelvis en dual-port så kommer ligger det en mengde alternativer, hvis jeg bestemmer med for 12+volt og et eksternt power hjemme.

            Eks 1:
            SkyRC Ultimate Duo 2x200W 12V (995.-)
            SkyRC Ultimate Duo 2x200W 12V

            Eks 2:
            Hyperion EOS 0720i Super DUO3 1000W 20A max (2475.-)
            Hyperion EOS 0720i Super DUO3 1000W 20A max

            Hvor finner man gode butikker som selger PowerLab? (finner ikke denne hos rcpro, elefun, autopartner, rcflight eller headrc).

            Noen fordeler / ulemper med parallel lading da (krever jo samme pakke type) ofte stiller jeg på stripa med flere modeller fra 3s -4s og noen 6s

            Er disse dual laderene også ubruklige på samme måten som 4x ?
            Noen erfaringer som dere kan komme med rundt dette, har gått stegene fra Blade/horazion med i esken laderer, til 890kr VistaPower EV622A (200w) men vil nå satse på en jeg kan leve med i årevis framover!
            Men syntes prisen blr komme under 2500.- (server power kan jeg bygge selv)..
            Last edited by AudunJ; 17-12-13, 08:33.
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • #7
              Ja veien å gå er parallell lading , har selv en Hyperion super duo (treg balansere) og en PL 8 og fornøyd med den.

              Men kjøpte nettopp en Icharger 308 duo som skal brukes på stripa , er liten og nett , har god skjem.
              + på denne er skjerm , balanseringskrest på 1,2a og 2 porter på 800w eller totalt 1260w i synkron modus på 6s
              -Kan være driftssikkerhet, er rapportert en del som har feil på sine.

              PL 8 har fungert topp nå i 2 år , minus er den ene porten og skjermen  klare 1000w på 6s

              PL6 hadde jeg ikke vurdert pga litt sær på inn strøm ,skal du ha max utav den må volt være mellom 30-32v

              Kjøper du PL8 har du en meget god lader , men se litt på Ichager 308duo og 4010duo og .
              PRC Home - FPV Racing Drones, Fat Shark, Tiny Whoop - iCharger, iSDT,

              PL8 og 308duo er det nok mulighet til å få rett under 2000.- +24v power supply
              En begrensing er og hvor mye aggregatet gir ,eventuelt strøm på stripa som er tilgjengelig , vi må dele så sjelden vi utnytter laderne fult ut.

              Comment


              • #8
                Jeg kjenner ikke til SkyRC. Hyperion har jo kvalitetsladere, men prisen er vel stiv i forhold til effekt. Utladingseffekten er litt lav på den, og det gir lengre balanseringstid som tesa nevner.

                Fordelen med paralell-lading er at det blir mindre trykking på laderen. Start laderen én gang istedetfor 6 hvis du har 6 batterier

                Ulempen er jo selvsagt at du ikke kan lade 4S og 6S samtidig, og at du ikke kan sette ett og ett batteri til lading etterhvert som du har brukt dem.
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Jeg har en 400W SkyRC lader, som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har også flere 2s-3s-4s-6s-celler batterier som lades hver for seg. kan anbefale at du går inn på Globy, da de har ukestilbud på mange av SkyRC laderene.

                  Link: http://www.globy.no/ukens-tilbud_2

                  Johnny

                  Comment


                  • #10
                    pl8, alt annet er tull

                    Comment


                    • #11
                      Har hatt min i tre år nå
                      Min Hjemmeside..

                      http://sveininge.iflogg.com

                      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                      Comment


                      • #12
                        Hiver meg inn her. Ser mange anbefaler å paralellade lipo. Oppsiden er åpenbar ved at du får ladet mange pakker samtidig. Men det er ingen her som nevner farene ved å lade på denne måten. Hovedproblemet er at laderen ser på alle tilkoblede batterier som EN batteripakke. Hvorfor er det et problem? Fordi at om en celle i en av pakkene går løpsk - så vil ikke laderen fange dette opp, alt laderen ser på er at cellene ikke går over en fastsatt spenning! Så om du paralelllader 3x3s lipo, ser laderen det som EN 3s pakke. Den balanserer som om det er en 3s pakke. Laderen "skjønner" ikke at at denne ene cellen faktisk består av tre celler som alle kan ha ulik spenning. Nettopp på grunn av dette - og fordi jeg liker huset mitt, syntes det er OK å slippe å hive unger ut av et brennende hus og fordi jeg har ganske stor respekt for lipoer som lader - holder jeg meg milevis unna å paralelllade. Jeg lader en og en pakke, med balanserer. Bare da har man full kontroll, og bare da ser også laderen om noe er galt i tide.

                        Comment


                        • #13
                          Min stemme går og til pl8 *har ikke prøvd 308duoen nok enda.
                          Har ikke kjenskap til Skyrc laderene men ser de har balanse current på bare 200-300 mA, *og da ikke aktuell for meg.
                          Skal du handle SkyRc hadde jeg glatt betalt 200 ekstra,og kjøpt den fra Elefun pga sørvicen De har......

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Helihover View Post
                            Hiver meg inn her. Ser mange anbefaler å paralellade lipo. Oppsiden er åpenbar ved at du får ladet mange pakker samtidig. Men det er ingen her som nevner farene ved å lade på denne måten. Hovedproblemet er at laderen ser på alle tilkoblede batterier som EN batteripakke. Hvorfor er det et problem? Fordi at om en celle i en av pakkene går løpsk - så vil ikke laderen fange dette opp, alt laderen ser på er at cellene ikke går over en fastsatt spenning! Så om du paralelllader 3x3s lipo, ser laderen det som EN 3s pakke. Den balanserer som om det er en 3s pakke. Laderen "skjønner" ikke at at denne ene cellen faktisk består av tre celler som alle kan ha ulik spenning. Nettopp på grunn av dette - og fordi jeg liker huset mitt, syntes det er OK å slippe å hive unger ut av et brennende hus og fordi jeg har ganske stor respekt for lipoer som lader - holder jeg meg milevis unna å paralelllade. Jeg lader en og en pakke, med balanserer. Bare da har man full kontroll, og bare da ser også laderen om noe er galt i tide.
                            pl8 fanger opp celler som ikke balanserer skikkelig og drar ned ladestrømmen med mpa brettet

                            Comment


                            • #15
                              PL8 er en kjempelader, men displayet er jo som hentet ut av en 80 talls kalkulator! Tenkt at de kom med en dual PL8 lader, og valgte å beholder ladehistoriens kjipeste display ever...

                              Har en 4010 Duo, og en PL8, og har vært veldig fornøyd med begget to. Bruker kun Duo laderen på stripa, vedlig kjekt å kunne lade på litt lavere amp, og kjøre to sett med pakker til en hver tid.

                              Comment

                              Working...
                              X