Announcement

Collapse
No announcement yet.

spm ang batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spm ang batteri

    Hei,har noen spm ang batteri saken er att jeg fikk ett helikopter med en enkel idiotisk lader som fulgte med og med denne laderen så skal jeg bruke balanse pluggen for og ladde opp noe jeg ikke liker og det tar lang tid og lade opp med denne medfølgende lader og jeg vil bruke min egen lader,på laderen min står det att den kan lade li-on batteri men finner ikke det programme så skal jeg bare sette den i program lipo og lade? også lurte jeg på hva forskjellen er på li-on,lipoly og lipo batterier? Enda ett spm kan jeg bruke 2cellers lipo på helikopter selv om det fulgte med li-on 7,4v batteri pakke?

  • #2
    legg ut bilde av batteri med kontakter

    Comment


    • #3
      Her,synes det er litt rart att den skal lades med balanse kontakten fra batterie, tenkte og lodde på dean istede
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Alle batteriene som er mest aktuelle i dag er forskjellige typer av Li-on, og ofte forkortes navnet litt avhengig av oppbygginen mellom anoden og katoden osv. Derfor har vi navn som Lipo, LiFe osv.

        Du kan lese mer om dette i en litt forenklet artikkel som henvist til her: Teknisk Ukeblad - Nyheter om teknologi og norske teknologibedrifter
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #5
          Men er det noen som vet Åsen program jeg skal bruke for lade det opp og hvorfor bruker man balanse kabelen til og lade opp?

          Comment


          • #6
            Grunnen til at du har 2 kontakter på alle batterier med mer en 2 celler er altså at man må ha en metode og monitorere (overvåke)lade prosessen så det ikke blir over 4.2v pr celle ettersom dette vil skade batteriet samt kunne føre til brand.

            I små systemer og billige løsninger er det greit og forenkle landingen og bare ha en kobling til laderen og da må man lade via balanserings kontakten.

            På mer avanserte ladere benyttes hoved ledningen til selve landingen og så har vi koblet til balanseringen kun for overvåkning og balansering.

            Om du lader bare via hoved kabelen har du ingen garanti for eks av celle A og celle B har riktig spenning da du kun ser totalen.

            Dette kan gi eksempel A=4,0 og B=4.4volt og batteriet kan ta fyr pga overspenning selv om du bare måler 8.4ttotalt som er likt full ladet batteri mens det normalt skal væra 4.2 + 4,2
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • #7
              Originally posted by AudunJ View Post
              Grunnen til at du har 2 kontakter på alle batterier med mer en 2 celler er altså at man må ha en metode og monitorere (overvåke)lade prosessen så det ikke blir over 4.2v pr celle ettersom dette vil skade batteriet samt kunne føre til brand.

              I små systemer og billige løsninger er det greit og forenkle landingen og bare ha en kobling til laderen og da må man lade via balanserings kontakten.

              På mer avanserte ladere benyttes hoved ledningen til selve landingen og så har vi koblet til balanseringen kun for overvåkning og balansering.

              Om du lader bare via hoved kabelen har du ingen garanti for eks av celle A og celle B har riktig spenning da du kun ser totalen.

              Dette kan gi eksempel A=4,0 og B=4.4volt og batteriet kan ta fyr pga overspenning selv om du bare måler 8.4ttotalt som er likt full ladet batteri mens det normalt skal væra 4.2 + 4,2
              Men kan jeg bruke lipo programme på laderen for og lade li-on?

              Comment


              • #8
                Synes det er veldig rart at du har li-on og ikke lipo eller life batteri, kan du skrive hvilken lader du har ?
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

                * Flyr divserse planker og noen visper.
                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by AudunJ View Post
                  Synes det er veldig rart at du har li-on og ikke lipo eller life batteri, kan du skrive hvilken lader du har ?
                  Har li-on pga det fulgte med helikopter

                  Comment

                  Working...
                  X