Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kontronik el.motorer. VIKTIG INFORMASJON

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kontronik el.motorer. VIKTIG INFORMASJON

    Ja da sitter jeg her å skammer meg litt med mine 12 års erfaring som elektrikker....
    Som nevnt i en annen tråd har jeg hatt problemer med å få en Kontronik motor med gir til å fungere som den skal, ampere trekket har vært lavt stigerate på Aspire`n har vært lav og motoren har vært lei å få startet opp...

    Det hele begyndte med at jeg kjøte en Elektro Aspire kropp til min Aspire fra Thorbjørn & Kåre (Rc-seilfly.no - Modellflysport) og naturligvis tilhørende elektro oppsett. En Kontronik Kira 480-34 med 5,2:1 gir, kontronik koby 70A regulator og 15*10 propell.
    Satt en kveld nede på hobbyrommet i lykkerus for å montere det hele og grunnet at jeg ville ha som god plass som mulig til batteriet for å få flytte på C.G så antok jeg at det var kjempe smart å korte inn ledningene på motor og regulator.... Men så feil kunne jeg da ta

    Etter testflyving og noen feilsøkings/testing situasjoner på hobbyrommet så ble motoren så varm at jeg ikke kunne ta å den etter kun kort tids kjøring og den sto flere ganger å hakket før den startet.... Jaja, tar noen dagers pause fra problemet å grubler litt.
    Ved neste test anledning starter ikke motor overhodet, ingen lyder, ikke ett bipp, helt tyst... Svarte f... tenkte jeg, nå har jeg vel klart å brenne regulatoren?????? Tok frem en identisk regulator(helt ny sådann) loddet om og testet igjen. HELT DØDT igjen??? Hva skjer??? Tenkte jeg nå.
    Så kom jeg på at jeg hadde en tilsvarende motor fra Kontronik liggende bare en eldre 400 utgave med gir, kobløet da opp denne og den gikk som ett skudd, prøvde med begge regulatorene og den gikk som ei kule. Nå begyndte jeg virkelig å lure, er elektro mtoren ødelagt??? Hva er sjansen for det da?

    Opp tidlig dagen etter, ut i bilen og reiser rett til Thorbjørn og forklarer situasjonen. Får umiddelbart ny motor og vi skravler litt frem og tilbake og blir enige om å sende den første motoren til Kontronik til test. I det jeg er på vei ut døre så kommer jeg på å fortelle Thorbjørn at jeg kortet inn disse ledningene fra motoren, Thorbjørn utbryter et stort aha, mens jeg skjønner at jeg har gjoprt noe dumt ganske raskt.
    Det må du IKKE gjøre sier Thorbjørn, det er jo motor viklingene,kutter du inn de så er motoren kapputt. Jeg merker skammen brer seg over meg, og mine 190 cm på strømpelesten føles nå som nærmere metern...Dette burde jo hvertfall jeg ha visst???? Jeg har ødelagt motoren selv

    Jeg har brukt presshylser på ledningene mellom motor og regulator fordi motor viklingene er svært vanskelig å lodde på. Og deretter hatt meget svak kontakt mellom motor & reg, oppstart problemene, ampere trekket og varmegangen som har vært ble raskt forklart!

    Ny motor blir satt inn i kveld, bilder kommer, ampere trekk skal bli testet på nytt.

    All takk til Thorbjørn for meget hyggelig service, og en fantastisk hyggelig pris på ny motor selv om jeg ene og alene ødela den første....
    Så en antatt komponentfeil ble raskt tilbake vist på mennskelig feil, men lærdommen er tatt. IKKE KORT INN LEDNINGENE PÅ MOTOREN HERETTER
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    Jeg er ikke sikker på om motoren er kaputt. Det at det er viklingene som kommer ut er jo riktig, men om disse er korte eller lange har jo ikke noe å si. Derimot er de innsatt med lakk for å være isolert mot hverandre der de vikles rundt i motoren. Endene på kablene er preparert fra fabrikk, men kapper du de og forsøker å lodde får du lite eller ingen kontakt.
    Så klarer du få av lakken på endene og får til en skikkelig lodding er motoren antagelig like god igjen. Skader ikke å prøve

    Ellers er det som du sier. Kort ikke inn ledningene på motor. Om jeg ikke husker feil sto dette i manualen på mine Pyro 700 motorer.
    Last edited by arhennie; 02-03-12, 14:25.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Problemet er ikke at du har kortet inn motorkablene men måten du har gjort det på!

      Det er flere som korter inn kablene uten problemer men man være bevist på hva man gjør og hvordan det gjøres - særlig når det er som i ditt tilfelle - når kablene ut egentlig er endene på motor-viklingen.

      Skal du kutte "lakkerte" kobberkabler så må hver kordel renses og fortinnes en for en for å være sikker på at du får kontakt med alle viklingene eller så må du bruke spesial kjemi/lodde utstyr for å få en 100% fortinning på hele bunten.

      En god regel man kan holde seg til er å korte inn på ESC siden og la motoren være som den er til man eventuelt må korte inn her også.
      Last edited by Quadrocopter; 02-03-12, 14:27.

      Comment


      • #4
        Fortinning av viklingsender er det mange år siden det var slutt med. Om du ikke har tilgang på et slikt spesialverktøy for og fjerne lakken, kan du først brenne den vekk med en likter eller lignende deretter pusser du endene med smergel får så og legge dem sammen og presse på en hylse.

        Comment


        • #5
          Hei gutter
          jeg er utdannet vikler og leder i dag et vikle/motor verksted.... man skal være klar over at det finnes mange typer vikle tråd...den tråden jeg har vært borti på både highend (hacker Neu Kontronikk Skorpion etc)og kina motorer er av en kvalitet som lar seg lodde uten og avisolere man må bare gjøre det riktig...... isolasjonen på trådene kan enkelt fjernes om man etter og ha klippet de lodder(fortinner de , det tar litt tid før tinnet kryper innover)) uten og ha på noen hylse først , men man begynner i enden der hvor man har kappet tråden også "spiser" lodde tinnet seg innover la det jobbe se inn til ønsket lenge,fjern så oveflødig tinn med feks ei tinn pumpe tre på hylse lodd som vanlig.Man trenger IKKE noe spes kjemi eller tinn.
          Men den tråden som blir brukt til industrielt bruk kan dette ikke gjøres med den er av en hardere herding og er også påført i 2 lag..denne må fjernes mekanisk.
          Så skal man kappe test på biten du kappet først så skal du se at det funker ..om ikke det er den dobbelt isolerte tråden..... man kan jo også prøve og fortinne rett bak der den allerede er loddet fra fabrikk.....jeg har kappet omtrent på alle motorene jeg ha hatt untatt på de små søte dualsky med reg. bak
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • #6
            I følge Kontronik, og Plettenberg så er det riktig at motoren i seg selv ikke er ødelagt, men begge disse sier at det for "vanlige" folk ikke er mulig og avisolere disse viklingene godt nok. På fabrikk så gjøres det i spesielle syrebad.
            Det riktig at det er mange typer vikligstråd. I disse motorene så brukes det tråd som tåler ekstreme temperaturer og er garantert til temperaturer på mere 300 gr.C.
            Det brukes og tråd med svært få kordeller, det er hovedsakelig i billige motorer som det brukes myke kabler med mange kordeller.
            Det er altså ikke mulig og få loddetinnet til og trekke innover.

            Vi har hatt flere kunder som har gjort det samme, jeg har forsøkt og hjelpe uten og klare det NB. på denne typen motorer!
            Både Plettenberg og Kontronik sier at motorene MÅ sendes til dem.

            Jeg tror heller ikke at det er noen av ekspertpanelet som har sett hvor kort Olav hadde kappet dem.
            På denne motoren så hadde det vært helt nødvendig og bytte viklingene.
            I følge Kontronik, så har vi ved lignende tilfeller fått beskjed om at dette ikke lønner seg.

            Men samtidig så vil jeg berømme Olav for at han åpent forteller hva han har gjort.
            Forumer har nok av eksemler på hvordan enkelte produkter har blitt "hengt ut". Selv om det ikke var produktet det var noe feil med.
            Og jeg vet at Olav gjorde dette for at andre ikke skal gjøre det samme.

            Det har jo vært råd her allerede som kan forlede andre til og gjøre noe de ikke bør.

            NB. det er ikke alle outrunner motorer hvor det nødvendigvis er viklingene som kommer ut.
            Men mitt råd er aldri kapp kablene på motorene. Men dersom det er mulig, altid kapp kablene på alle regulatorer så mye som praktisk mulig.
            Thorbjørn.

            Comment


            • #7
              her er jeg ikke helt enig Torbjørn...hva slags klasse har den tråden... den høyeste klassen jeg har vært borti tåler 180 gr. over tid (ca 220over korte perioder)det er glassspunnet tråd med silikon lakk ...300 gr ..skal jeg tro det vil jeg gjerne spec'n på den tråden..har jo tross alt vært i faget i ca 30 år.....kan nevne som et lite side steg at norges største maskin (klasse H) brant opp uten at noe varsler kom alle følere i den skulle gitt varsel og stoppet maskinen ved 150 gr.(riktig nok var tempen høyere inne i selve viklingen og den var nok meget godt isolert pga høy spenning 41KV snakker da om Svartisen (370Mva))
              Men jeg har ikke anbelfalt noen og kappe...sa bare at jeg har gjort det med hell...også kontronikk...plettenberg har jeg ikke prøvd meg på.
              kan nevne at ved omvikling for å fjerne lakk og isolasjon blir det brukt (i hele vide verden) ovn som går til 370 gr for å brenne ut dette, men det holder med 250 om en lar det gå tid dette for å skåne stator blikk om dette er isolert med en "lavklassa"isolasjon.
              Tillater meg og gjengi isolasjons klassingen som gjelder for alle typer vikle materiale.
              Isolasjonsklasser
              (ºC) i viklingene (K)
              (IEC60085) (IEC60726) (EN6155
              105 (A)
              120 (E)
              130 (B)
              155 (F)
              180 (H)
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #8
                Det er som dere sier at det er nok mulig å korte inn viklingene på utsiden av motoren med hell, MEN som Thorbjørn sier så hadde jeg kappet de veeeldig kort. Så i dette tilfellet så blir motoren lagt på hylla for godt så får den ligge der som en påminnelse om episoden.

                Men nå over til ny gjennomført test med kjempeflotte resultater.
                Testetnmed 15*10 fra Aeronaut først

                Batteri : kong Power 3s 2200mah 50C
                Amp: 56
                Watt: 602
                Volt: 10,75

                Batteri : turnigy 3s 2200mah 20-30C
                Amp : 49
                Watt : 470
                Volt : 9,6

                Batteri : hyperion g3 3s 2500mah 25C
                Amp: 54
                Watt : 567
                Volt :10,5

                Batteri : Graupner V-MAXX 3s 2600 mah 35C. Testvinner
                Amp: 59,7
                Watt: 623
                Volt : 10,43

                Testet for moroskyld en Graupner CAM 16*10 på graupner batteripakken også. Graupner propellen har åpenbart 1 tomme mer diameter men noe mindre korde.
                Amp: 61
                Watt : 632
                Volt: 10,36

                Neste jeg kommer til å gjøre er testflyving i morgen samt å bestille noen flere gode batt. pakker fra Thorbjørn.
                Nå er jeg vel stort sett bare happy for at oppsettet fungerer såpass godt, og bedre enn forventet
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Olav...flott at noen inrømmer sin tabbe...jeg har gjort mange (som andre også sikkert)...send meg en pm så skal jeg fikse den for deg om mulig ...
                  Torbjørn ..var akkurat inne på sidene til Kontronikk ...hvor jeg mente å huske at jeg hadde sett noe vikling før en gang ...så lys tråd er som regel enkelt isolert (desverre) og tåler nok ikke 300 gr...skal ikke sverte ned Kontronikk som jeg vet er motorer av meget godt kvalitet , og ser ikke hensikten med at tråden skal holde 300 grader heller.
                  dobbelt isolert tråd er mørkere en den som var avbildet i viklingen som vises der nesten brun..og glasspunnet eller som i gamle dager bomullsspinni tråd får en helt annet farge ..og i de tider hvor asbest tråd var i bruk(noe jeg ikke vil tro at Kontronikk bruker) var den gråaktig.
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Hvordan kan et batteri som holder lavere spenning under last yte mer effekt enn batteriet som holdt høyest spenning, hvis alt annet var likt? Jeg trodde batteriet som holdt spenningen best ville gi mest effekt?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by RGJ View Post
                      Olav...flott at noen inrømmer sin tabbe...jeg har gjort mange (som andre også sikkert)...send meg en pm så skal jeg fikse den for deg om mulig ...
                      Torbjørn ..var akkurat inne på sidene til Kontronikk ...hvor jeg mente å huske at jeg hadde sett noe vikling før en gang ...så lys tråd er som regel enkelt isolert (desverre) og tåler nok ikke 300 gr...skal ikke sverte ned Kontronikk som jeg vet er motorer av meget godt kvalitet , og ser ikke hensikten med at tråden skal holde 300 grader heller.
                      dobbelt isolert tråd er mørkere en den som var avbildet i viklingen som vises der nesten brun..og glasspunnet eller som i gamle dager bomullsspinni tråd får en helt annet farge ..og i de tider hvor asbest tråd var i bruk(noe jeg ikke vil tro at Kontronikk bruker) var den gråaktig.
                      Tusen takk for tilbudet. Sender deg PM senere i kveld
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Larsern View Post
                        Hvordan kan et batteri som holder lavere spenning under last yte mer effekt enn batteriet som holdt høyest spenning, hvis alt annet var likt? Jeg trodde batteriet som holdt spenningen best ville gi mest effekt?
                        Hm.... Interresant!

                        Har ikke noe umiddelbart svar på det
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #13
                          Ja, det var litt snodig. Hadde forbrukeren vært f.eks en lyspære, så hadde garantert høyest spenning inn gitt mest effekt ut, men dette er vel noe mer avansert enn en lyspære..

                          Comment


                          • #14
                            Har faktisk kortet ned kablene på en F5B Kontronik KIRA motor - med hell - men for en jobb!

                            Emaljen på Kira-600 motoren smeltet ikke før den nærmet seg 400° - 450° - en temperatur som er vanskelig å oppnå selv med en meget bra Weller loddestasjon.
                            Grunnen til dette er at kablene til motoren er veldig tykke å stjeler omtrent alt av varme som spissen kan levere (når man jobber på alle kordelene samtidig, noe som omtrent er eneste valg når kabelen blir kort)
                            Prøvde opp og ned med de tykkeste spissene jeg hadde men resultat ble dårlig - heldigvis har jeg en "lodde gryte" Click image for larger version

Name:	LG.jpg
Views:	1
Size:	12.8 KB
ID:	586304 og denne gjorde jobben. Her har man et flytende bad med loddetinn som holder ca 450°, etter en kort tid hadde jeg alle kordelene fortinnet omtrent etter boka.

                            Var innom noen elektronikk forum for å høre hvilke teknikker de brukte. De som var mest proffe brukte en kjemi blanding (som ikke selges i Norge), grunnen til dette var at da hadde de 100% kontroll på hvor mye som ble avisolert og temperaturen - dermed kunne de operere tett inntil materiale som ikke tålte så mye varme.

                            Tar man en sveip innom produsentene som leverer emaljert kobbertråd så ser man at den anbefale minimum 350° på tinnet for å få isolasjonen til å smelte.

                            Bruk av klemme hylster kan definitivt ikke være bra på motorer hvor kabelen består av tampene på viklingen, for det første må man være 100% sikker på at hver av kordelene er fri for isolasjon - videre vil sammenklemmingen stresse kobbertråden mekanisk og de vil bli mer utsatt for mulig brudd.


                            Men igjen - kan man unngå å korte inn på motoren så gjør man det!



                            Til slutt, her er en side med noen tips til dere som bruker tynn emaljert kobbertråd å ønsker å lodde på den.
                            Last edited by Quadrocopter; 02-03-12, 21:05.

                            Comment


                            • #15
                              man må ha mange watt på bolten for å få dette til..kemi på kobber er ikke heldig over tid da kobberet lett blir irret og det er ikke så lett å få renset det etter en slik behandling..ligg unna kjemi..... dårlig erfaringing og høye reklamasjons utgifter..
                              Rune Gjelsnes
                              Vikersund
                              92624841

                              Comment

                              Working...
                              X