Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken erstatningsmotor til FPV Raptor 1,6m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken erstatningsmotor til FPV Raptor 1,6m

    Da har jeg crasjet og knekt av akselen til motoren i min FPV Raptor
    Det skal stå en 2812/1400KV i denne originalt (etter hva det står på sidene til throttlestore)
    Batteri er 11,1V 3S og originalt sitter en 30A ESC Har bestilt en 50A ESC
    Hvilken motor kan jeg sette i ? noen tips om hva jeg bør se etter ( klarer meg for så vidt med kraften fra original motor, men litt extra kan jo være moro)

  • #2
    Som du kan se her så må du finne en motor som ikke er fysisk større enn det du har plass til. Dette bildet er hentet fra denne tråden.
    Click image for larger version

Name:	IMAGE_C8343A67-62C9-43B2-AF72-60C08046207B.JPG
Views:	1
Size:	85.4 KB
ID:	602205

    I tillegg så finner du 180+ sider med informasjon om flyet ditt her.

    Hvis du kommer med målene så kan vi kanskje hjelpe

    Trenger diameter og lengde på motorhuset.
    ---------------------------------------------------------------
    Spectrum DX6i
    Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
    Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

    Comment


    • #3
      Tusen takk for svar og flotte linker BAT. Mål på motoren er: Fra det svarte plasthuset og til der hvor akselen forsvinner inn i motoren er: ca 32mm
      diameter på motor er: 27,5mm ( ca 1mm klaring i hus da på oppsiden)
      det skal være en 2812/1400Kv motor som står i.
      Må en passe på noe hvis en skal sette inn en ny ESC ? eller er dette plugg and pray? ( tenker da på om dette passer til senderen uten videre? )

      Comment


      • #4
        Når det gjelder esc så er det litt innstillinger som kan gjøres, og i noen tilfeller må gjøres. Hvilken esc har du bestilt? Dette kan gjøres på flere måter. Programering via sender, usb til pc eller via programmeringskort. Kommer an på produsent og type.

        Bytte av esc skal i utgangspunktet ikke påvirke sender/mottaker.

        Når det gjelder erstatningsmotor til deg så er det 28mm outboard motorer som du kan bruke. Hvis motorhuset har større diameter så får du ikke plass. I tillegg så bør den ikke stikke for langt bak heller slik at den kommer borti noe ved utgangen. Basert på bildet så klarer jeg ikke å se om motorhuset kunne vært lengre uten å treffe utgangen så her må du sjekke.

        Fordelen med å kunne velge en motor med lengre hus er at det er mer utvalg.

        Hvis du bare skal ha en drop-in så kan disse bruke:
        Turnigy L2210 1650 Bell Style Motor 250w Den samme dimmensjoner som den du har ødelagt men den har mer effekt og litt høyere KV. Den trekker 22 A så det er godt innenfor den esc du hadde tenkt å sette inn. Denne kan brukes både med 7" og 8" prop. Du vil få mest "thrust" med en 8" prop.

        Turnigy L2210 1230 Bell Style Motor 150w Denne er lik i størrelse som den over men leverer 100W mindre effekt.

        Turnigy L2210 1400 Bell Style Motor 210w Denne har også samme dimmensjonene som de to andre men har samme KV som den du har ødelagt og den leverer 210 W. Jeg hadde nok tatt denne da den nok passer best med den propellen du allerede har.
        ---------------------------------------------------------------
        Spectrum DX6i
        Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
        Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

        Comment


        • #5
          Takker så mye for svar B.A.T.
          Jeg bestilte denne motoren fra throttlestore under timesalget deres. dette skal være en "reservedel" til 2m raptoren,men regner med den går til 1,6m også (den var rimelig under timesalget) Bestilte denne før jeg leste svaret ditt så...

          PowerPro 2217 KV1500 Brushless Outrunner - ThrottleStore.Com

          ESCen er denne:

          Mystery Cloud 50A Brushless Motor ESC RC Speed Controller 2A BEC for Airplane | eBay

          en mystery cloud 50A

          Comment


          • #6
            Effektmessig er det massevis. Kan hende det blir trangt mellom motorhuset og utgangen bak men det ser du når motoren kommer. Du kan jo alltids ta en dremel og tilpasse litt.

            Her er en forklaring på hvordan man programerer escen du har kjøpt
            ---------------------------------------------------------------
            Spectrum DX6i
            Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
            Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

            Comment


            • #7
              Glemte å si at jeg bestilte en slik også under timesalget:
              AX 2215C KV1500 Brushless Outrunner - ThrottleStore.Com

              Kjempemmessig den programeringsinstruksen, ser at det ikke står noe om 50A men regner med at det er samme prosedyren.
              Takk for all hjelp B.A.T.
              Er det forresten noen forskjell på pusherpropell og en slik til vanlig bruk? finnes det klappropeller til push?

              Comment


              • #8
                Den motoren har samme dimensjon som den andre du kjøpte.

                Det er samme prosedyre på escen ja

                En pusher og en vanlig er samme propellen men med motsatt rotasjonsretning. Har egentlig ikke noe å si da det er enkelt å endre rotasjonsretning på motoren ved å bytte to ledninger fra esc til motor.
                Det finnes klapp-propeller til push ja. Jeg bruker å bestille fra hobbyking.
                ---------------------------------------------------------------
                Spectrum DX6i
                Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                Comment


                • #9
                  Det er ingen forskjell, du bruker standard propell enten motoren trekker eller skyver. Pusher prop er en gjenlevning fra nitromotorens glansdager, da det ikke er bare bare å få en nitromotor til å rotere motsatt vei. Da er det mye lettere med en pusher propell.

                  Skal du bruke foldepropell så bare monterer du de motsatt vei på spinneren hvis du bruker det. Husk at du mister en tomme eller to ved bruk av foldepropell side bladene kommer lenger fra hverandre. Og på Raptoren er det jo begrenset hvor stor propellen kan være.

                  Comment


                  • #10
                    Takker for flotte svar. Må si det er en bratt læringskurve med mye fremmede termer en må sette seg inn i.
                    Jeg får se om jeg klarer å programmere dette når jeg får ESCen.
                    Har helt sikkert massevis av spørsmål om alt innen denne hobbyen. Bor langt fra nærmeste RC klubb så jeg må ta alt gjennom forumer som dette, så det er flott å få hjelp.
                    Mvh Hoppfly

                    Comment


                    • #11
                      Ikke glem at mye av det du lurer på allerede kan være besvart i tidligere tråder, det er mye å snappe opp fra dette forumet og ikke minst utenlandske forum. Det er ofte bare å google det man lurer på så finner man svaret, selvom man kanskje må lete litt. Men for all del, bare spør i vei, folk er meget velvillige til å hjelpe hverandre på dette forumet.

                      Comment


                      • #12
                        Ja prøver både å goggle og lete på forumene. MEN det er disse termene som en må få inn i hodet for å lage de eksakte "letefrasene"
                        Derfor er det lett å spørre her

                        Comment


                        • #13
                          Ser at noen har hevet motorgondolen i bakkant ( den siden propellen er på) Gjør dette at flyet ikke stuper så mye ved start?
                          Kan jeg sette større propell på , med disse motor typene jeg har kjøpt? I så fall hvilken størrelse på propell? Og er det stor forskjell på propelltyper?

                          Comment


                          • #14
                            Det som gjør at flyet "stuper" er for mye kraft på motoren når du kaster kombinert med at vingene ikke har fått noe løft enda. Pusher montert motor kan gi den effekten. Det lønner seg å kaste fra en liten kant eller høyde og hvis det ikke er mulig så kast det noe oppover mens du gir gass. Hvis du har tilgang på litt gress, fotballbane eller et jorde så kan du forsterke bunnen med litt "ducted tape" og ta av fra bakken mens du sklir på buken til du er i lufta.

                            De som hever motorgondolen bak gjør dette for å få plass til større propeller slik at de får mer skyv, mer effektiv energiforbruk og lavere støy.

                            Anbefalt propell til AX 2215C 1500 er 9x6/10x3.8 (står i spesifikasjonene på throttlestore) mens på PowerPro 2217 1500 er 8x4 - 9x3,7 (står i spesifikasjonene på throttlestore).

                            For å finne riktige propeller til ett oppsett så kan du bruke denne nettkalkulatoren for å beregne det selv. Link

                            Når det gjelder modellen din så er vel maks diameter uten å modifisere gondolen, 8".
                            ---------------------------------------------------------------
                            Spectrum DX6i
                            Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                            Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                            Comment


                            • #15
                              Takker, da lærte man noe nytt i dag og Det er nok en 8x4 som står på i dag. Jeg kan vel bruke denne i begynnelsen, -men jeg kjenner at denne flexer veldig når jeg kjenner på den. Vil f.eks en tre eller carbon propell være mer effektiv?

                              Comment

                              Working...
                              X