Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med ESC/motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med ESC/motor?

    Skulle ut å fly i dag. Koblet til batteri. Motoren kom med sin vanlige melodi.
    Klar til å kaste flyet i gang. Motoren var død.
    Koblet fra batteri, å satte det på igjen. Da kom ingen melodi. Bec virker. Prøvde å sette på batteri med full
    throttle, en diode på esc begynte å binke. sluttet da jeg tok av gassen. Så den har kontakt med radioen.

    Motoren er en Neu 1509 og ESC er en YEP 150A fra hobbyking.

    Siden den sluttet å lage lyd ved oppstart, blir jeg litt usikker på hva som er feil. Men en motor kan vel ikke ryke
    slik uten videre. Har jo sikkert 100 turer med denne. Noe jeg kan sjekke ut, før jeg bestiller noe nytt?
    GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
    sigpic




  • #2
    yep serien esc er kjent for å dø fort desverre, kryssbytte esc/motor er vel enkleste.

    Comment


    • #3
      hadde jeg hatt en esc som var i den størrelsen =)

      Hva slags esc burde jeg gå for?
      GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
      sigpic



      Comment


      • #4
        altså, du kan jo teste fort med en annen for å se om den virker, trenger jo ikke gi full gass..

        Comment


        • #5
          Originally posted by andersand View Post
          altså, du kan jo teste fort med en annen for å se om den virker, trenger jo ikke gi full gass..
          Kanskje like greit å ta av propellen også, for å være sikker på at strømmen ikke blir for høy.
          Bfight 210
          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
          Phoenix RC Club

          Comment


          • #6
            Problem løst?

            Comment


            • #7
              Var regulator.. Så tror det blir en jeti mezon esc i stedet om ingen har noe til salgs?!
              GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
              sigpic



              Comment


              • #8
                Hvorfor ikke YGE?
                -Jim Johansen-
                Flyklart:
                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                Under construction:
                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                Comment


                • #9
                  For jeg er en jeti mann... Mezon har telemeti innebygget..

                  Ser på spec`n til MeZon lite. Max 160A/Peak 300A. Noen som har en formening
                  hvor lenge man kan "benytte" peak trekken?
                  GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                  sigpic



                  Comment


                  • #10
                    Er ikke sånnt underlagt noe form for reklamasjonsrett/garanti?
                    Hadde det vært solgt av en norsk butikk så hadde de fått Forbrukerkjøpsloven banken I hodet.
                    Man skal være obs på at Hobbyking er tysk registrert også, og uansett hvor man kjøper varene deres fra I verden, så står den tyske avdelinga ansvarlig I EU og Shengen området. Og tysk forbrukerlovgivning er mye strengere enn den norske.
                    Bare til orientering.

                    RCModeller

                    Comment


                    • #11
                      Vanskelig å klage på elektronikk som oftest er det noe utenfor (kortslutning / feil dim.)
                      som tar "kverken" på det. De som selger det er selvsagt veldig klar over dette og vil
                      hevde at nettopp dette har skjedd uansett om det har det eller ikke ... ref. mobil tlf.

                      Skal man klage (på ESC eller tilsvarende) så må det være på et RTF fly der leverandøren
                      har valgt alle deler og flyet ikke er skadet eller ombygd på annen måte eller viser tegn
                      på det (antar jeg).
                      Last edited by Ofly61; 08-09-13, 12:11.

                      Comment


                      • #12
                        Da er ny ESC i hus.

                        Ble en Jeti MeZon 160 Lite sBec. Driver og skal sette den opp, da jeg kommer over PWM Frequency. Ser på Neu sine sider, at ESC switching frequency skal være på 11-13kHz. Er dette det samme?
                        GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                        sigpic



                        Comment


                        • #13
                          Ja, de snakker om det samme.
                          www.ofremmi.info

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by sub_sonic View Post
                            Ser på spec`n til MeZon lite. Max 160A/Peak 300A. Noen som har en formening
                            hvor lenge man kan "benytte" peak trekken?
                            Svaret er at det et temperaturen som dreper. Hvis den monteres under cowling slik at den står i propell lufta, så har du et godt utgangspunkt.
                            Kjetil
                            oops: . . ! . .

                            http://www.vingmfk.com

                            Comment


                            • #15
                              hmm.. Valget var på 8 og 16kHz, satte den på 8. Best med for mye, eller for lite?
                              GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                              sigpic



                              Comment

                              Working...
                              X