Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med ESC/motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    du får også vifter på Norwegian moddellers som passer på jetien

    jeg skal prøve 2stk på ene jeg har som virkelig vil få kjørt seg.

    Comment


    • #17
      Sitter i et F3J seilfly. Så meget marginal plass til noe som helst mer. Bruker ikke motoren mer en 5 sekunder pr. opptrekk. Så får følge med på Amp. trekk og Esc temp. =)
      GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
      sigpic



      Comment


      • #18
        Da kom neste problem. Motor drar 151A på maks. Bruker 1800mAh 90-130c nanotech batteri.
        Motor er satt på en bryter. Da jeg starter motoren går den på maks, i kanskje 3sek. Etter det faller effekten betydelig.
        Ser status på esc (telemetri) at den går fra Run-100% til Run-81%. Satt currentlimit til maks, som er 300A.
        Setter jeg bryteren i midtstilling, som er 50%, og opp igjen på 100% skjer det samme som ved start.

        noen som har et forslag?
        GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
        sigpic



        Comment


        • #19
          hmm hva sier loggen?

          Comment


          • #20

            Originally posted by sub_sonic View Post
            Da kom neste problem. Motor drar 151A på maks. Bruker 1800mAh 90-130c nanotech batteri.
            Motor er satt på en bryter. Da jeg starter motoren går den på maks, i kanskje 3sek. Etter det faller effekten betydelig.
            Ser status på esc (telemetri) at den går fra Run-100% til Run-81%. Satt currentlimit til maks, som er 300A.
            Setter jeg bryteren i midtstilling, som er 50%, og opp igjen på 100% skjer det samme som ved start.

            noen som har et forslag?
            90-130C??

            Og det tror du på?

            Kanskje I et mikrosekund.

            Hvis du hadde besøkt fabrikken som produserer disse batteriene, så hadde du fått greie på hva de virkelig yter over tid.

            Regn med under halvparten. Sannsynligvis enda mindre.

            RCModeller
            Last edited by rcmodeller; 06-10-13, 19:36.

            Comment


            • #21
              Originally posted by sub_sonic View Post
              Da kom neste problem. Motor drar 151A på maks. Bruker 1800mAh 90-130c nanotech batteri.
              Motor er satt på en bryter. Da jeg starter motoren går den på maks, i kanskje 3sek. Etter det faller effekten betydelig.
              Ser status på esc (telemetri) at den går fra Run-100% til Run-81%. Satt currentlimit til maks, som er 300A.
              Setter jeg bryteren i midtstilling, som er 50%, og opp igjen på 100% skjer det samme som ved start.

              noen som har et forslag?
              Varmer du batteriene dine? Ved slike ekstreme strømtrekk fra et såpass lite batter gjelder følgende:
              A) batteriene bør varmes opp og bli værende i 35-40 grader i et time før flight
              B) aldri trekk mer enn 50% av batteriets totale kapasitet. I ditt tilfelle blir det kun 900mAh per flight, og har du plass til større batteri så løp og kjøp.
              Du trenger ikke kjøpe Nanotech batterier eller andre fancy saker. Turnigy 30C og 40C batterier holder faktisk bedre spenning under store strømtrekk enn Nano. Eksempelvis holder mine 6S3300 30C hele 20.65V ved strømtrekk opp til 327 Amp (ved launch) i F5B-kjerra mi.
              I hangaren:

              SpeedFire F5B
              X-plane fra www.yuri-models.com
              Hawk F5B
              MiniHawk (2stk)
              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
              UM Stryker Q 180
              FPV Raptor
              EPO Cessna (156cm)

              Comment


              • #22
                -Jeg har ikke varmet batteriene mine før bruk, men det skal testes.
                -Har ikke prøvd flyet i lufta igjen, men tror jeg har funnet problemet. Jeg har satt min.spenning til 3,4v pr.selle.
                og at esc skal "slow-down" ved nådd min. spenning. logget spenning og amp. trekk, å da viser det seg at
                spenninga går ned i 10.2v under pådrag.

                Kan også sette at esc ikke skal reagere på min.spenning, men heller bruke mAh counter med alarm.
                Men er kanskje litt risky?
                Last edited by sub_sonic; 10-10-13, 06:37.
                GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                sigpic



                Comment


                • #23
                  jeg hadde heller gjort sitnevnte, dvs ikke overvåke volt, kun mah.

                  Comment


                  • #24
                    Enig. Jeg har satt min. Volt til disable. Kan være lurt å måle hvor mye motortid du har tilgjengelig for å nå 900mAh og sette en count down timer til antall sekunder du har tilgjengelig.
                    I hangaren:

                    SpeedFire F5B
                    X-plane fra www.yuri-models.com
                    Hawk F5B
                    MiniHawk (2stk)
                    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                    UM Stryker Q 180
                    FPV Raptor
                    EPO Cessna (156cm)

                    Comment


                    • #25
                      jeti mezon har jo telemetri herfra til evigheten, dettte få du jo opp på sendern og den snakker til deg!

                      Comment


                      • #26
                        Ved 151 A max, og halvfull pakke etter 900 mAh skulle vel tilsi en timer på 20 sekunder.

                        151A/ 3600sek =41,94 mA/sek. 900mA/41,94mA= 21,59 sekunder.
                        Bfight 210
                        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                        Phoenix RC Club

                        Comment

                        Working...
                        X