Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fartsregulatorer og propeller til elektro fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fartsregulatorer og propeller til elektro fly

    Hei, eg har flydd Glow i 8 år og vurderer å starte opp med litt elektro flyging (sånn på si rund trappa og i hagen har forøvrigt tillgang på stor hage [gård] ) og trenger litt info.

    Fartsegulatorer til 300 og opptil 480 motorer (m/Bec) hvilke er å annbefale (pris / vekt / kvalitet) og hvem har dei?

    Ghünter propp eller noe sånt hva er det / hvilke størrelser er tilgjengeligt og hvem har den? og propeller til elektro generelt?

    Mottagere til Slow fly og park flyers (ikkje innandørs) med tilnerma full rekkevidde (har kjøpt en Hitec Electron 6) kva fins og kva er å anbefale i "Normale" pris klasser?

    Servoer passende til små utandørs slow fly og park flyers igjenn kva fins og kva er å anbefale i "Normale" pris klasser?

    Motorer og girkasser (føler meg som ei pappegøye) kva fins og kva er å anbefale i "Normale" pris klasser?

    Batterier kva fins og kva er å anbefale i "Normale" pris klasser?


    Kva er dei erfaringane dere har gjort dere om dei oveniståande tinga (kva er ubrukeligt og kva er topp/ok) som dere skjønner er spørsmålet kva bør eg vurdere å kjøpe til dette formålet (har masse olje berre å skrape av flya mine) .

    Eg tenker å kjøpe rett utstyr med en gang ikkje bruke 8 år og masse dineros ein gong til.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Mottakere: Det finner mange små og kjekke, GWS lager endel (sjekk hos Thorbjørn & Kåre RC Seilflysport). Jeg bruker min JR 600-et-eller-annet, credit card receiver er den kjent som. Den funker greit og veier ikke for mye.

    Servoer: Bruk mikroservoer, typisk Hitec HS-60 til 80 størrelse, bør ikke veie mer enn 15-18 gram. Selv har jeg god erfaring med GWS Naro HP, de veier 9 gram og er kjappe. Kjøpte dem hos Erik Ryen her i Trondheim, Eureka RC Heli.

    Motorer og fartskontroll: Du snakker om 300 og 400, og da er det speed 300 og speed 400 som gjelder. De fleste selger det, og prisen ligger mellom 80 og 120 kroner. Fartskontroll for børstemotorer ligger på rundt 300, jeg anbefaler Jeti. Mer futt får du med børsteløst, men da er prisen på motor og farstkontroll 4-doblet til rundt 2000.

    Gir: Her finnes det mye å velge mellom, og de fleste forhandlere har noen alternativer. Regn med alt fra 200 og oppover.

    Batterier: Enormt mange alternativer. Hva er du ute etter? Fart og aerobatikk, eller skikkelig parkflyging (dvs. sakte og lavt)? Sanyo NiCd for førstnevnte, NiMH for sistnevnte. Velg kapasitet ut fra vekt og hvor mye plass du har. Små speed 400 direktedrevne modeller bruker gjerne Sanyo 500 AR eller 600 AE, litt større (og girede) bruker cp1300 eller større. Jeg har ingen erfaring selv med NiMH batterier, men de har generelt mer kapasitet men mindre spenning under belastning.

    Håper dett hjalp litt.

    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Oppdatering: Thorbjørn & Kåre har HECELL 1100, disse er like små som 500AR men med dobbelt så mye kapasitet.

      testing viser at HECELL har i underkant av 1100 mah ved 10 amp belastning, mens cp1300 har rundt 1200 mah. Men cp1300 er tyngre. Jeg har nettopp bestilt noen HECELL for å prøve selv, men sjekk sidene til Thorbjørn & Kåre og les deres tester: Rc-seilfly.no - Modellflysport
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment

      Working...
      X