Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS 40fx hvordan starter jeg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS 40fx hvordan starter jeg?

    Har lest bruksanvisningen, dær står det at nåla skal være 1.5 til 2 omdreininger mot klokken. Dette har jeg gjort etter å ha skrudd den så langt med klokken som mulig (skrudd ijen) for å så skru tilbake 1.5 til 2 omdreininger. Hadde ett uhell i går og motoren ble full av bensin, men har forsøkt å tømme ut det som var mulig å få ut.
    Har throttle på 1/4, glødepluggen har jeg sjekka og den gløder. Må gløderen stå på pluggen en stund før jeg forsøker å starte? eller er det bare å sette den på å begynne med starteren? Skjønner ikke hvorfor den ikke vil starte :|

    Motoren er ny.

  • #2
    Siden motoren er ny, ville jeg starte den på ca 2 omdreininger ut.
    Åpne forgasseren helt.
    sett en finger foran luftinntaket og drei motoren rundt en 5-6 ganger.
    fortsett å dreie motoren rundt på full gass, men uten fingeren foran luftinntaket, en 5-6ganger.
    Dra så gassen ned til ca 1/4 som du nevnte.
    Sett på gløder å prøv så og starte.
    Bruker du elektrostarter? så ikke la den svirre rundt forlenge (Da blir motoren full av fuel). Heller flere korte forsøk enn et langt.
    Men denne skal fint kunne startes for hånd (bruk handske)
    Men du må også være sikker på at pluggen gløder.

    mvh Pål

    Comment


    • #3
      okei, takk! Men en ting jeg lurer på som jeg mener faktisk ikke står i bruksanvisningen, skal motoren dreies mot høyre eller venstre når den skal startes? Propellene jeg har er for venstre retning, men dem går sikkert an å montere begge veier..

      Comment


      • #4
        dreies mot klokka. (mot venstre)

        Comment


        • #5
          takker, nå har jeg fått til å starte, gikk supert Men ett problem, virker som om at propellen kan skru seg løs, iom at muttern skrues mot høyre på motorakslingen? propellen har løsnet når jeg forsøkte bruke starteren, men løsnet ikke når jeg brukte fingrene for å starte..
          Har jeg montert det feil? eller er det bare slik? i såfall kan jeg jo forsøke få tak i en mutter for å montere for å låse den andre med..

          Comment


          • #6
            Prøv å skru den hardere hardere til.

            Comment


            • #7
              nytter nok ikke. men den løsner ikke når jeg først har fått start, for da vil jo motoren dra til selv..

              Comment


              • #8
                jeg hadde det samme problemet med min motor at propellen løsnet, jeg tok bare en vanlig mutter helt innerst og så en låse mutter ytterst. men husk å ikke sette låsemutteren for hardt slik at du ikke får den løs.
                e-sky lama v3 (solgt)
                e-sky honeybee king 2
                .50 size fly

                Comment


                • #9
                  ikke dumt Tror nesten jeg må gjøre det jeg og

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Torben91
                    jeg hadde det samme problemet med min motor at propellen løsnet, jeg tok bare en vanlig mutter helt innerst og så en låse mutter ytterst. men husk å ikke sette låsemutteren for hardt slik at du ikke får den løs.
                    Brukte en kontramutter

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bluespal
                      Siden motoren er ny, ville jeg starte den på ca 2 omdreininger ut.
                      Åpne forgasseren helt.
                      sett en finger foran luftinntaket og drei motoren rundt en 5-6 ganger.
                      fortsett å dreie motoren rundt på full gass, men uten fingeren foran luftinntaket, en 5-6ganger.
                      Dra så gassen ned til ca 1/4 som du nevnte.
                      Sett på gløder å prøv så og starte.
                      Bruker du elektrostarter? så ikke la den svirre rundt forlenge (Da blir motoren full av fuel). Heller flere korte forsøk enn et langt.
                      Men denne skal fint kunne startes for hånd (bruk handske)
                      Men du må også være sikker på at pluggen gløder.

                      mvh Pål
                      Fikk ikke til å starte motoren nå? skal jeg gjøre det slik som beskrevet hver gang?

                      Comment


                      • #12
                        Det er måten jeg starter 2takts på. Så det kan du godt gjøre vær gang.
                        Det som er viktig nå, er at motoren går rikt, etter vært kan du skru inn dysenålen litt etter litt.
                        DET ER ALLTID BEDRE Å KJØRE MOTOREN LITT RIKT, EN FOR MAGER

                        Comment


                        • #13
                          okei Skal passe på å gi den nok bensin for å si det på den måten

                          Comment

                          Working...
                          X