Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olje ved innkjøring av Saito82 ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olje ved innkjøring av Saito82 ?

    I brukermanualen som fulgte med motoren er det anbefalt ca 15% nitro og syntetisk olje, pluss sef at den ikkje må kjørast "lean" under innkjøring, men ellers er det ingen konkrete opplysningar om oljemengd ved hhv innkjøring og seinare? kva seier de som er erfarne "fuel-folk"(er min første fuelmotor).
    Kva fuel bør eg satsa på?

    (eit lite spørsmål til.....det står feks 15/20 på fuelkanna, betyr det 15% nitro og 20% olje?........ eller er det motsett?)
    Hans-Olav Malkenes
    Kalveid
    5419 Fitjar
    hansolavm@gmail.com

    Fitjar Modellflyklubb

  • #2
    Saito og olje

    Hei!
    Jeg har en Saito 100.
    Saito anbefaler 20% olje, men jeg bruker 18%. Det blir litt mindre griseri med 18%, og motoren går litt finere. Har hørt at noen bruker ned til 15-16% olje, men jeg har ikke prøvd det selv. Det viktigste med innkjøringa er å få den til å gå så feit som mulig i begynnelsen (dysenåla ut ca. 5 runder). Du må nok leane den etterhvert, jeg hadde store problemer med å få motoren til å gå så feit. Etter 3-4 tanker var jeg på ca. 1 1/2 runde på hoveddysa.
    Etter innkjøring måtte jeg også leane tomgangen 3 hele runder før jeg fikk den til å bakke fint.
    Men som sagt, bruk 18 eller 20% olje til innkjøring, kjør den så feit som mulig, og sjekk temperaturen på toppen. Den skal ikke bli for varm under innkjøring. (Noen sier at du skal kunne holde handa på toppen uten å brenne deg...).
    Lykke til!
    Erling Svegre
    Vangsvik
    Senja Modellflyklubb

    ____________________________________
    Futaba 9C super
    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
    Mustang P-51 - OS 25FX
    SIG Ninja
    Blue Phoenix
    ArtHobby Colibri-V
    Reichard Grob G103C Twin Acro III

    Comment


    • #3
      Fuel

      Er ikke helt sikker men jeg tror 15/20 betyr 15% Nitro og 20% olje, men det skal stå på kanna hvor mye nitro det er. Saitoen liker 15% nitro, da er den startvillig. Selv i minus 17 grader...

      Jeg bruker Byron Fuel 15/18.
      Erling Svegre
      Vangsvik
      Senja Modellflyklubb

      ____________________________________
      Futaba 9C super
      Edge 540 (60size) Saito 100 GK
      E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
      Mustang P-51 - OS 25FX
      SIG Ninja
      Blue Phoenix
      ArtHobby Colibri-V
      Reichard Grob G103C Twin Acro III

      Comment


      • #4
        Jeg prøvde Byron sin egen four-stroke fuel på min .82. Det skar seg!
        Jeg lean'a den kanskje et lite hakk for mye, og da skar råden seg i kampens hete, så her det det bare å fylle på olje...

        Nå bruker jeg 15/20 Byron heli-fuel, og har tilsatt en liten dæsj med castor i den. Det blir litt gris av det, men motoren går ikke varm
        Kenneth Davidsen

        Comment


        • #5
          Ikke bruk 4-taktsfuel på Saito!!

          Byron 4-taktsfuel (og de fleste andre såkalt 4-taktsfuel) har for lite olje!
          Jeg hadde en gang en OS 4-takter som kunne bruke 4-taktsfuel, men såvidt jeg husker var det bare 12% olje i denne fuelen. Det er altfor lite for Saito.
          Jeg vil anbefale minimum 15% olje, og helst 18. Castor-tilsetning skal ikke være nødvendig (Saito sier at man kan bruke ren syntetisk eller en mix syntetisk/castor, men de anbefaler ren syntetisk olje).
          Men som sagt: ikke bruk såkalt 4-takts fuel på Saito (eller YS for den saks skyld).
          Erling Svegre
          Vangsvik
          Senja Modellflyklubb

          ____________________________________
          Futaba 9C super
          Edge 540 (60size) Saito 100 GK
          E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
          Mustang P-51 - OS 25FX
          SIG Ninja
          Blue Phoenix
          ArtHobby Colibri-V
          Reichard Grob G103C Twin Acro III

          Comment


          • #6
            Originally posted by r-ling
            Men som sagt: ikke bruk såkalt 4-takts fuel på Saito...
            Det har jeg erfart takk Tror Byron har 16% i sin, men det var helt klart for lite.

            Ang Castor fikk jeg varme anbefalinger fra en gammel ringrev som har kjørt Saito i alle år, og skrudd på de fleste. Han har gjennom årene sett tydelig forskjell på innmaten i motorene om de var kjørt med eller uten Castor. Konklusjonen var enkel; bruk Castor, så varer motoren mye lengre.

            Men det aller viktigste med en Saito er nok å være forsiktig på nåla, for den tåler ikke å gå for lean... Du har uansett krefter nok
            Kenneth Davidsen

            Comment


            • #7
              Takker og bukker for kjemperespons, håper å få prøvekjøra vidunderet i benk i helga(dersom eg får tak i rett fuel) GLEDER MEG GLEDER MEG GLEDER MEG GLEDER MEG......................................
              Hans-Olav Malkenes
              Kalveid
              5419 Fitjar
              hansolavm@gmail.com

              Fitjar Modellflyklubb

              Comment

              Working...
              X