Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rapicon fuel - 30% nitro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rapicon fuel - 30% nitro

    Ser at Elefun har 2 typer 30 % nitro fuel - en for fly og en for helikopter. Hva vil være best av de to til en YS 110 motor?
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    ys 110 er det 4 takter??, da skal den ha mindre olje
    begge typer fuel har samme olje % ,det er sikkert samme blanding i begge 30% kanner

    Comment


    • #3
      Skal 4 taktere ha mindre olje enn 2 taktere ? Jeg ble anbefalt 15/15 helifuel til min Saito 125, blir det for mye olje til den da ? Regner med ys,en anbefales samme fuel som saitoen ?

      Comment


      • #4
        YS og Olje

        Nei nei nei. YS motorer skal ikke ha "mindre" olje. Det anbefales å bruke 20% olje til disse 4-takterne. ("Vanlig" oljemengde til de fleste 2-taktere er 15%)

        Jaran
        Jaran

        Comment


        • #5
          kjører min saito 125 på byron 15% nitro 16% olje
          har prøvd med 20% olje ,syntes den ikke gikk like bra på den olje mengde .
          ble bare mere oljesøl på flyet

          Comment


          • #6
            Takk for innspill - YS er 4takter med ekstrem ytelse - les Ferrari og skal ikke ha mindre en 20% olje - det vet jeg. Spørsmålet mitt var om det er forskjell mellom heli og fly fuel fra Rapicon. Minste anbefalte nitro for YS er 20% og har blitt anbefalt 30 pga større propell - les 14x10.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Jeg stusset også på det men jeg tror det er samme fuel. Om det faktisk er forskjell så ville jeg tatt flyversjonen, Rapicon vet sikkert hva de driver med.

              NB! Aldri sammenligne Saito og YS

              Bruk 30% nitro, 20% olje og KUN syntetisk. Du er safe med Rapicon. YS bruker en del fuel på en tur så kjøp gjerne ei kasse.
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Flyfuelen er grønn, heli er rød. Heli har en oljetype som ryker litt mindre. Har ikke merket noe forskjell på 30% fly og 30% heli ytelsesmessig. Grunnen er kanskje at rødt er mer synlig i en helitank, og at man ønsker en oljetype som ryker litt mindre, (low smoke eller LS som det står i betgnelsen) da helier som hovrer på topp turtall produserer veldig mye røyk.
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                Comment

                Working...
                X