Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp av motorkyndige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger hjelp av motorkyndige

    Hei folkens,
    her er situasjonen, har en saito 170r3 radial som ikke er seg helt selv etter en tur på service og bytte av lager. "problemet" mitt er at motoren som gikk helt fantastisk før lagerskifte har nå mistet cirka 14oo rpm på fullgass og jegsliter med å få alle cylindre til å tenne under 3000. På tomgang kan jeg høre at en eller flere cylindre faller ut. Motoren har blitt bygd om til CDI men går fremdeles på glow fuel. Har snakket med Adrian på CH-ignitions, han som har gjort konverteringen og han sier at motoren sån den står nå er timet til å tenne 1-2-3. Men det flere sier på forumet at denne motoren går best på en 1-3-2 timing. Så til spørsmålet: hvordan er å time disse motorene, noen som har erfaring med å time cammene til denne?
    Det jeg vet, dvs tror jeg vet, er at det skal være en timing dot på drevet som skal monteres rett ned i drevet når cylinderen er på TDC, men skjønner ikke helt dette med 1-2-3 kontra 1-3-2 timing...så HJEEELP, anyone...

    Click image for larger version

Name:	123_132 firtakt radial skjema.jpg
Views:	1
Size:	47.6 KB
ID:	636237
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    1-2-3 kontra 1-3-2 timing
    Her er det vel tenningsrekkefølge og ikke timing det er snakk om. Om motoren slutter å gå på en og en sylinder på tomgang med CDI tenning må den jo være hinsides for fet slik at pluggene drukner.

    Comment


    • #3
      timiga er tennings rekke følgen,når ventilene er lukket og stemplet er nær topp så tenner det i sylinder
      du må sjekke hvilken sylinder som er på topp med ventilene lukket og om det kommer gnist til riktig sylinder
      tror 1-3-2 rekke følge kan være riktig
      på en 4 sylinder bilmotor så er tenning rekkefølgen 1-3-4-2
      når du får rekkefølgen riktig så må du også få justert fortenning riktig som er ca 28 grader på de fleste modellfly bensin motorer før stemplet er på topp
      Last edited by yak; 24-03-14, 09:00.

      Comment


      • #4
        Timing og tenningsrekkefølge har ingenting med hverandre å gjøre. Tenningstekkefølge er jo i hvilken rekkefølge sylindrene tenner mens timingen er tidspunktet vær enkelt sylinder tenner på. Tenningsrekkefølgen kan du endre med å snu på to av kammakslingene og bytte om to plugghetter men det vil ikke påvirke effekten. Derimot er timingen veldig kritisk for effekten vet ikke hvilken løsning du har på sensoren om du kan flytte den eller du må løsne huben for og flytte på magneten men dett er veldig viktig at dette er riktig. Er den lit for sen på tenningen mister du fort 1000 RPM på ful fart. Er den for tidlig på tenningen mister du også effekt samt at den kan slå tilbake ved start og gå hardt/dårlig på tomgang. Husk at når du har montert CDI tenning vil motoren gå optimalt med en del magrere blanding en det den gikk med som glowmotor.

        Comment


        • #5
          Tusen takk for svar,
          ja det er tenningsrekkefølgen jeg tenkte på selvfølgelig, når det gjelder timingen så er det gjort av Adrian på Ch og er det noen som har peil på det så er det han, så tror ikke timingen er off. Og har fått leanet tomgangsskruen noe sån at den ikke faller ut så mye på tomgang som før, skruen er bare hyperfølsom så tar litt tid å finne sweetspot.

          Så, til 1-3-2 rekkefølgen, hvordan setter jeg dette? Hvordan klarer jeg å sette tenningsrekkefølgen til 1-3-2 kontra 1-2-3 som vil være naturlig når man bare følger propeller rotasjonen. I en firtaktsyklus er jo sylinderen to ganger innom tdc. Hmm, spørs om jeg ikke må få noen til å kikke på dette da jeg føler meg litt lost hehe
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            Det er vel bare å bytte om kammakslingene på sylinder 2-3 eller snu de 180° så skifter vel tenningsrekkefølgen. Men det vil ikke gi mer effekt kun påvirke lyd/vibrasjoner.

            Comment


            • #7
              Du får det til å høres så enkelt ut
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Originally posted by yak View Post
                timiga er tennings rekke følgen,
                Nei det er ikke riktig. Timing er tidspunktet, det ligger jo i ordet.


                Originally posted by yak View Post
                på en 4 sylinder bilmotor så er tenning rekkefølgen 1-3-4-2
                Det kan den være men det finnes millioner av 4 sylindrede bilmotorer som har en annen tenningsrekkefølge enn dette
                Mvh
                Morten Aase

                Comment


                • #9
                  Du sier at motoren gikk perfekt før lagerskiftet.
                  Det er ikke naturlig at den skal miste turtall og ha bortfall av en sylinder under 3k rpm pga nye lager.
                  Det er heller ikke sånn at nye lager liker 1-3-2 og gamle slitte lager skal ha 1-2-3, så noe er åpenbart feil.
                  Jeg tror motoren er satt feil sammen, feks at en kam står en tann feil.
                  Om ingenting annet er endret så skal selvfølgelig motoren gå like perfekt med nye lager. Det vil i de aller fleste tilfeller ikke være nødvendig å røre hverken timing eller forgasser.
                  Mvh
                  Morten Aase

                  Comment


                  • #10
                    Vel når den samtidig er bygd om fra Glow til CDI kommer jo timing inn i bildet og forgasseren kan da settes mye magrere en den var fra før.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bardp View Post
                      Vel når den samtidig er bygd om fra Glow til CDI kommer jo timing inn i bildet og forgasseren kan da settes mye magrere en den var fra før.
                      Ja det er jeg helt enig i. Misforstod litt jeg da. Jeg leste "en tur på service og bytte av lager" og tolket det ikke dithen at CDI ble montert i samme slengen. Trodde den hadde hatt den tenninga før servicen også.
                      Mvh
                      Morten Aase

                      Comment


                      • #12
                        Den hadde tenning før service også, men det har blitt byttet tenningsanlegg.
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #13
                          OK jeg skjønner. Men for å bytte lagrene må jo huben av. Å da er jo muligheten stor for at timingen endrer seg når den blir montert tilbake. Den sitter jo bare på en kon og har ingen sporkile.

                          Comment


                          • #14
                            Man burde jo kunne forvente at noen som påtar seg service har såpass kunnskaper og erfaring at de merker og måler opp under demontering slik vi som bygger fullsize motorer gjør.
                            Jeg kjenner ikke denne motoren i detalj men hevder fortsatt at den er feil satt sammen forutsatt at tenning virker og fueltilførselen er tilstrekkelig. Bardp sier at føleren sitter på en kon og hvis ikke posisjonen blir merket under demontering blir det rimelig bingo å få den på rett plass igjen.
                            Det er også viktig at stempelet havner i samme sylinder og løftere og vippearmer blir montert på eksakt samme sted fordi de har slitt seg sammen etc men dette burde være elementært for en serviceperson.
                            De sistnevnte tingene har ingen betydning for dine problemer tror jeg, det går mer på levetiden på motoren.
                            Mvh
                            Morten Aase

                            Comment


                            • #15
                              Det tøffeste av alt med disse motorene er at for å kontrollere om kamakslingene står rett må en av med huben og ut med forreste rammelager. Om en ikke vil ofre dette lagret må en av mad alle sylindrene og ut med veiva for å få det ut En kan jo prøve å se om ventilene veksler når stemplet er på topp men det er ikke så enkelt å oppdage om kammen er et hakk skjev på den måten. Men det er jo greie motorer å skru på når en først har funnet ut hvordan ting skal gjøres. Du kan jo lage deg et toppmerke for sylinder 1 å sjekke teningstidspunktet. Sku en 1/4 skrue inn i plughullet og tørn motoren slik at stemplet stopper i skruen begge veier og lag to merker. Poppunktet vil da være mitt mellom disse merkene. (Å tro at en finner et korrekt toppunkt med og se når stemplet er på topp er som å tro på julenissen) Kontroller så at pluggen gnister 28-30° før toppunktet når du tørner motoren. Lykke til. A ta med det positive med dette en lærer jo litt om motorer med å skru på dem

                              Comment

                              Working...
                              X