Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justere motorer??

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by freesider.no
    Hei.har en Magnum 53xl motor.den gikk baklengs og rotet fælt en stund,til jeg kom over dette tipset,nå går den som en klokke,men har en tedens til å starte baklengs enda men ikke 8 av 10 ganger som før ,2 av 10 ca,har hørt att dette gjør di vist di får for mye fuel.
    Min observasjon er at dette gjerne skjer om det er for mye rå fuel i potta/pipa. Tøm ut og prøv på nytt.
    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
    Quickie: turl.no/13pe
    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

    Comment


    • #92
      OS 50 Hyper

      Hei.
      Har tatt opp igjen denne hobbyen etter 20 år, så jeg anser meg som rimelig fersk. Gikk til anskaffelse av en fuel-skoddepisker etter å ha prøvd litt forskjellig i el. Kjørte motoren i benk 2 tanker innendørs.(med eksosavsug) Motoren går som ei kule, og maler pent på tomgang.
      Ute derimot, er den vill. Raser opp noe voldsomt på tomgang.
      Så i et tidligere innlegg at man må ut 1/2-1 omdr på dysa i kaldt vær.
      Noen som har erfaring med denne motoren og instilling på 20 gr kontra +-0?
      (BLÅNEKTER å holde heliet i 45 gr vinkel og gi full gass)
      Std-instilling er 1,5 turn ut, og blandingsdysa har totalt 1/2 turn å justere på. (står i midtstilling)

      Stein
      Last edited by Mech; 06-01-08, 15:06.
      Stein Løberg

      Blade mSR, Micro P-51, FMS P-51
      Honey Bee CP2
      Honey Bee King 2
      Raptor 50 Titan - OS 50 Hyper
      JR 9xII m/DSM modul, Dx6i
      FS One Sim

      Comment


      • #93
        Originally posted by joo View Post
        Når hovednåla er på rett plass så er det svært viktig at du jobber med tomgangsblandingen til motoren trottler perfekt. Mens tomgangsblandingen justeres trengs bare 1-2 knepp motsatt veg på hoveddysa mellom hver justering, ikke skru den i hytt og pine!
        Forstår jeg det riktig at når en feks. leaner tomgangen, riker en hovednåla litt og motsatt?
        Kjell Ove
        Lillehammer MFK

        CMP Super Chipmunk
        ESM Cessna 185
        Raptor 50 T
        CMP Cessna 182 ---I Eske!---

        Comment


        • #94
          "Etter innkjøringen justeres motoren så mager at den nesten dør ut med høy nese, "

          Hva menes med høy nese? og det er vel hovednåla det er snakk om her?
          Har virkelig blitt bitt av basillen

          Comment


          • #95
            Høy nese: hold flyet nesten rett oppover.
            Ja; hovednåla.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #96
              os 50 hyper ca 1 omdreining ut på hoved nåla, ved 0 til 15 + grader luft temp
              min går fint på denne innstilling

              Comment


              • #97
                Justering av 4 takter.

                Etter mange år med elektro, har jeg begynt å fly 4 takter igjen. Har litt problemer med innstillingen av hovednåla. Området fra den får så mye så den småfusker til den får så lite så turtallet begynner å gi seg er 1/4 til 1/2 runde.
                På det området hører jeg ingen variasjon i turtallet som på en 2 takter. Hvor er riktig innstilling ?
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

                Comment


                • #98
                  juster hoved nålen så du får max turtall på full gass . så justerer du tomgangsnålen med motor på tomgang til du får maks turtall på tomgang, og så justerer du tomgangnål 1/8 omdreining ut. så justerer du hoved nålen på nytt til du får max turtall på full gass. hvis motor hoster å stopper ved hurtig pådrag så må du justere tomgang nål ut 1/8 turn til prøv motoren på nytt .
                  når du har fått justert dette vil nok tomgang nålen være kommen en hel omdreining eller mere inn, i forhold til den innstillingen du har idag

                  Comment


                  • #99
                    Jeg har en DL50 som står i en Aeroworks YAK. Motoren har gått bare 3-4 liter bensin, og detfor har jeg bare såvidt begynt å fly flyet. Hadde en fin jomfrutur for noen dager siden hvor motoren oppførte seg eksemplarisk, men flyet var litt baktungt etter min smak.
                    prøvde på nytt igjen i dag etter å ha stokket litt om på ting i flyet, men nå vil ikke motoren gå skikkelig på middels turtall!
                    Alt er helt flott på bakken... Går stabilt og fint på tomgang, og reagerer raskt når jeg drar på gassen. I tillegg holder den helt jevnt turtall på halv gass.
                    Men i luften er det en annen historie; Tomgangen er fortsatt fin, men responsen på throttle-stikka er veldig dårlig begge veier. I tillegg jager motoren opp og ned i turtall på halv gass.
                    Er det noen som har gode forslag her, eller er det bare å rive ut sakene og dytte inn elektro?
                    Bruker forresten "Aspen 2-takt miljøbensin" med litt ekstra 2-taktsolje.
                    Remi A. Sørensen - 94877903
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

                    Comment


                    • Prøv den litt rikere. Ca 10min.
                      Jeg har aldri brukt annet enn pumpebensin og mobil 1 2t racing olje.

                      Jeg har ikke gode erfaringer med aspen miljøbensin. Prøv i hvertfall det jeg skrev.
                      (nå kommer aspen folkene til å ta meg)

                      Comment


                      • Har også hatt problemer med motor som forandra gange i lufta, gikk brukbart på bakken og ble helt umulig på bakken. Hos meg var det falskluft som var problemet. Hvilken bensin du bruker skal ikke utgjøre så veldig stor forskjell . Har tidligere brukt både 95 oktan og 98 oktan for så vidt greit nok det men pga at jeg ble plaget av bensinlukt i både bil og hus har jeg gått over til 102 oktan racing bensin er vel en erstatning for aspen+. Vil si at motoren faktisk går mye "mykere" og en jevnere tomgang trottler kanskje litt bedre og lukta i bil og hus er jeg ferdig med.

                        Comment


                        • juster L nålen litt inn 1/8 omdreining

                          Comment


                          • Originally posted by jeeeeeeright View Post
                            Bruker forresten "Aspen 2-takt miljøbensin" med litt ekstra 2-taktsolje.


                            Jeg spurte en forhandler av Aspen totakts bensin om den kunne blandes ut med mere olje, men da måtte det visstnok brukes en spesiell syntet olje for at det skulle funke.. Så jeg kjører på pumpebensin i innkjøringa og fortsetter med det i ettertid.. Eneste ulempe er at blandinga ikke tåler mere enn maks 3 mnd på kanne før den mister effekt og smøre evne..

                            Min RCGF var slik du beskriver, den gikk fint på bakken men gikk urent i lufta, men jeg tenkte som så at det er jo innkjøring, og etter 3-4 tanker til så ble det borte og jeg har ett bra drag i motorn nå, ikke rørt justeringene etter at jeg begynte å bruke den, har gått vel 8 liter nå, og den begynner vel snart å løsne litt mere.,..
                            Per Reidar Bremseth



                            Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
                            PA BadBoy med sc70fs
                            Seagull Harrier46 med os 70fs
                            pluss litt depron da..


                            Alt som går opp kommer før eller siden ned....

                            Comment


                            • Originally posted by perreidar View Post
                              Jeg spurte en forhandler av Aspen totakts bensin om den kunne blandes ut med mere olje, men da måtte det visstnok brukes en spesiell syntet olje for at det skulle funke.. Så jeg kjører på pumpebensin i innkjøringa og fortsetter med det i ettertid.. Eneste ulempe er at blandinga ikke tåler mere enn maks 3 mnd på kanne før den mister effekt og smøre evne..

                              Min RCGF var slik du beskriver, den gikk fint på bakken men gikk urent i lufta, men jeg tenkte som så at det er jo innkjøring, og etter 3-4 tanker til så ble det borte og jeg har ett bra drag i motorn nå, ikke rørt justeringene etter at jeg begynte å bruke den, har gått vel 8 liter nå, og den begynner vel snart å løsne litt mere.,..
                              Hvorfor ikke bruke 4- takts bensina den kan du blande på lik linje som med vanlig pumpebensin. Er vel smak og behag egentlig i fjor kjørte jeg ca 1oo liter med pumpebensin og gikk over til miljø 102 oktan 4 takts bensin som jeg blander sjøl har svidd av ca 40 liter av den nå og så langt bare positive erfaringer. Klart det er vel ingen revulosjon,men på min motor så går den klart jevnere og fordelen er jo at miljøbensin har en langt større lagringstid. Men som med alt annet finnes det vel like mange meninger om det som det finnes modellflygere. Viktigste er vel at alle finner det som fungerer best for en selv .
                              Min motor går ihvertfall "mykere" med 102 oktan, men det kan jo så klart ha en samenheng med tenningsinstillinga på min motor. Så det behøver jo så absolutt ikke gjelde for samtlige motorer.

                              Comment


                              • Originally posted by jeeeeeeright View Post
                                Jeg har en DL50 som står i en Aeroworks YAK. Motoren har gått bare 3-4 liter bensin, og detfor har jeg bare såvidt begynt å fly flyet. Hadde en fin jomfrutur for noen dager siden hvor motoren oppførte seg eksemplarisk, men flyet var litt baktungt etter min smak.
                                prøvde på nytt igjen i dag etter å ha stokket litt om på ting i flyet, men nå vil ikke motoren gå skikkelig på middels turtall!
                                Alt er helt flott på bakken... Går stabilt og fint på tomgang, og reagerer raskt når jeg drar på gassen. I tillegg holder den helt jevnt turtall på halv gass.
                                Men i luften er det en annen historie; Tomgangen er fortsatt fin, men responsen på throttle-stikka er veldig dårlig begge veier. I tillegg jager motoren opp og ned i turtall på halv gass.
                                Er det noen som har gode forslag her, eller er det bare å rive ut sakene og dytte inn elektro?
                                Bruker forresten "Aspen 2-takt miljøbensin" med litt ekstra 2-taktsolje.
                                med litt extra 2-taktsolje sier du , er det syntet olje du har tilsatt extra på ferdigblanda Aspen så går det som smurt.. .-) men en i klubben min tilsatte mineralolje som extra innkjøringsolje til å det gikk ikke så bra, motoren gikk ustabilt dårlig ...prøvde etterpå med min ferdig blanda Aspen og motoren gikk som ei klokke .
                                Øyvind

                                www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                                Comment

                                Working...
                                X