Announcement

Collapse
No announcement yet.

2,4GHz modul til Futaba FP-T7FG/K "gullradioen" fra 1981

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2,4GHz modul til Futaba FP-T7FG/K "gullradioen" fra 1981

    Det funker! Spektrum DSM2 system, AR500 mottaker som fulgte med en BNF modell fra ParkZone.
    Click image for larger version

Name:	T7FGKplus2,4GHz.JPG
Views:	1
Size:	162.4 KB
ID:	629020
    Nå må jeg bare lage et firkantet hull i baklokket på senderen. "Gullsenderen" er en modulradio for 27Mhz, 35MHz, 40MHz eller 72MHz, AM eller FM. Det var nok ikke meningen at vi skulle bytte modulen selv. Modulen er bare et åpent kretskort med en 5 pins kontakt som er klipset til en plastramme på hovedkortet. Man må skru ut en skrue og ta av baklokket for å bytte modulen.
    Spektrum DSM2 2.4Ghz Air Modules Futaba DM8 - DDSM2

    Ifølge annonsen skal modulen passe til 8J senderen. Men den passer ikke i min FP-T8JN fra 1981, modulen i den er større og kontakten har 10 pinner. Så jeg tipper at Futaba har brukt betegnelsen 8J på en nyere sender også.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    Tok noen bilder mens jeg lagde hullet i baklokket.

    Click image for larger version

Name:	Orig_rear_panel.JPG
Views:	1
Size:	165.0 KB
ID:	578095
    Originalt baklokk

    Click image for larger version

Name:	Tools.JPG
Views:	1
Size:	165.2 KB
ID:	578094
    Håndverktøy: nålefil, baufilblad med håndtak og skyvelære - ikke den digitale typen

    Click image for larger version

Name:	Drill_stand.JPG
Views:	1
Size:	163.9 KB
ID:	578098
    Drill og stativ

    Click image for larger version

Name:	Start_holes.JPG
Views:	1
Size:	164.4 KB
ID:	578096
    Boret først hull i hvert hjørne, filte skarpe hjørner så det ble plass til baufilbladet og sagde ut langs kantene

    Click image for larger version

Name:	Square_hole_1st.JPG
Views:	1
Size:	163.7 KB
ID:	578093
    Lagde først hullet for lite for å være sikker på at det kom på riktig sted

    Click image for larger version

Name:	1st_test_fit_side.JPG
Views:	1
Size:	163.7 KB
ID:	578097
    Flere prøvemonteringer for å se hvor det var for trangt

    Click image for larger version

Name:	Finished.JPG
Views:	1
Size:	165.0 KB
ID:	578092
    Nå gjenstår bare å montere den nye korte antenna og koble til koakskabelen

    Edit: meteret på senderen gikk i pigg (fullt utslag), så jeg måtte kalibrere utslaget ved å justere pot.meteret merket "M".
    Last edited by Biplan; 04-04-11, 05:34. Reason: la til tekst
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #3
      tøft blir nesten som å sette V8 i en Lada det der
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #4
        Bare et tips som kommer alt for sent

        Isteden for å lage hull i kasse kunne du ha demontert Spektrum boksen og tatt ut sende modulen + antennekabelen, dermed hadde du sluppet med et rundt 8mm hull i bakkant av senderen.
        Spektrum modulen er enkelt å demontere uten at du skader noen komponenter inni.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Quadrocopter View Post

          Isteden for å lage hull i kasse kunne du ha demontert Spektrum boksen og tatt ut sende modulen + antennekabelen, dermed hadde du sluppet med et rundt 8mm hull i bakkant av senderen.
          Det tenkte jeg faktisk ikke på.

          Slik det ble så kan jeg se at det lyser i modulen (ooo wow!) og har enkel tilgang til knappen for å binde mottakeren og sjekke rekkevidde uten å gå en kilometer.
          Last edited by Biplan; 04-04-11, 05:27.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #6
            Originally posted by elektrodude View Post
            tøft blir nesten som å sette V8 i en Lada det der
            Hehe! "Gullsenderen" var helt i verdenstoppen da den var ny, det samme kan vel ikke sies om Lada.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #7
              Rekkevidden på bakken var OK med Spektrum AR500 mottaker og sist søndag prøvde jeg radioen i lufta. Gikk greit det også. Til uka er vel 2,4GHz mottakeren av billig-type passert tollen så da blir det mer spennende testing.
              (MFN) ModellflyNytt.no
              Last edited by Biplan; 07-05-11, 05:37.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Flytte feste for nakkestropp

                Når man tar av den lange 35MHz antenna flytter tyngdepunktet seg og senderen henger ikke rett etter nakkestroppen. Når jeg går for å hente flyet med senderen hengende på så vipper den opp foran og den korte 2,4GHz antenna slår meg i panna. Egentlig bare flaks at jeg ikke har fått den i øyet enda.

                Click image for larger version

Name:	120307neck_strap_close.jpg
Views:	1
Size:	108.6 KB
ID:	586503

                Fant en CNC-frest aluminiumsvinkel som flytter festet for nakkestroppen uten at man trenger å gjøre noen forandringer på senderen.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment

                Working...
                X