Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rekkevidde og rekkeviddetest

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rekkevidde og rekkeviddetest

Jeg har installert en Lemon Rx DSMX 10-kanals mottaker og en Lemon Rx DSMX satellitt i en Volantex ASW28 elektroglider som FPV-plattform med en Cyclops Storm OSD. Flyet har en 40 A ESC, 1050 kV børsteløs og 2200 mAh Lipo. Jeg bruker en Spektrum DX8 G2 sender. Med denne installasjonen har jeg problem med rekkeviddetest og kvier meg for å gjøre en maiden flight.
    Jeg har bundet (binded) sender (TX) med motteker (RX) med satelitten koblet til, og både RX og satellitten lyser fast rød LED når de slås på. Når jeg kontrollerer rekkevidden ved 25 meter, går RX i failsafe. Jeg kan se det fordi jeg har satt failsafe i RTH-modus med 60% throttle.
    Først satte jeg satellitten på en stang inne i skroget, omtrent 30 cm fra RX. Rekkeviddetesten ved 25 m gikk da i failsafe. RX fungerte riktig på bare 10 til 12 meter. Jeg flyttet da satellitten på utsiden på "ryggen" av skroget. Rekkeviddetesten hadde da ingen signifikant forbedring, kanskje kun en meter eller to. Jeg har testet rekkevidden på RX og satelitt utenfor flyet. Da er rekkeviddetesten god på ca 25 m.
    Jeg har lest manualen grundig. Den sier bl.a. at rekkevidden reduseres betydelig hvis antennen bøyes langs RX's printplate. Jeg har bøyd RX-antennen 90 grader nedover for å få 90 graders vinkel mellom RX's og satelittens antenner.
    Kan noen her hjelpe meg ut av dette problemet? Jeg flyr en annen ASW28 med Lemon Rx DSMX 7-kanals med stabilisator og diversity antenne koblet til en Spektrum-satellitt uten problem i det hele tatt.

Sverre

det var noen orange turnegy
    eller het de frsky, de fikk error
    oppe i lufta, fasst 2.4ghz

det var lurt å bytte ut, ledninger
    på motager , tror de har på hk
    60cm, men den orange motageren
    den ser ut som en canopy, den
    kan en , ikke bruke
    FrSky Receiver antenna 60 cm

frsky 60cm
    Last edited by T.B; Yesterday, 09:15.