Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hangar 9 Extra 260 27%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hangar 9 Extra 260 27%

    Okei folkens...Trenger input på motorvalg her..
    Trenger forøvrig og input på servoer...vil tro at valget heller mot Hitec sine digitale servoer da de skal være bra nok for denne doningen?

    Flyet kan beskues her: Extra 260

    vil prøve å få flyet til å veie rundt 6 kilo og motorer som har vært diskutert her: Annen tråd er DA 50, 3w 50 og ZDZ40....

    Dere som har mer erfaring enn meg, har aldri vært borti bensin før, kom med forslag og harde fakta hvis mulig

    Så her er det bare å komme med gode og dårlige inputs da jer aldri har bygd eller flydd et så stort fly tidligere...
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Ja, Alf du har jo et godt poeng med den ZDZ motoren da...ZDZ info

    Den ser både lett og sterk ut....

    Men har litt dårlig erfaring med ZDZ fra slepekjerra vår i klubben...der var det konstant problemer med plugger som ble blåst ut, lekkasjer og masse deadsticks.....de byttet til DA og flyet har aldri flyd så vertikal før
    Men som du sier hvis folk har og god erfaring så kanskje kanskje....

    Ka dokker meiner...
    Last edited by flypilot; 30-11-05, 11:36.
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Jeg sier DA 50 eller 3W 50. Jeg har begrensa med personlig erfaring med ZDZ, men den lille jeg har er negativ. Derimot så er ZDZ mye brukt i Imac miljøet i Sverige, men jeg kjenner også et par her hjemme som er storfornøyde med sin.

      Servoer. Vi snakker jo her "bare" om ei 2m kjerre og da er det masse som kan brukes. Hitec 5945 er vel godt likt der ute, og skulle funke bra. Likeledes Futaba 9252 (bal og høyde) og Futaba 9151 (side) er et glimrende valg. Jeg kjører disse i min 2m og det funker upåklagelig. JR har også tilsvarende. Litt avhengig av hvor du bestiller fra så koster ikke Futaba og JR noe mer enn Hitec. En kapp titt på Tårnhobby sine sider så ser man det.

      Som nevnt i en annen tråd så ville jeg tatt en titt på Fromeco sine batteriløsninger, Håvard. Jeg bruker disse med stort hell i Funtana, Extra 2m, Extra 2.6m og snart Extra 2.3m og 2x2m pattern. Masse kapasitet i lett inpakning, samt 6V!
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Mulig jeg er litt lat men hvor kan jeg finne info om Fromeco sine løsninger? Tenker da på norske sider...
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Du må trene engelsken din !


          Fromeco Scale Avionics LLC
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Det finnes ingen informasjon om Fromeco på norsk annet det jeg har skrevet i mine tester og her på forumet. Du finner informasjon på Fromeco Scale Avionics LLC
            Spørsmål kan også mailes til Kurt hos Fromeco. Veldig hyggelig fyr.

            Alternativt kan du spørre megses. Har brukt disse batteridingsene og regulatorene hans en god stund nå og er storfornøyd!
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Hehe, tror ikke jeg trenger det....er vel heller norsken jeg trenger å trene på haha...det jeg faktisk mente å rpøve å få frem var om det fantes noen norske importører siden det er så sabla dyrt å importere med alle bindeledd som skal ha seg fett betalt...
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Hehe, du erjo den største kilden til kunnskap jeg har vært borti Odd...kuskus til deg der...sannelig en kjekk person å ha rundt når man lurer på noke
                - Håvard Glad Andreassen
                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                Comment


                • #9
                  hihi..takker og bukker....men jeg er nok et stykke bak i kunnskapskøen i forhold til enkelte andre her (Joo for å nevne en..) Men hyggelig at jeg kan være til hjelp!

                  Det er ingen bindeledd med Fromeco. Der kjøper du rett fra kilden. Amerikanske myndigheter har gjort om på noen regler så Fromeco kan ikke lenger sende med vanlig post. De må bruke kurèr og det blir svinedyrt. Løsninga er å opprette en konto hos Magnum.no og få Fromeco til å sende dit, så tar de å sender det hit. Funker som bare det. Si fra hvis du skal ha, for jeg trenger noen pakker til i forbindelse med 2.3m'rn. Så kunne vi bestilt saman..
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    Eg er med eg...let me know...Valget faller nok på DA-50 så da trenger jeg vel greier til den...er ikke helt sikker på hva det blir men det har jeg vel tro på at du vet...

                    Kan jeg forresten lade Fromeco batteriene mine på lipo program med min Orbit lader? Og har de noen form for balanseringsmodul disse batteriene?
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #11
                      Je ska si fra når det blir. Hvis du ikke har noe hast så tar vi det sånn etterhvert.
                      Du kan fint bruke LiPo program, bare å stille inn på riktig antall celler. Jeg kjenner ikke Orbitladeren og kan ikke uttale meg om den. Selv så bruker jeg en Triton i felten og en U.I. Modeltechnic som hjemmelader. Min anbefaling er uansett å ha en bra hjemmelader som man kan stole på. Itteno' billi' shit.
                      Fromeco har en egen lader også som går på 12V som får veldig skryt. Er å få kjøpt med forskjellig antall uttak. Affa kan nok si mer om den da han, såvidt jeg veit, har gått til anskaffelse av en.

                      Det er ingen balanseringsmodul inni bildet her.

                      Før vi bestiller så skal du tenke litt igjennom hvordan systemet ditt skal være. Du kan kjøre et redundant system med to pakker til RX, men på 2m kjerre så ser jeg egentlig ikke behovet. Det er kun kjipt hvis pakka går til h***** og har ingenting for seg med tanke på strømtrekk. På min 2m så har jeg kjørt ei pakke på RX via en Futaba HD bryter og så til en Fromeco regulator før suppa går inn i selve RX. Alternativet med redundant er f.eks. å kjøre to pakker inn i en Powerbox switch med innebygget regulator og derfra videre til RX. Du kan såklart også kjøre en DPSI e.l. men jeg syns det blir for mye vekt på sånne "små" kjerrer.
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Hei..WOW...Der var det mange fremmedord....tror jeg går for KISS prinsippet jeg

                        Et batteri til Rx, et batteri til Tenning og en RX, har mange nok kanaler og ta på RX så trenger ikke powerbox og slikt ennå...tror jeg...

                        Detta Fromeco greiene virker jo skikkelig kjekt...har noen 2400 Li-ion pakker hjemme, de er litt gamle men tror de virker ennå, tror du det er noe jeg kan bruke på tenningen for eksempel?
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #13
                          KISS-prinsippet kan i blant være genialt det...

                          Faktisk nevnes det at "Peerless"-batteriene fra Fromeco har balancing-circuit uten at jeg klarer å finne ut av reklamen om dette betyr at dem har balancer innebygd i pakkene. (For meg virker det sånn...) Mens relia-pakkene virker å ikke ha det. Forbasket synd at det er lagt hinder i vegen for å bestille direkte.

                          Antar at Fromeco også foretrekker å bruke LiIon istf LiPo rett og slett siden dem er mer robuste, og man trenger ikke batterier som kan levere så høye strømmer til radiosystemene som man ønsker på motorer.

                          Lirker inn et spørsmål til Supra som kanskje er interessant: Hvordan monitoreres gjenværende kapasitet med Fromeco-oppsett? (Vet at Supra er veldig bevisst på å holde orden på hva som er forbrukt hver gang han lader, men er det noen slags voltspy som gir status?)

                          Håper du blir fornøyd med DA, det er sexy motorer
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Ja, de er fantastisk flotte, med polerte deler blir det litt porno hehe...At de i tillegg leverer så det holder er jo ikke noe negativt...Gleder meg som en unge hehe..
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Peerless batteriene er nye for meg. Er noen uker siden jeg har vært inne på sida deres og der har det skjedd ting. Kanskje de må prøves i 2,3 meter'n! Dette må uansett sjekkes opp nærmere!

                              Så til spørsmålet Joo:
                              I 2.6 meter'n så bruker jeg DPSI og den vil si fra hvis nivået blir for lavt på en eller begge batteriene. Dette er en failsafe funksjon og ikke noe man lener seg mot. Test av batterinivå gjøres med en battery checker som belaster batteriet. Fromco oppgir en "No-fly" på sine pakker ved 1A belastning. Hvis minnet står meg bi så er denne 6.7V. Jeg bruker Futaba sin tester hvor man kan justere fra 1A til 2 eller 2.5A. Fromeco har sin egen 8-ball Load Checker. Dette funker som bare det. Det er jo ikke nødvendigvis så interessant å vite hvor mye man har brukt, men at man fortsatt har nok suppe igjen til å fly. Forbruket kan man sjekke når man lader.
                              Relia 2400 pakkene tåler 4A i peak, noe som holder fint for en 2m kjerre. Jeg har to slike i 2.6'n og har da 8A å gå på når det røsker som verst. Funker greit det også.

                              Såvidt jeg vet så kan man da fortsatt handle fra Fromeco, men de kunne i hvert fall ikke sende direkte hjem. Magnum er et bra alternativ. Airwild Hobbies selger også Fromeco men det samme gjelder der. Det vil si..jeg kunne få det sendt hjem men da kun med kurerfrakt i størrelsorden 90 daler.

                              @Flypilot: Kjære Håvard...du må for all del ikke blande det å ha nok kanaler med å ikke ha behov for powerbox/dpsi. To helt forsjellige ting. Jeg har kanaler i massevis, men bruker DPSI allikevel. En slik boks sørger for at alle servoene for nok med mat, eliminerer fare for overbelastning på noen av RX bussene, samt i de fleste tilfeller tilbyr et redundant (backup) system på batterisiden med dertil tilhørende alarm hvis noe er gærnt.

                              Når det er sagt så trenger du ikke box/dpsi i denne kjerra. Man får en ekstra sikkerhet ved å kjøre 2 RX pakker, men jeg har ikke gjort det på min 2m. Noen sier at det er en dødssynd på kjerrer med såpass størrelse. Jeg er ikke nødvendigvis uenig. Det er en fin ekstra sikkerhet å ha.

                              Men ikke bruk den gamle pakka di, selv på tenninga, med mindre du er 100% sikker på at den er ok. Kutter tenninga så kan modellen bli vel så ødelagt hvis du er uheldig som om RC batteriet tar kvelden. Ny Li-Ion pakke koster ikke store greiene i det store bildet her. En 2m kjerre som dette med bensin og digiservoer blåser lett på 15 laken. Da er 300 fra eller til peanuts.
                              Odd Sundet
                              http://www.imacnorge.no

                              Comment

                              Working...
                              X