Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassfiber understell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glassfiber understell

    Hei
    I forbindelse med et pågående prosjekt trenger jeg å lage et understell. Flyet er en Giles 202 i 40 size.
    Min første tanke var aluminium, men tilgangen på brukbar aluminium er liten så det viste seg å være vanskelig.
    Så tenkte jeg: Hva med å lage en kjerne i isopor/depron, og legge 2-3 lag 160 grams glassfiber på den. Er det noen som har prøvd lignende løsninger?

    - Richard Pleym

  • #2
    Det blir for svakt, når understellet blir utsatt for bøyekrefter blir trykket enormt på kjernen. Hvis du absolutt vil bruke kjerne, må du bruke ett materiale som ikke kan komprimeres, feks X-finer.
    Jeg har god erfaring med å lage understell i karbonfiber/epoxy. Eneste ulempe er at de blir veldig stive, skal prøve glassfiber neste gang. Lag det ivertfall solid, understell som ikke tåler harde landinger ryker garantert før eller siden.
    Ett massivt glassfiber understell blir uansett ikke tyngre enn alum. og blir ikke deformert som alu og stål.
    Lag en 'form' av sponplate el.l. kle den med plastfolie som ikke fester til epoxyen, klin på duk/rowing/epoxy, legg plastfolie oppå og skvis ut overflødig epoxy.
    Skjær rent så snart det er stivnet.
    Test styrken når det er helt utherdet.
    Lykke til!

    Comment


    • #3
      Hei

      Fant plutselig ut at jeg kan få tak i karbon her i nærheten, så det er mulig jeg gjør det i stedet. Hvis de blir for stive med bare karbon, så er kanskje en mulighet å bruke en kombinasjon av glass og karbon?

      Uansett er jeg interessert i å høre hvor mye, hvor tykt osv med karbon?

      - Richard Pleym

      Comment


      • #4
        Hei!

        Ville bare nevne at Nortrading (link på linkesiden) selger aluminiumsplater.
        ..men du har kanskje bestemt deg for å ikke bruke det.

        Kjartan
        mvh Kjartan

        Comment


        • #5
          Nei ingenting er avgjort, men hva slags aluminium er det de har?
          Som regel har jeg intrykk av at de legeringene som selges i små kvanta til hobbybruk er relativt myke.
          Det må nesten være utherdbart hvis det skal gjøre noen nytte som understell. Ellers må jeg drive og bøye det på plass etter hver landing, og det er rimelig uaktuelt.

          - Richard Pleym

          Comment

          Working...
          X