Announcement

Collapse
No announcement yet.

C of G

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • C of G

    Jeg har akkurat funnet frem ett gammelt 3D/funfly fra loftet, (Seagull Razzle) Det pleide å stå en OS 50 motor i dette flyet. Nå skal jeg bygge om til el. oppsett.

    Er det noen som kan forklare meg hvor C of G skal være på ett slikt fly? Og finnes det en enkel måte å balansere flyet med nytt oppsett?
    Øistein Mo
    Siljan Modellflyklubb

  • #2
    hvor CG skal være kan jeg ikke svare på.. men å bruke små blylodd til å balansere flyet er jo en grei ting..
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre


    Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

    Comment


    • #3
      regner med at vingene dine er ganske beine så jeg tror du vil få ett bra utgangspunkt med 1/3 fra leading edge..
      Når det gjelder å balansere med nytt oppsett eller balansere i det hale tatt så er det å merke cg før man starter innstaleringen, prøv underveis med komponentene hvor du må plasere de for å beholde cg trenger du mer vekt i nesen så om det er mulig plaser servoer lenger frem men selvsagt med eloppsett flytter du mesteparten av CG med Batteriet som skal drive leken

      Lykke til og håper det var til noe hjelp

      ps: når du blir mer og mer fortrolig med flyet kan du eksperimentere med å flytte cg lenger bak for å letter kunne hovre etc..
      Oi en perfekt landing

      Comment


      • #4
        Originally posted by moril View Post
        Jeg har akkurat funnet frem ett gammelt 3D/funfly fra loftet, (Seagull Razzle) Det pleide å stå en OS 50 motor i dette flyet. Nå skal jeg bygge om til el. oppsett.

        Er det noen som kan forklare meg hvor C of G skal være på ett slikt fly? Og finnes det en enkel måte å balansere flyet med nytt oppsett?
        Hvis du sender en mail eller PM til denne brukeren under RCU så har han sikkert svaret
        Vet ikke om du har noe med de andre spørsmålene om CG som ble postet der i forrige måned.

        Comment


        • #5
          Originally posted by GTI20 View Post
          hvor CG skal være kan jeg ikke svare på.. men å bruke små blylodd til å balansere flyet er jo en grei ting..
          Jeg ville aldri puttet bly inn i annet enn vingetupper (for lateral balanse) på et slikt fly.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Takker for alle svar, gleder meg å prøve dette flyet med el.drift. Husker godt da det stod en OS fuelmotor i flyet. Motoren stod montert opp ned, og stoppet bestandig i lufta, spesielt på lave turtall. Sikkert pga feil justering men likevel irriterende.
            Øistein Mo
            Siljan Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by moril View Post
              Takker for alle svar, gleder meg å prøve dette flyet med el.drift. Husker godt da det stod en OS fuelmotor i flyet. Motoren stod montert opp ned, og stoppet bestandig i lufta, spesielt på lave turtall. Sikkert pga feil justering men likevel irriterende.
              Det er jo en 3D maskin - den skal fly opp ned og dermed står motoren riktig vei

              Comment


              • #8
                He he.. godt poeng!!
                Øistein Mo
                Siljan Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Normalt skal CG ligge ett sted mellom 30 og 40% av vingens bredde (vingens korde). På en vinge som har konstant korde og som peker rett ut fra kroppen er det bare å måle 30-40% inne ved vingerota.

                  Men, som oftest er dessverre vingene både tilspisset mot tippene og kanskje også med noe pilform. Da må man bruke andre metoder for å finne vingens middelkorde, så overføre TP inn til vingerota:
                  Attached Files
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment

                  Working...
                  X