Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servoers senterstilling - avhengig av TX merke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servoers senterstilling - avhengig av TX merke?

    Jeg fikk en modell inn døren for ett par dager siden, bestilt ferdigbygd fra produsent med innlimte servoer i vingen.
    Det irriterende er at når jeg starter med med en ny modell på radioen(Futabas 12FG), 0 i subtrim og alt annet selvfølgelig, så senterer ikke venstre del av vinge. Flap- og balanseror er ute av posisjon, og det må en god del subtrim til får å rette det opp.
    Når jeg klager til produsent/leverandør på dette, så sier de at de har brukt servotester i byggingen og at de sjekket at alt var som det skulle være.

    Og han sier følgende: "Futaba, Graupner, Multiplex have different "0"-position"

    Er det slik, forskjellig , avhengig av TX? Det var i såfall nytt for meg, og gjør det å kjøpe en ferdigbygd modell, eller en brukt en for den saks skyld, mye vanskeligere og mer usikkert.
    Har selvfølgelig svitsjet om alle veier og det er bare servoer i venstre vingehalvdel som er ute av posisjon, uansett hva jeg gjør.

    Servoene det gjelder er forøvrig Atlas Digital HP-DS095-FMD.

    Holder argumentasjonen til leverandøren?

  • #2
    Har aldri brydd meg så mye om dette.
    Jeg tester alltid vingeservoene og kjører dem ved siden av hverandre parvis for å se om de sentrerer og går likt før de havner inn i vingen - luker ut eventuelle dårlige eksemplar på denne måten.

    I ditt tilfelle spiller det ingen rolle, siden Hyperion servon er programmerbar så det er bare å kjøpe prog. interface (PRGUSB) og rette opp ujevnhetene i servoen slik at du slipper å bruke subtrim i radioen!
    Last edited by Quadrocopter; 09-01-10, 12:27.

    Comment


    • #3
      vet at multiplex har en annen "senterverdi" en de fleste andre merker.
      Mpx har senter ved 1,6ms, mens andre har senter ved 1,5ms
      Last edited by Ja9; 09-01-10, 11:38.
      Jan Eric Klausen
      Forus RC Klubb

      Comment


      • #4
        Produsenten har vel delvis rett i det han sier..Men hvilken modell er det snakk om?
        Last edited by jijohans; 09-01-10, 12:10.
        -Jim Johansen-
        Flyklart:
        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
        Under construction:
        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

        Comment


        • #5
          Originally posted by jijohans View Post
          Produsenter har vel delvis rett i det han sier..Men hvilken modell er det snakk om?
          Raketenwurm 2b (show version), med noe mer carbon i vingen enn standard.

          Det er vel den tynneste vinge jeg har vært borte i. Og smal også. Det er er vesentlig forskjell fra de F3J vinger jeg har ellers.
          Innfesting av høyderor er noe "knotete". Tror ikke den blir fjernet ved transport men vi bli værende på permanent. Ikke lett å få på plass stållinken. Roret skrues på en "vugge" på toppen og stållinken må bendes ut med et skruvjern fra baksiden. Som sagt, knotete.

          Kvaiteten er topp. Ikke noe å si på det. Men ble litt overrasket over hvor tynn bunnen i kroppen er. Så tynn at jeg vurderte å forsterke bunnen, under batteriplasseringen. Men jeg ble frarådet dette fra Stratair. Bedre at den er noe ettergivende enn at den ikke er det. Så da får jeg tro på det.

          Det er forøvrig godt med batteri, og motorplass.
          Last edited by Kingfisher; 09-01-10, 12:19.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            I ditt tilfelle spiller det ingen rolle, siden Hyperion servon er programmerbar så det er bare å kjøpe prog. interface (PRGUSB)t og rette opp ujevnhetene i servoen slik at du slipper å bruke subtrim i radioen!
            Får skaffe meg denne. Det gjør det hele noe enklere.

            S

            Comment


            • #7
              Flott modell det.. Bare synd den ikke kommer med delt vinge...
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

              Comment


              • #8
                Originally posted by jijohans View Post
                Flott modell det.. Bare synd den ikke kommer med delt vinge...
                Jo det kan så være. Men for egen del så har jeg kropper, og vingehalvdeler som er like lange og som stort sett vil bli fraktet samtidig med RW2b så for meg blir det ikke noe problem.
                Og uansett, hvem vet, kanskje får den ikke så langt liv heller. Første hotliner dette

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kingfisher View Post
                  Får skaffe meg denne. Det gjør det hele noe enklere.

                  S
                  E ikkje d enkleste bare å bruke subtrimmen?
                  Svein Roe
                  ----------------
                  Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                  Boomerang Sprint - Simjet 2250
                  Starfire II P-60
                  C-arf Extra 2,3 - DA 50
                  EF Extra 91" - DA 60
                  EF Edge 48"
                  Ventus 4m
                  Mini Nyx

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Aviator View Post
                    E ikkje d enkleste bare å bruke subtrimmen?
                    Nei, skal lag et par bilder som vise hvorfor

                    Comment


                    • #11
                      Det er ikke forskjell på mottager siden som gjør dette, men på sender siden.

                      Og det er korrekt at Multiplex kjøre en annnen standart enn alle andre.
                      På første utgave av Cockpit senderen til Multiplex kunne man faktisk velge om man ville bruke Mulitiplex eller "universal standart"

                      Men jeg har også opplevd at JR og Futaba tydeligvis kallibrerer litt forskjellig.

                      Men som sagt så er det i senderene at forskjellen ligger.
                      Last edited by highspeed; 09-01-10, 18:09. Reason: skrive leif
                      Niels Jensen
                      Phoenix rc club

                      Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                      Modellflyving er mental hygiene.

                      Comment


                      • #12
                        "UNI"-pulser ser jeg oppgitt til 1,5mS men med både 0,5 og 0,55 som +\-.

                        MPX er 1,6 +\- 0,55. På Profiene mine setter jeg opp i senderen om det bruker MPX eller annen RX blant annet.

                        Der er forskjeller i hva som er 100% utslag på de forskjellige merkene også.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Aviator View Post
                          E ikkje d enkleste bare å bruke subtrimmen?
                          Nei,
                          Det aller beste er å få det fysisk riktig men siden dette er utstyr som er ferdigbygget og ikke mulighet for fysisk justering så må man ty til det nest beste.
                          Den største ulempen ved å bruke sub-trim i senderen er at man ødelegger symmetrien på servo-oppløsningen.
                          Gjør man endringene i servoen så vil man ha full oppløsning og symmetri hele veien.
                          Har laget en skisse og skal prøve å forklare forskjellen. Alle verdiene i eksemplet er kun for å illustrere - de er fiktive og de har ikke opphav i problemstillingen til Kingfisher
                          Bruk work2.pfd fila - work2.jpg ble ikke lesbar nok.

                          Først litt teori:
                          De fleste radiosystemer over fører i dag informasjon om .f.eks rorutslag som en verdi (f.eks 0 til 1024) eller som en puls med en viss bredde ( 1,0 <PPM> 2,0 millisekund)
                          Når man justerer på senderen ( f.eks balanseror stikka eller trim) så vil den overførte verdien ligge mellom 0 < 512 >1024 eller for PPM signalet 1ms < 1,5ms >2ms (hvor 512 eller 1,5ms er senterposisjonen for stikka og trim)
                          Er stikka helt til venstre så vil f,eks den overførte verdien være 0 eller 1ms og for den andre enden av stikka 1024 eller 2ms.
                          På et digitalt system så vil man ha 1024 eller fler stepp fra endepunkt til endepunkt, analoge (PPM) systemer har vesentlig mindre oppløsning.

                          Når dette signalet kommer inn i servoen så vil det flytte armen -45° < 0 > 45° med et stepp antall som avhenger av produsent, om det er et digitalt/analogt system osv.
                          Normalt beveger servoarmen seg 90°, men moderne digitale servoer har et mye større arbeidsområde - opp mot 180° og en virtuell oppløsning som er vesentlig høyere enn hva radio/mottaker operer med.

                          Så over til eksemplet:
                          Jeg har tatt utgangspunkt i 300 stepp oppløsning i radiosystemet og en virtuell oppløsning på 500 stepp i servoen.

                          Figur 1 og 1.1 viser utgangspunktet - trim står i senter (fig1) , rorhornet stå 10° feil
                          I radioen kan du trimmer 150 stepp hver vei og den står nå i senter (0). Av servoen sitt virtuelle område (0 < 250 > 500) brukes +/- 150 stepp ut i fra senter ( 100 < 250 > 400)

                          I figur 2 har man justert for de 10° feil i ror-horn posisjonen med å trimme dette på radioens sub-trim som nå står 20 stepp mot en av sidene.
                          Det man oppnår med å gjøre det på denne måten er at symmetrien rundt nullpunktet blir feil, flytter man stikka til venstre så har man kun en oppløsning på 130 stepp men motsatt side har fått 170 stepp oppløsning. Videre ser man i fig 2.1 at rorhornet står i 90 grader men man har bare 35° bevegelse den ene veien mot 55° den andre!

                          Så hvordan kommer vi oss rundt dette problemet?
                          Som nevnt tidligere så har nye digitale servoer et langt større arbeidsom råde enn det vi normalt bruker (180° hvor vi bruker ca 90°)
                          Videre har de en virtuell opp løsning på 500 stepp hvor vi i eksemplet kun bruker 300.
                          I tillegg til dette så kan forskjellige parameter justeres elektronisk i servoen (f.eks senter / ende punkt) - og det er dette vi benytter for å komme rundt utfordringen.

                          I fig 3 ser man at radioen er satt opp med maks oppløsning i full symmetri. (150 punkter hver vei)
                          Så går man inn i å justere servoen slik at det virtuelle senterpunktet som lå på 250 flyttes 20 stepp den ene veien (til 230)
                          Siden oppløsningen fra radioen i dette eksemplet er +/-150 stepp, ser man at flyttingen ikke har medført til noe reduksjon i oppløsningen siden det stadig er 230 stepp igjen i den reduserte rettingen og vi trenger bare 150 stepp for oppfylle radioens oppløsning.
                          Servoen er heller ikke i nærheten av det fysiske endepunktet .

                          Så konklusjonen er følgende, greier du ikke å justere servoene fysisk riktig så bruk, hvis mulig, den elektroniske justerings muligheten de fleste nye servoen har til korrigeringen isteden for å gjøre dette på radioen.

                          Phuuu - det er bra at det ikke er flyforhold nå om dagen....

                          - Frank -
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Her er verdier i millisekunder jeg har målt på min Futaba 9C sender i PPM-modus:
                            Trim og subtrim i nøytral.

                            Kanal
                            1 max: 1,932 nøytral: 1,521 min: 1,110 Aileron
                            2 max: 1,925 nøytral: 1,520 min: 1,105 Elevator
                            3 max: 1,925 nøytral: 1,518 min: 1,113 Throttle
                            4 max: 1,925 nøytral: 1,513 min: 1,102 Rudder
                            5 max: 2,069 min: 0,963
                            6 max: 2,070 nøytral: 1,489 min: 0,964
                            7 max: 2,072 nøytral: 1,511 min: 0,967
                            8 max: 2,073 nøytral: 1,519 min: 0,966

                            Legg merke til at kanal 5-8 har større utslag enn kanal 1-4.

                            Helge.
                            Last edited by HWal; 09-01-10, 20:38.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by HWal View Post
                              Her er verdier i millisekunder jeg har målt på min Futaba 9C sender i PPM-modus:
                              dette er ikke mer enn mellom 1% til 2 % noe som maks skulle gi en 1/2 til 1 grader feil.

                              Comment

                              Working...
                              X