Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beregning av lengde på flottører

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Beregning av lengde på flottører

    Hei!

    Har Google litt, men blir ikke helt klok...

    Trenger flottører for å bruke i løssnø først og fremst, når det kommer til beregning av lengde, er det noen tommelfinger-regler?
    Har lest 75% av flyets lengde, eller regne ut ved å måle avstand fra propell til CG x 2,5 osv.
    Hvor bør "Step" i flottøren være i forhold til CG, og tuppen i forhold til propell osv.?

    Er det best med flatbunnet på snø?

    Antar noen her har erfaringer med dette

  • #2
    Domain is Parked

    Her finner du info

    Last edited by KRE; 22-01-15, 06:44.
    Knut

    Comment


    • #3
      Er helt riktig det her. 75 prosent av kroppens lengde og steppet på cg. Og horisontal linja bør være lik på flottøren og flyet

      Comment


      • #4
        Ok, da stemmer det vel sånn noenlunde det jeg har lest.
        Vurderer å bygge de selv
        Takk til begge to!

        Comment


        • #5
          Originally posted by arvid View Post
          Er helt riktig det her. 75 prosent av kroppens lengde ...
          Det viktigste med flotører at du har nok oppdrift. Når du så vet hvor mye vekt du må bære
          så begynner man å se på bredde lengde forhold på flotøren(e). Husk også flotøren veier noe
          så større flotør mere vekt ...

          Eksempel på veldig lange flotører ...
          Page not found - Pearl Harbor Aviation Museum

          Step på CG er korrekt ...

          Comment


          • #6
            Jaja, har drivi med sjøfly, eller fly med flottør, i 30 år, og disse opprsetta mine har fungert helt toppers.
            Jeg vil vel også tro at det er noe oppdrift i flottørene i seg selv.

            Comment


            • #7
              Da har jeg fått bygd litt også , utregningen av målene gikk greit.
              Tenkte at jeg skulle prøve noe alternativt, det vanligste er vel å skjære ut disse i styrofoam el likn. og deretter enten planke dem med balsa, eller "forsegle" de med noe annet.
              Som nevnt tidligere, så er det snø jeg skal bruke de på i utgangspunktet.

              Jeg valgte å bygge de i balsa og flyfiner, samt stive de av i lengderetningen i bunnen med lister.
              For deretter å fylle de med PU fugeskum

              Skrog i 2mm balsa og flyfiner, med avstivningslist i bunnen. Satt sammen med CA.
              Click image for larger version

Name:	20150128_150441.jpg
Views:	1
Size:	72.9 KB
ID:	611087

              Så er det skumfyllingen da, man glemmer gjerne fra gang til gang hvor mye det ekspanderer
              Dette er "Hard Head" fugeskum fra Jula til 40 spenn, funka like bra som de fra byggevarehus til dobbel pris....


              Click image for larger version

Name:	20150128_183200.jpg
Views:	1
Size:	125.7 KB
ID:	611088


              Skjære av skumtoppen når det er herdet, og planke toppen med balsaplate.
              Brukte hvitt trelim til topplokket og la de opp ned med bøker oppå over natten.
              Click image for larger version

Name:	20150129_200125.jpg
Views:	1
Size:	126.0 KB
ID:	611089


              Så skar jeg spor ned for å sette ned flyfinerplater som forankring til understell.
              Her brukte jeg Pattex 100% lim, det skal PU takle fint i følge dokumentasjonen på limet.
              Og forsterket oppå lokket med lister på begge sider av festene. Flottørene ble stive og fine siden skummet ble temmelig hardt.
              Click image for larger version

Name:	20150131_170722.jpg
Views:	1
Size:	115.3 KB
ID:	611090


              Er litt usikker enda, om jeg skal glasse dem eller bare bruke Polyuretan-basert gulvlakk, før de får hvit lakk på toppen.
              Last edited by SmurfAir; 31-01-15, 17:24.

              Comment

              Working...
              X