If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Jeg har hele tiden synes at AMA og NLF har vært altfor passive. FAA regler pleier å følges av alle land på sikt, så hvis man skal få flydd i fremtiden må man reagere nå.
I norge er det vel primært rpas som blir regulert. Det er sagt at rekreasjon- og sportsflyving ikke skal rammes av nye regler og fortsette slik det er i dag.
Propellen skal være på toppen!
Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.
Det blir vel som å nekte ungene å sparke fotball i gata. Kan være fali det å.
Dere må ikke glemme at vi er tilknyttet norges idretsforbund og nlf, og modellfly er vel ,om jeg ikke tar feil,den gruppa i nlf med flest medlemmer også, så å få lagt ned modellfly og evt droneflyving blir vel å ta i litt.
Men det blir vel ettervert litt mere organisert, slik som at vi må ha lisens og "førerkort". Greit for meg, må ha førekort på bil og motorsykkel også.
men det er jo en risk for at det kan gå utover rekruteringen. Ikke mange som melder seg inn å betaler mansse penger for å prøve å se om hobbyen passer.
og myndigheter får vel nok å stri med med flyktninger etc, til å måtte ut å stoppe en unge med ett modellfly også....
EASA og NLF har allerde hatt workshops og hatt samkjøring med FAA. ALLE skiller på erverv og sport/rekreasjon det synes jeg egentlig er greit så jeg slipper å få en drone i cockpit eller annet sted treffe flyet i 500 km/t og 191 menneskeliv ombord.
Men det betyr ikke at man ikke skal følge med om regelmakerne får helt skrivekløe men man kan jo ikke gå rundt som den mest paranoide surmuler for det? Totalt over og ut inntil det foreligger konkrete forslag eller planer.....
____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
Foreslått grense er vel 1 kg og maks 50 meter for en "drone". Men som i Usa er det umulig å tolke om et fly på 2 kg er en drone eller ikke. Og uansett aldri over 150m. Blir ikke mye skala-seilfly igjen da.
"
and shall have the means to automatically limit the airspace it can enter and the means to allow automatic identification
Foreslått grense er vel 1 kg og maks 50 meter for en "drone". Men som i Usa er det umulig å tolke om et fly på 2 kg er en drone eller ikke. Og uansett aldri over 150m. Blir ikke mye skala-seilfly igjen da.
Og 3D heli på rundt 6 kilo .. Lite keen på å bli påtvunget no fly zones osv. (ikke at jeg flyr slike steder men det gjør utvalget av fbl rimelig dårlig...)
Men forstår problemet, senest i dag observerte jeg en stor dji imersion 1 i sentrum her over ett kommunalt bygg i mørket .. Hakket før jeg stoppet og lurte på om han var klar over at det var noe uheldig det han dreiv på med ...
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment