Announcement

Collapse
No announcement yet.

3d printet p47 fra 3dlabprint

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3d printet p47 fra 3dlabprint

    Har kjøpt filene til en p47 fra 3d labprint og begynt å teste litt. så veldig bra ut i starten men har fått noen utfordringer. Da jeg var kommet til 75% på den første delen så hadde den plutselig begynt å printe på feil plass på x_aksen. Tror årsaken er att det var litt krøll på tråden så den ikke har klart å gå så langt den skulle til venstre og dermed mistet step. Ett annet problem er att det ble veldig tynt noen plasser. Har kalibret extruder slik att når jeg kjører ut 10mm manuelt så stemmer det. men kanskje jeg må legge på litt mer på step/mm på extruder så den legger på litt mer? uansett ett artig prosjekt og kostet bare 146kr for filene da med ferdige gcode filer for prusa og stl filer.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Prøvde på nytt nå men den feilet etter ca 70% nå også. Men denne gangen printet den plutselig for langt til venstre. Sto og så på og hverken så eller hørte noe spesielt bortsett fra att den på en ny runde begynte på feil sted.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      er snakk om ett helt fly på 116cm vingespenn så går nok ikke å bygge opp med klosser der nei. Tror egentlig problemet mitt er ett mekanisk problem da det skjer i samme høyde men ene gangen printet den plutselig noen mm til høyre for der den skulle og andre gangen noen mm til venstre. må sjekke retningen på z aksen og om det er noen skeivheter der.
      Attached Files
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Jeg er på ingen måte dreven innen 3D printing men jeg fikk lignende resultater en gang og da var det en settskrue på det tannede reimhjulet til ene steppermotoren som hadde løsnet. Det førte til layerskift men litt rart at i ditt tilfelle skjer det på samme layer 2 ganger?
        Mvh
        Morten Aase

        Comment


        • #5
          har sett på reimhjulene på steppermotorene de sitter fast. Har sett på de to jeg har printet og det skjer på samme høyde. men til forskellig side. derfor jeg lurer på om det er noen skeivheter i z aksen som gjør det men det skjer liksom plutselig att den flytter seg noen mm også fortsetter den der som ingenting har skjedd hehe. Hele denne printeren her er veldig dårlig sammen satt. Skruene på z aksen er skeive. det skal jo stengene som sitter i lagrene rett opp for men alt er mykt og beveger seg ,ramma er av dårlig finer. så den er ikke av de stødigste. mulig jeg bar må lage ei ny ramme til den så den blir stivere hele maskina.
          tror det er denne printeren. ramma er helt lik ihvertfall
          Only US$199.99, buy best DIY Prusa I3 3D Printer 200*200*180mm Printing Size Support Off-line Printing 1.75mm 0.4mm Nozzle sale online store at wholesale price.US/EU warehouse.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Den første printeren jeg kjøpte lignet mye på denne i mekanisk oppbygning (Anet A8), mange mekaniske issues, men etter en god del mods ble den bedre og bedre og veldig bra til slutt.
            Sjekk "rods" at de er 100% rette, minuset er at du må demontere for å kunne rulle de på et rett underlag... Sjekk at endstop bryterne for alt fra dårlig lodding til at de er skrudd godt nok fast, bare ikke skru til for hardt, da kan det hende du sprekker braketten de er skrudd fast på.
            Jeg printet klammer for å skru fast printeren i en tykk gulvsponplate for å stive av hele konstruksjonen, printet også en vinklet avstiver for den plata stengene til sengen er skrudd fast i, den ble også skrudd fast i sponplata. Printet avstivere til ramma, en strammemekanisme med "ratt" for beltet til senga etc.etc.

            Det er viktig at ingen ting "binder" i noen posisjoner, men glir lett uten beltet på. Løsne gjerne skruene rundt der lagrene sitter på alle akser, og skru sakte til mens du beveger de fra ende til ende for å sentrere de best mulig.
            Brukte symaskinolje på alle stenger, da den er syrefri og tynn/lite klebelig.
            Satt også på MOSfet boards på utgangene i stedet for å kjøre rett fra driverne på kontrollerkortet, bedre å grille 60 spenn fremfor kontrollerkortet om strømtrekket blir for høyt.
            Print gjerne også hylser til fjærene i senga, så slipper du den "utglidningen" i sideretningen, og mer stabil bed-leveling.
            Om det ikke finnes noe egen Facebook gruppe eller fora for den printeren kan du sikkert få noen ideer av Anet-gruppa da den ser ikke helt ulik ut.

            Nå bruker jeg en Creality printer som har en annen oppbygning med kulelagrede hjul med V-profil, en mer vellykket og stabil oppbygning etter min mening.
            Ble visst litt lang post... men da har du kanskje litt å pusle med i jula

            God Jul!

            Comment


            • #7
              takker for mange nyttige tips Så da har jeg litt å pusle med i jula ja hehe
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Så litt mer på de bildene nå, om det stemmer at det er dårligere layer-binding på høyre side enn venstre så er det nok først og fremst et mekanisk problem.
                Dersom du sliter med dårlig binding mellom lagene, så prøv og nedjuster retraction i sliceren om den står høyere enn 3-4. Kan også prøve og øke litegran på "Flow" i hvert fall om du bruker Cura.
                Ellers så har endringer i forholdet lagtykkelse og print-hastighet store utslag i print-kvaliteten, og har du 0,4 dyse så dropp all printing over 0,25 lagtykkelse er mitt råd.

                Comment


                • #9
                  Har demontert og smurt og justert hele printeren på morran i dag Da ble det bra og jule freden kan senke seg. Var nok justering og smøring som skulle til. Så da mangler bare resten av flyet i følge manualen skal denne delen veie 57gram + - 3gram. Så må nok øke litt på mengden den legger på. Er vist veldig viktig for styrken.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Stilig, må snart på testet et printfly selv altså
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #11
                      Se der ja, da så det straks mye bedre ut! Når printkvaliteten er ulik gjennom printet på sammenliknbare flater, så er det stort sett alltid et mekanisk problem.
                      Bra det gikk seg til!

                      Comment


                      • #12
                        Begynner å ligne noe nå
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Pistepirkko Hvis du ikke kan bidra direkyte til emnet så er det bedre å la vær. Linker til alt mulig av handling eller andre kommentarer som ikke henger på greip ødelegger for de som liker forumtråden!!
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Fine de der. men her blir alt printet ut. motorfeste også. kommer flere bilder etterhvert som jeg får printet de ut
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Går da fremover. Rotet bort hele gårsdagen med firmware oppdatering på printeren. Men nå fungerer alt bedre.
                              En runde til med printeren så er jeg ferdig med kroppen og kan begynne med vingene
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X