Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/2A SST - Mimretråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1/2A SST - Mimretråd

    Hei, Kom i kontakt med Lasse W Christiansen på finn, han lengter slik som meg etter det gode flyet 1/2A SST. Vi ble enige om å opprette en tråd på forumet her.
    Eg hadde en slik modell med en .25 motor. Flyet gikk som ei kule da konstruktør opprinnelig laget dette flyet for en .049 COX motor.

    Min 1/2A SST avgikk med døden lenge før fotoapparatet ble populært, så har kun bilder fra det store nettet.
    Last edited by Jogeir Emil Gjersdal; 05-01-19, 19:32.

  • #2
    Fant tegninger her: Oz : 1/2A SST plan - free download
    Attached Files
    Last edited by Jogeir Emil Gjersdal; 05-01-19, 19:42.

    Comment


    • #3
      Flott modell det der. Regner med at dere fortsetter med byggebilder så fort prosjektet går fremover?

      Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Hei Lars,
        Vi snakka om å lage en high-end utgave i kompositt..
        Har 3 akse CNC fres til og lage støpeformer eller plugger med, og 4 akse CNC maskin for skjæring av vinger eller flykropper i isopor.
        Ser at biltema har 200 g/m^2 karbonfiberduk til 199kr pr. kvadratmeter.
        Har kjøpt inn vacuumpumpe, resin infusion flow media, glassfiber, epoxy osv. til vacuumstøp. Dette er noko Eg har planer om å lære meg.

        Dette vil være en god øvelse for meg som er i ferd med å etablere modellflyfabrikk i garasjen, og et lite fly som 1/2A SST er en god kandidat for eksperimentering da kostnadene ved feil blir overkommelige kontra å sette igang med et stort prosjekt for å lære.

        Det som mangler er tid og evnen til å fullføre prosjekter. Er veldig god på å starte, litt mindre god på å fullføre.
        Har endel andre prosjekter liggende som venter på meg også - Som f.eks radiostyrt gressklipper / beitepusser, en 3m Bellanca Decathlon, en P40 dogfighter, etpar helikopter som trenger service, en scratchbygd radiostyrt båt osv. Dette kombinert med barn på 1, 3 og 5 år, og jobb, så vil et 1/2A SST prosjekt kanskje dra noe ut i tid..

        Er i gang med P40-en og legger ut noen bilder av dette prosjektet først her. Kroppen blir skjært ut i isopor og glasset med billigste duk fra biltema. (300g/m^2).
        Vingene er skjært ut av isopor og planket med 1mm balsaflak. Vingene veier 130g pr. vingehalve ferdig planket med listverk og alt. Der er 6x6mm granlister over og under samt ei 3x12mm kryssfinerlist i fremkant. Eg brukte trelim til planking og vacuum bagging til å holde balsa på plass.
        Rorflater er skjært ut i samme operasjonen som resten av vingene. Vingene er utrolig stive.

        Da dette er meint som et .40-size herjefly, så blir det ikkje lagt så stor vekt på finish. Det blir støpt på utsida av isoporkjernen, og evt. feil og mangler får en omgang med sparkel, lakk, tape og litt tyggis.

        Click image for larger version  Name:	image_83393.jpg Views:	1 Size:	60.6 KB ID:	677827 Click image for larger version  Name:	image_83394.jpg Views:	1 Size:	81.4 KB ID:	677828 Click image for larger version  Name:	image_83395.jpg Views:	1 Size:	64.5 KB ID:	677829 Click image for larger version  Name:	image_83396.jpg Views:	1 Size:	98.6 KB ID:	677830 Click image for larger version  Name:	IMG_20180912_202839.jpg Views:	1 Size:	156.5 KB ID:	677832 Click image for larger version  Name:	Skjermbilde 2019-01-06 kl. 12.27.06 Edited.png Views:	1 Size:	241.7 KB ID:	677833 Click image for larger version  Name:	Skjermbilde 2019-01-06 kl. 12.27.06.png Views:	1 Size:	237.4 KB ID:	677834 Click image for larger version  Name:	Skjermbilde 2019-01-06 kl. 13.59.08.png Views:	1 Size:	272.9 KB ID:	677835

        Legger også ved bilde av den første prototypen som kom ut av CNC maskina. Dette er en modell / byggemåte som Eg plukka opp under oppholdet mitt på Vigdel som droneflyger i 2001/2002.
        Her er det mest teip og tyggis - Det som er nytt her kontra 2001 er at vingene er trekt med malerpapp og trelim.
        Halen er frest ut av 3mm kryssfiner med honeycomb mønster for mindre vekt. Dette er en veldig sterk konstruksjonsmåte.

        Da flyet var "oppbrukt" testa Eg styrken ved å legge vingen over to kasser på garasjegulvet. Med 40 cm mellom kassene, så tålte vingene vekta av en voksen mann. Flyet tålte veldig mykje herjing, og det var fortsatt flygedyktig da det fikk siste reis i søppeldunken.

        Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2019-01-06 kl. 14.03.43.png
Views:	265
Size:	269.7 KB
ID:	677836
        Ruskedunder V1.0

        Last edited by Jogeir Emil Gjersdal; 06-01-19, 14:11.

        Comment


        • #5
          Slik ser den støpeprosessen som Eg ønsker å lære meg ut.
          Kan vel ikkje være så vanskelig det der?
           

          Comment


          • #6
            Heisan gutta!
            Føler meg som en ren amatør opp i mot Jogeir her! Men så kan vi jo gjøre hverandre bedre. Min gamle og dypt savnede 1/2 A sst tok sin siste flight engang tidlig på 2000 tallet. Men sitter igjen med ei vinge og en OS 15 som gjorde susen.
            Synet er ikke hva det engang var, å nedturen var begynt allerede da, slik at et piggtrådgjerde satte en bråstopper for meg. Etter mange kule lowpasser ble den "siste" pretty low... Og piggtråden vant overlegent. Men en halv propell og motor med nesten hel vinge ble med hjem.. Nå håper jeg vi kan få til en High End versjon, kanskje også med flaps og sideror! Hvem vet?
            Kan si såpass om denne modellen at dere som IKKE har røynet dere på en 1/2A SST: Det er en liten modell, men som oppfører seg som noe mye større. Det er det ideelle feriefly. Og PS... Det finnes en storebror også
            Modellfly skal flys så hasardiøst at det virker provoserende på de som påberoper seg viten om RC hobbyen

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jogeir Emil Gjersdal View Post
              Slik ser den støpeprosessen som Eg ønsker å lære meg ut.
              Kan vel ikkje være så vanskelig det der?
              Det ser jo kurant ut Jogeir?
              Modellfly skal flys så hasardiøst at det virker provoserende på de som påberoper seg viten om RC hobbyen

              Comment


              • #8
                Hei Lasse, kult at du kom deg inn på forumet her
                Eg har vært registrert siden 2006, og har til nå 9 poster, så du leder med antall poster pr år her på forumet!

                Originally posted by Lasse Limbodancer View Post

                Det ser jo kurant ut Jogeir?
                Ja, det ser enkelt ut. Er litt tricky å få det skikkelig tett, men med mye tape må det gå

                Eg ønsker å lære meg prosessen med vacuumstøp og kan godt bruke 1/2A SST'en som plattform for denne læringsprosessen.

                Som Eg skriver over her, så er det svært enkelt å begynne på ting, men skikkelig kjedelig å fullføre ting.
                Vi kan kanskje inngå et samarbeid der Eg starter prosjektet, og du fullfører.
                Eg kan skjære ut vinger i isopor klar til liming og planking, så kan du ferdigstille disse til deg sjølv.

                Om du er stødig på glassfiberarbeid, så kan Eg frese ut plugger i tre til skroget som du kan lage tradisjonell støpeform av om du ønsker.
                Eg vil bruke samme 3D-modell til å lage form av seinare, så modellen må lages uansett.
                Dersom du venter til Eg får tid, så Eg gjere et forsøk på vacuumstøp av skrog som Eg kan sende til deg.

                Tar gjerne imot en slant for materialer og porto dersom det blir vellykket, men har ingen planer om å starte butikk heilt enda

                Sjå her: (skulle bli et skrog eller to på 1m^2 duk)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jogeir Emil Gjersdal View Post
                  Hei Lasse, kult at du kom deg inn på forumet her
                  Eg har vært registrert siden 2006, og har til nå 9 poster, så du leder med antall poster pr år her på forumet!



                  Ja, det ser enkelt ut. Er litt tricky å få det skikkelig tett, men med mye tape må det gå

                  Eg ønsker å lære meg prosessen med vacuumstøp og kan godt bruke 1/2A SST'en som plattform for denne læringsprosessen.

                  Som Eg skriver over her, så er det svært enkelt å begynne på ting, men skikkelig kjedelig å fullføre ting.
                  Vi kan kanskje inngå et samarbeid der Eg starter prosjektet, og du fullfører.
                  Eg kan skjære ut vinger i isopor klar til liming og planking, så kan du ferdigstille disse til deg sjølv.

                  Om du er stødig på glassfiberarbeid, så kan Eg frese ut plugger i tre til skroget som du kan lage tradisjonell støpeform av om du ønsker.
                  Eg vil bruke samme 3D-modell til å lage form av seinare, så modellen må lages uansett.
                  Dersom du venter til Eg får tid, så Eg gjere et forsøk på vacuumstøp av skrog som Eg kan sende til deg.

                  Tar gjerne imot en slant for materialer og porto dersom det blir vellykket, men har ingen planer om å starte butikk heilt enda

                  Sjå her: (skulle bli et skrog eller to på 1m^2 duk)
                  Jeg er klar som et egg jeg! Hvor kjøper man balsa hen i disse dager? Det er ikke mange hobbybutikker igjen lenger (lokalt altså)...
                  Modellfly skal flys så hasardiøst at det virker provoserende på de som påberoper seg viten om RC hobbyen

                  Comment


                  • #10
                    Balsa får du på Elefun f.eks.
                    Kjøpte balsa fra ebay, men ser i ettertid at kvadratmeterprisen er omtrent lik med prisen på elefun, og vil tro at balsaen fra elefun har bedre kvalitet. Det som kom fra ebay var så som så.

                    Er det noen andre på forumet her som har andre alternativer?

                    Comment


                    • #11
                      Fant en vingeprofil som ligna veldig på den som er på tegningen.
                      Se AVISTAR (avistar-il)

                      Den kan vi kanskje bruke.
                      Last edited by Jogeir Emil Gjersdal; 06-01-19, 19:11.

                      Comment


                      • #12
                        Bra dere kommer i gang her på forumet, er jo litt stille om dagen etter at alt går på Facebook. Men her er det genialt mye bedre å finne igjen slike tråder senere når man ønsker inspirasjon osv.
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Lars N View Post
                          Bra dere kommer i gang her på forumet, er jo litt stille om dagen etter at alt går på Facebook. Men her er det genialt mye bedre å finne igjen slike tråder senere når man ønsker inspirasjon osv.
                          Ja, vi gjør et forsøk på forumet her no. Facebook er såå 2018..
                          Sletta profilen min fra Facebook Januar 2014 og har ikkje savna strømmen av reklame, katter og sjå-kor-flott-og-fin-bla-bla-bla-vi-har-det-så-bra-bla-bla-bla nokon gang.
                          Har nok gått glipp av det meste av potensielle arrangement, innsamlinger, bursdager, utdrikningslag osv, men det er prisen en betaler for å ikkje være på FB.

                          Du har jo endel poster på forumet her Lars
                          Last edited by Jogeir Emil Gjersdal; 06-01-19, 19:46.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jogeir Emil Gjersdal View Post

                            Ja, vi gjør et forsøk på forumet her no. Facebook er såå 2018..
                            Sletta profilen min fra Facebook Januar 2014 og har ikkje savna strømmen av reklame, katter og sjå-kor-flott-og-fin-bla-bla-bla-vi-har-det-så-bra-bla-bla-bla nokon gang.
                            Har nok gått glipp av det meste av potensielle arrangement, innsamlinger, bursdager, utdrikningslag osv, men det er prisen en betaler for å ikkje være på FB.

                            Du har jo endel poster på forumet her Lars
                            Synes det er et fantastisk sted å dele informasjon og ikke minst innhente informasjon og få gode tips og ideer til å tømme lommeboken Den har fått kjørt seg noen ganger pga poster her :P
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Jogeir Emil Gjersdal View Post
                              Hei Lasse, kult at du kom deg inn på forumet her
                              Eg har vært registrert siden 2006, og har til nå 9 poster, så du leder med antall poster pr år her på forumet!



                              Ja, det ser enkelt ut. Er litt tricky å få det skikkelig tett, men med mye tape må det gå

                              Eg ønsker å lære meg prosessen med vacuumstøp og kan godt bruke 1/2A SST'en som plattform for denne læringsprosessen.

                              Som Eg skriver over her, så er det svært enkelt å begynne på ting, men skikkelig kjedelig å fullføre ting.
                              Vi kan kanskje inngå et samarbeid der Eg starter prosjektet, og du fullfører.
                              Eg kan skjære ut vinger i isopor klar til liming og planking, så kan du ferdigstille disse til deg sjølv.

                              Om du er stødig på glassfiberarbeid, så kan Eg frese ut plugger i tre til skroget som du kan lage tradisjonell støpeform av om du ønsker.
                              Eg vil bruke samme 3D-modell til å lage form av seinare, så modellen må lages uansett.
                              Dersom du venter til Eg får tid, så Eg gjere et forsøk på vacuumstøp av skrog som Eg kan sende til deg.

                              Tar gjerne imot en slant for materialer og porto dersom det blir vellykket, men har ingen planer om å starte butikk heilt enda

                              Sjå her: (skulle bli et skrog eller to på 1m^2 duk)
                              Mye bra kompositt her:

                              Forside - kompositthuset.no
                              Lars Norberg

                              Comment

                              Working...
                              X