Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/2A SST - Mimretråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Lars N View Post

    Mye bra kompositt her:

    Forside - kompositthuset.no
    Fantastisk Lars!
    Har leita endel på nettet, men aldri komt over kompositthuset.no.. (Typisk Google-algoritmer, snevrer inn nettet til ei lita boble som du får servert søketreff fra)

    Ser ut som dei har gode priser. Har ingen innvendinger imot å betale 762 kroner for 3 kg Epoxy resin inkludert herder! Blir endel modellfly av 3kg Resin.
    Betalte nettopp 200 kr for 5 m^2 med peel ply fra ebay (40 kr pr. m^2). Dette er høyere pris enn hos kompositthuset - 40 kr pr. 1,25 m^2..

    Dei har tilogmed utstyr for vacuumstøp! Page not found - kompositthuset.no

    Blei heilt i hundre her no! Ser ut som kompositthuset har fått seg en ny fast kunde!

    Kuuult!

    Har kjøpt endel på Ebay, men det er nødløsning.
    Å gå på ebay for å bestille deler eller materialer til en ide eller et prosjekt ender som regel i at prosjektet stopper opp og ideen slipper taket.
    8 veker etter innfallet dukker det opp en liten pakke i postkassa med litt småplukk som en blir gående å lure på hvilket prosjekt delene passer til..
    Last edited by Jogeir Emil Gjersdal; 06-01-19, 19:50.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Jogeir Emil Gjersdal View Post

      Fantastisk Lars!
      Har leita endel på nettet, men aldri komt over kompositthuset.no.. (Typisk Google-algoritmer, snevrer inn nettet til ei lita boble som du får servert søketreff fra)

      Ser ut som dei har gode priser. Har ingen innvendinger imot å betale 762 kroner for 3 kg Epoxy resin inkludert herder! Blir endel modellfly av 3kg Resin.
      Betalte nettopp 200 kr for 5 m^2 med peel ply fra ebay (40 kr pr. m^2). Dette er høyere pris enn hos kompositthuset - 40 kr pr. 1,25 m^2..

      Dei har tilogmed utstyr for vacuumstøp! Page not found - kompositthuset.no

      Blei heilt i hundre her no! Ser ut som kompositthuset har fått seg en ny fast kunde!

      Kuuult!

      Har kjøpt endel på Ebay, men det er nødløsning.
      Å gå på ebay for å bestille deler eller materialer til en ide eller et prosjekt ender som regel i at prosjektet stopper opp og ideen slipper taket.
      8 veker etter innfallet dukker det opp en liten pakke i postkassa med litt småplukk som en blir gående å lure på hvilket prosjekt delene passer til..
      De holder til noen kilometer fra meg og er en del modelflyfolk som handler der, de pleier ofte å gi noe rabatt også om du sier du er modellflyger Kongested og god kvalitet på epoxyen og den koster jo vesentlig mindre enn Biltema sin (slå den)
      Lars Norberg

      Comment


      • #18
        Originally posted by Lars N View Post

        De holder til noen kilometer fra meg og er en del modelflyfolk som handler der, de pleier ofte å gi noe rabatt også om du sier du er modellflyger Kongested og god kvalitet på epoxyen og den koster jo vesentlig mindre enn Biltema sin (slå den)
        Må bare nevne at Biltema faktisk har et godt lynlim i salg (med kickerspray) Tror det er 250 ml inkl kickerspray for en 50 lapp. Medium viskositet.... God morgen forresten
        Modellfly skal flys så hasardiøst at det virker provoserende på de som påberoper seg viten om RC hobbyen

        Comment


      • #19
        Ikke alle som behøver å mimre. Jeg har min ennå. Den ble opprinnelig bygd med paw dieselmotor men den lagde bare et uhorvelig leven og var vanskelig å få til å gå reint så den ble sparket og nå står det en os10 der i steden. Har ikke fått somlet meg til å testfly den ennå men det er nå bare en 10 års tid siden jeg satt den i.

        Comment


        • #20
          Ok, tok meg ei lita runde innom datamaskina i dag og laga en prototypmodell. Denne er bygget opp på en slik måte at fasongen på skroget kan modifiseres veldig enkelt. (splines og boundary surface).
          Denne skal Eg lage en solid av, og bruke for å lage negativ støpeform når modellen er klar.

          Dette er den enkle delen av prosjektet. Det som er vanskelig er resten.. : )

          Om der er input på evt. justeringer på form / fasong så er det bare å komme med det.
          Da dette er ei rask skisse, så blir der nok endel justeringer. Symmetrisk profil på siderorstab f.eks

          Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	61.1 KB
ID:	677873
          Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	76.5 KB
ID:	677874
          Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	46.4 KB
ID:	677875
          Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	59.8 KB
ID:	677876
          Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	21.7 KB
ID:	677877

          mvh
          Jogeir Emil

          Comment


          • #21
            Originally posted by thor_no View Post
            Ikke alle som behøver å mimre. Jeg har min ennå. Den ble opprinnelig bygd med paw dieselmotor men den lagde bare et uhorvelig leven og var vanskelig å få til å gå reint så den ble sparket og nå står det en os10 der i steden. Har ikke fått somlet meg til å testfly den ennå men det er nå bare en 10 års tid siden jeg satt den i.
            Tøft! Må få den opp i lufta snart da. : )

            Comment


            • #22
              Lagde til vingetupper på vingene og symmetrisk profil på siderorstab og ordnet på kurvaturen foran vingen.
              Ser rask ut på skjermen ; )

              Blir spennende å kjøre ut støpeform på CNC-fresen en gang i framtida.

              Comment


              • #23
                Stadig vekk nye prosjekter du Jogeir, dette bilr spennande å følge med på, spennande å sjå sluttresultatet.
                Inge Brautaset
                EMHW Christen Eagle II (Red Eagle II) Valach 120
                T-rex 600 med skalakropp Funkey AS 350
                ESM F8F Bearcat med DLE 30cc
                ESM FW190 Saito FA-170R3
                Peakmodel Edge 540 med DLE 30cc
                Graupner Piper Cherokee med Os 10cc
                Aviomodelli VOR 250
                Carf Spitfire med 75cc 3W
                Phoenix Modell Ka8 3,5m
                Simprop Speedcobra

                Comment


                • #24
                  Originally posted by ingeb View Post
                  Stadig vekk nye prosjekter du Jogeir, dette bilr spennande å følge med på, spennande å sjå sluttresultatet.
                  Hei Inge!

                  Om dette funker, så har Eg litt planer for bilda og profilane som vi tok av Speed Cobraen din, men denne er perfekt som testplattform, liten søt modell.

                  Kanskje vi kan støype den i carbon etterkvart ; )

                  Comment


                  • #25
                    - Håper ikkje det blir finvær på ei stund, får gjort mykje no når det regna sideveis ute

                    Comment


                    • #26
                      Originally posted by Jogeir Emil Gjersdal View Post

                      Hei Inge!

                      Om dette funker, så har Eg litt planer for bilda og profilane som vi tok av Speed Cobraen din, men denne er perfekt som testplattform, liten søt modell.

                      Kanskje vi kan støype den i carbon etterkvart ; )
                      Den minner meg litt om speed cobraen ja
                      Inge Brautaset
                      EMHW Christen Eagle II (Red Eagle II) Valach 120
                      T-rex 600 med skalakropp Funkey AS 350
                      ESM F8F Bearcat med DLE 30cc
                      ESM FW190 Saito FA-170R3
                      Peakmodel Edge 540 med DLE 30cc
                      Graupner Piper Cherokee med Os 10cc
                      Aviomodelli VOR 250
                      Carf Spitfire med 75cc 3W
                      Phoenix Modell Ka8 3,5m
                      Simprop Speedcobra

                      Comment


                      • #27
                        Da var egentlig metodikken klar mtp. støpeform.

                        Litt finjustering av skrog så er det tut og kjør i CNC-maskina. - Nesten.. forma blir ihverfall 80cm lang og 30 cm brei.
                        CNC-maskina mi tek 60x40cm. Frese ut form i to seksjoner og lime sammen? må kunne gå greit det.

                        Comment


                        • #28
                          Originally posted by ingeb View Post

                          Den minner meg litt om speed cobraen ja
                          Jepp, ikkje ulik.. Men, ka motor bør en ha på denne? var Cox .049 opprinnelig, men det blir litt smått. 25-motor er litt for stort igjen. (Må ha en bakke å kaste utfor eller en spydkaster til å sende det opp)

                          Har en HET 2w25 motor liggande, 1100W på 6s
                          403 Forbidden

                          Last edited by Jogeir Emil Gjersdal; 07-01-19, 21:06.

                          Comment


                          • #29
                            Originally posted by Jogeir Emil Gjersdal View Post
                            Da var egentlig metodikken klar mtp. støpeform.

                            Litt finjustering av skrog så er det tut og kjør i CNC-maskina. - Nesten.. forma blir ihverfall 80cm lang og 30 cm brei.
                            CNC-maskina mi tek 60x40cm. Frese ut form i to seksjoner og lime sammen? må kunne gå greit det.
                            Dette går jo radig fremover. Hva tegner du i?
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #30
                              Originally posted by Lars N View Post

                              Dette går jo radig fremover. Hva tegner du i?
                              Ja, dette er den enkle delen av prosjektet..
                              Det vanskelige er å få laget støpeforma reint fysisk.
                              Det skal sages, limes, skrus, freses, sparkles, pusses, males, poleres osv.
                              Har et sofabord i MDF som skal få ende sine dager som støpeform. Vi har prøvd å selge det på nettet, gi det bort - ingen vil ha et slikt bord.. Det er et fint bord, men..

                              Tegneverktøyet må nok forbli en yrkeshemmelighet da studenttilværelsen for lengst er forbi.
                              Vi tegna noen maskindeler i mekatronikkfaget på Bachelorstudiet med dette programmet, og fikk i den forbindelse utdelt en studentversjon.

                              Men kan fortelle litt om oppbygning av modellen.
                              Tegner omrisset i topp og side med splines. Deretter kobles dette omrisset sammen med guide curves. (splines det også)
                              Når omriss og guidekurver er ferdig, så er det bare å legge på en surface - Da er modellen nesten ferdig.

                              For å lage forma så lager vi en solid av modellen (A) , og en solid kloss (B) som skal bli forma.
                              Vi bruker da en subtract operasjon der vi trekker A fra B og står igjen med støpeform.

                              Er det noken på forumet som har erfaring med å lage støpeformer i MDF?
                              Skulle så gjerne hatt tips til etterbehandling av MDF'en for å gjere den klar til bruk.
                              Lurer på å frese på overmål (1-2 mm), for så å sparkle, og frese på nytt. Sparkel er jo enklare å få fin overflate på - Hvilken sparkel vil egne seg til dette?

                              Ser på forumet at det er 3D printing som er i vinden for tida - utrolig stilig teknologi det : )

                              Comment

                              Working...
                              X