Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/2A SST - Mimretråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Jogeir Emil Gjersdal View Post

    Ja, dette er den enkle delen av prosjektet..
    Det vanskelige er å få laget støpeforma reint fysisk.
    Det skal sages, limes, skrus, freses, sparkles, pusses, males, poleres osv.
    Har et sofabord i MDF som skal få ende sine dager som støpeform. Vi har prøvd å selge det på nettet, gi det bort - ingen vil ha et slikt bord.. Det er et fint bord, men..

    Tegneverktøyet må nok forbli en yrkeshemmelighet da studenttilværelsen for lengst er forbi.
    Vi tegna noen maskindeler i mekatronikkfaget på Bachelorstudiet med dette programmet, og fikk i den forbindelse utdelt en studentversjon.

    Men kan fortelle litt om oppbygning av modellen.
    Tegner omrisset i topp og side med splines. Deretter kobles dette omrisset sammen med guide curves. (splines det også)
    Når omriss og guidekurver er ferdig, så er det bare å legge på en surface - Da er modellen nesten ferdig.

    For å lage forma så lager vi en solid av modellen (A) , og en solid kloss (B) som skal bli forma.
    Vi bruker da en subtract operasjon der vi trekker A fra B og står igjen med støpeform.

    Er det noken på forumet som har erfaring med å lage støpeformer i MDF?
    Skulle så gjerne hatt tips til etterbehandling av MDF'en for å gjere den klar til bruk.
    Lurer på å frese på overmål (1-2 mm), for så å sparkle, og frese på nytt. Sparkel er jo enklare å få fin overflate på - Hvilken sparkel vil egne seg til dette?

    Ser på forumet at det er 3D printing som er i vinden for tida - utrolig stilig teknologi det : )

    Hehe. vi er jo alle studenter til vi dør.....Høres ut som du bruker "FasteArbeider"

    MDF funker fint som grunndel i formen, vi har tidligere også kun benyttet isopor til prototyper. Vi freste rundt 1 cm ekstra og la deretter lagt en formpasta som ble frest med kulefres.for endelig finish. Dette var en stor form så 1cm er kanskje i meste laget for deg. Men same fremgangsmåte kan jo fungere.



    Lars Norberg

    Comment


    • #32
      Originally posted by Lars N View Post


      Hehe. vi er jo alle studenter til vi dør.....Høres ut som du bruker "FasteArbeider"

      MDF funker fint som grunndel i formen, vi har tidligere også kun benyttet isopor til prototyper. Vi freste rundt 1 cm ekstra og la deretter lagt en formpasta som ble frest med kulefres.for endelig finish. Dette var en stor form så 1cm er kanskje i meste laget for deg. Men same fremgangsmåte kan jo fungere.


      Evig student ja, fikk Bachelorgraden min for 7 år siden men klarer ikkje å slutte med studiene - Må lære nye ting heile tida.


      Takker for tips!

      Formpasta? - fant denne
      Formpasta - Pastaprodukter - Sopps Hehe.. Må kokes først? : )

      eller kanskje noe som ligner dette?
      Silikon formpasta Hvit/blå 100

      Har laget en mockup av støpeform i finnfoam (XPS) til vingetipper på et fly som aldri blir ferdig, en EMHW Bellanca XL.
      Det funka bra til en eller to deler, men vil nok aldri gi veldig mange deler før forma er oppbrukt.
      Denne forma la Eg blank pakketape i, og støpte rett i tapen. Funka fint det også, men blir litt pusee / sparklearbeid etterpå.

      Comment


      • #33
        Mulig de formpastaene ikke holder til å mange støpingene. Nå vi lagde former på gamlemetoden brukte vi noe polyesterbaserte greier, burde jo kunne fungere å frese i, men kanskje det pakker seg for mye.


        Husker ikke helt hva vi brukte da vi kjøpte deg igjennom Bård Eker i Fredrikstad sien da fikk vi bruke en sånn sparkelmaskin som la den på. Men ganske sikker på at den var handlet via Svas Kjemi.

        Men her er noe: (Noe bedre enn Sopps):

        Page not found - Biesterfeld Finland OY

        Siden finnes ikke (404) | gulesider.no


        Lars Norberg

        Comment


        • #34
          Originally posted by Lars N View Post
          Mulig de formpastaene ikke holder til å mange støpingene. Nå vi lagde former på gamlemetoden brukte vi noe polyesterbaserte greier, burde jo kunne fungere å frese i, men kanskje det pakker seg for mye.


          Husker ikke helt hva vi brukte da vi kjøpte deg igjennom Bård Eker i Fredrikstad sien da fikk vi bruke en sånn sparkelmaskin som la den på. Men ganske sikker på at den var handlet via Svas Kjemi.

          Men her er noe: (Noe bedre enn Sopps):

          Page not found - Biesterfeld Finland OY

          Siden finnes ikke (404) | gulesider.no

          Må finne et stoff som oppfører seg både i uherdet tilstand og som lager spon istedenfor støv ved maskinering. Lite gira på å fylle garasjen og lungene med polyesterstøv.
          Finner nok en løsning. Kan være at det bør være litt mindre krav til finish på første prototype iom. at dette er upløyd mark for min del : D

          Comment


          • #35
            MDF som grunnes, lakkes og poleres burde funke veldig bra. Trekker fuktighet så emnet bør være tørt og oppbevares tørt. Lakke hele formen godt?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #36
              Originally posted by affa View Post
              MDF som grunnes, lakkes og poleres burde funke veldig bra. Trekker fuktighet så emnet bør være tørt og oppbevares tørt. Lakke hele formen godt?
              Får prøve med litt forskjellige kjemier, vann, olje, epoxy, poluretan, polyester og sjå hvilken som gir minst svell på MDF'en.

              Takk for tips

              Comment


              • #37
                Originally posted by Jogeir Emil Gjersdal View Post
                Fant en vingeprofil som ligna veldig på den som er på tegningen.
                Se AVISTAR (avistar-il)

                Den kan vi kanskje bruke.
                Jeg skal sjekke med originalvingen som jeg har på lur et sted... Den du har ligner, men spørs om ikke originalen var litt "mindre " symmetrisk om du forstår hva jeg mener.. Det kan være jeg som ikke husker, men om den var flatere på undersiden ?? Skal sjekke...
                Modellfly skal flys så hasardiøst at det virker provoserende på de som påberoper seg viten om RC hobbyen

                Comment


                • #38
                  Hallo igjen! Jeg har surra for å finne veien inn her igjen. Har fått hjelp av admin å fått slått sammen min nye og gamle brukerkonto her inne. Men nå er jeg jo her!
                  Men til deg Jogeir, om du trenger originalvingen så vil jeg sende den til deg, men da må jeg ha en adresse å sende det til. ... Gi meg et par leads så er vingen i vei i posten før helgen! Den er jo ikke større enn at selv posten skulle kunne klare det uten å ødelegge den Gi meg en kjapp tbm (tilbakemelding) så er den på vei til deg. Har forresten lovet vekk en OS Max 15 til en kamerat som nå bor i Bergen (tidligere Sandneser) som også vil være med å bidra i prosjektet vårt! Han kommer nok snart inn på forumet og tråden vår også (vi har jevnlige byggemøter på messenger om kveldene ) og fikk oppdater han i går kveld!

                  Så Jogeir, gi lyd så kommer vinga i posten!

                  Mvh Lasse
                  Modellfly skal flys så hasardiøst at det virker provoserende på de som påberoper seg viten om RC hobbyen

                  Comment


                  • #39
                    Heisann dere. Artig med aktivitet på Forumet

                    Spennende med 1/2a asst, prosjekt jeg gjerne kunne tenke meg å bidra i

                    Hører fra dere!
                    ------------------

                    PA Bad Boy med ASP46
                    H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                    E-Flite Taylorcraft
                    T-rex 450Sport
                    Cessna Cardinal on floates (EPP)

                    Comment


                    • #40
                      Hei, lenge siden sist det har skjedd noko.
                      3 små barn, jobb og sykdom setter sine begrensinger på aktiviteten.

                      Noe fremgang har det blitt siste par dagene.

                      Er på gang med en 70% skala 1/2A SST. Blir en tøff liten racer dette.
                      Tenker 3s oppsett med en motor fra et trex 450 med 4,7x4,7 propell.

                      Grunnen til 70% skala er størrelsen på cnc-maskin.
                      Ved full størrelse må støpeform freses i to operasjoner, og det er metodikk i forbindelse med dette som må utledes før en 100% skala blir laget.
                      En annen grunn til forminsket størrelse er mangel på freseverktøy. Har i dag en 1/4 ball end mill. Denne etterlater scallops med en høyde på 0,16mm ved 2mm stepover, dette høres kanskje ikkje så mykje ut, men det blir veldig tydelig på et flyskrog som skal være heilt glatt. Løsningen på dette er å bruke en bull nose mill som har et flatt parti på midten og radius ytterst. Har bestilt 6mm bull nose mill med 1mm radius. Håper dette vil gi bedre resultat så blir det mindre pussing.

                      Har fres ut støpeform i finnfoam. Dette er ekstrudert polystyren, samme som isopor, men ekstrudert istedenfor ekspandert. (XPS vs EPS).
                      Denne forma har eg pussa med 180 grit pussesvamp. Venstre side av skroget er sparkla med finsparkel og rosa slikkepott fra europris, høgre side er kun pussa.
                      Begge sider er så malt med ei blanding av trelim og vatn for å danne ei barriære mellom voks / slippmiddel og polystyren.

                      Tenker å bruke etpar strøk med vanlig bilvoks og deretter slippmiddel fra watski.

                      Det blir nok ikkje vacuumstøp i denne omgang, god gammeldags pensel og rulle på duk og epoxy med mikroballonger i dei skarpaste hjørna.
                      Tipper at XPS'en vil bli deformert om Eg vacuumpakker den. Ved vacuumstøp må eg lage form i et stabilt materiale som f.eks mdf.

                      Ting skjer sikkert i rykk og napp når helsa og tida tillater det.


                      Royalevo: Lenge siden du la inn en post her. Om du fortsatt er interessert, Hva ønsker du å bidra med?

                      mvh
                      Jogeir Emil
                      Last edited by Jogeir Emil Gjersdal; 15-07-19, 17:44.

                      Comment


                      • #41
                        Da var slippmiddel og epoxy / glassfiber på plass.

                        Comment


                        • #42
                          Video av fresing av form.



                          Comment


                          • #43
                            Da var kanten renskåret. Venter 1 uke så epoxyen får herdet skikkelig før delene skal ut av forma - Passer bra inn i ferieplaner.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #44
                              Interessant prosjekt. Jeg har også revitalisert en gammel 1/2A-modell for moderne teknikk med min 3D-printbare Pilot Baby.

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by tahustvedt View Post
                                Interessant prosjekt. Jeg har også revitalisert en gammel 1/2A-modell for moderne teknikk med min 3D-printbare Pilot Baby.
                                Har lenge hatt planer om å få igang litt scratchprosjekter, denne var egentlig perfekt for å komme igang.

                                Har sett på dine 3D-printede modeller og har lurt på om tida er inne for å investere i 3D printer.
                                Det blir nok desverre ingen 3D-printer på meg før vi bytter hus, bor i leilighet med en garasjeplass + ei bod på 12 kvadratmeter.

                                Er fantastiske kreasjoner du lager. Du er dyktig!

                                Må en ha dyrt utstyr for å printe deler til fly?

                                Comment

                                Working...
                                X