Hei

De siste 12 årene omtrent har jeg ikke drevet noe med modellfly, men var ganske aktiv før det. Nå har jeg lyst til å begynne litt igjen, og lurer på hva jeg kan bruke av utstyr jeg har, og hva som må fornyes. Jeg ser etter et 3D fly som kan flys på fotballbanen e.l. der jeg bor. Da jeg holdt på bygget jeg en del fly selv av depron etter bruksanvisning jeg fikk på nettet, blant annet Vertigo (Vertigo 3D - UltraMicro). Kan godt tenke meg å bygge noe tilsvarende, men også gjerne kjøpe noe ferdig (evt. bittelitt større, som tåler mer vind).

Lurer da på:
1) Jeg har en Futaba FC28 sender (og noen enklere Hitec sendere jeg ikke husker navnet på). Alt dette fungerer på 35MHz. Kan det oppgraderes til 2,4GHz? Eller kan jeg fortsatt bruke 35Mhz utstyr?

2) Dersom senderen ikke kan oppgraderes, hva kan dere anbefale å kjøpe? Trenger ikke noe komplisert. 4 kanaler holder, trenger nok ikke mulighet til å programmere heller.

3) Ellers lurer jeg generelt på hva jeg trenger for å komme i gang igjen på en rask og enkel måte? Hvor mye må jeg regne med å betale for komplett fly med motor, mottaker, sender, batterier og servoer?

4) Kan jeg bruke servoene og motorkontrolleren jeg brukte i Vertigoen? Så vidt jeg husker var motoren akkurat litt svak etter min smak til å drive 3D akrobatikk med 7,2 V (?) batteri.

5) Så at det var en tråd på forumet fra april i år om butikker i Oslo hvor Smallsize, Mikronor og RC Seilflysport ble nevnt. Så vidt jeg fant på nettet har disse lagt ned. Finnes noen av de fortsatt som fysisk butikk, eller finnes det andre i Oslo?

Vil egentlig bare komme raskt og enkelt i gang igjen. Jeg har en Intelli -Control Akku Manager lader. Jeg har forstått at nye batterier kan lades med veldig høy strøm, noe jeg tror laderen ikke kan levere, men regner med den kan brukes uansett. Kjøper veldig gjerne brukt utstyr.

Tusen takk for hjelpen!

-Rotem