Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikro-Hercules

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mikro-Hercules

    3D-printet liten Hercules. Håper på 100 g totalvekt, men mistenker at den ender opp nærmere 110 g. Pågående prosjekt og den lastes opp på Cults og thingiverse når jeg er ferdig med designet. Den røde kroppen veier 29 g. Vingen veier 27 g inkl balanseror. De grønne delene blir litt lettere da de er printet på en annen printer. Spent på hvor lett jeg klarer å lage den.

    Jeg designet flyet i hovedsak på søndag, og har justert og endret på ting mens jeg printet litt de siste par dagene.

    Printes på vanlige printere med 0,4 mm dyse og vanlig PLA. Printer med 0,25 mm veggtykkelse (går fint selv med 0,4 mm dyse) og 0,12 mm laghøyde.

  • #2


    Gleder meg til å følge denne altså. Her må jeg virkelig prøve printe en selv om du deler filene. Tenker du at denne er fin til indoor?

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      Håper det, men vet ikke hvor fort den flyr enda. Går an å legge til flaps på bakkanten for å senke hastigheten hvis det er behov, tenker jeg.

      Comment


      • #4
        Originally posted by tahustvedt View Post
        Håper det, men vet ikke hvor fort den flyr enda. Går an å legge til flaps på bakkanten for å senke hastigheten hvis det er behov, tenker jeg.
        Tror flaps er en god ide på en slik modell uansett kanskje, mulig det er verdt de ekstra grammene. Jeg antar at du legger opp til å printe skalapropeller og det hele?

        Har alltid lekt med tanken om å gjøre om denne til RC selv om det ikke er helt gjennomførbart....Men dette blir jo mye bedre
        Lars Norberg

        Comment


        • #5
          Den er vel 1:72? Kunne sikkert motorisert den og latt den fly i ring hengende i en snor i taket. Tror jeg hadde en 1:48 gunship en gang på tidlig 90-tallet. Dette settet: Lockheed AC-130 Hercules Gunship, Italeri 818 (1985)

          Min er ca 1:67,3 så man kan kanskje bruke vanndekaler fra et byggesett til den. Angrer litt på at jeg ikke tenkte på det og gikk for 1:72 medén gang.
          Last edited by tahustvedt; 05-02-19, 16:13.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tahustvedt View Post
            Den er vel 1:72? Kunne sikkert motorisert den og latt den fly i ring hengende i en snor i taket. Tror jeg hadde en 1:48 gunship en gang på tidlig 90-tallet. Dette settet: Lockheed AC-130 Hercules Gunship, Italeri 818 (1985)

            Min er ca 1:67,3 så man kan kanskje bruke vanndekaler fra et byggesett til den. Angrer litt på at jeg ikke tenkte på det og gikk for 1:72 medén gang.
            Er vel 1:72 ja, men den er ganske liten så gjør seg nok i litt større. Tror din størrelse blir perfekt, vanndekaler får man nok tak i
            Lars Norberg

            Comment


            • #7
              Ja plasten er kanskje for tung til å bygge den mindre enn dette. Kanskje jeg forstørrer til 1:48 hvis den blir for tung nå.

              Comment


              • #8
                Her er nesa til flyet for de som vil teste å printe selv. Det må sannsynligvis tunes litt før man får til tynnvegget printing. Jeg anbefaler å printe det slik at sømmen havner på undersiden av flyet. Da blir det penest. Print den med 2-3 bunnlag og 10 topplag med innstillingene under. Bunnen, som lukker igjen baksiden av nesa, fjernes etter printing slik at det bare er en ring igjen på innsiden av skroget, slik bildet under viser. Nesa i bildet veier 5,5 g.

                Jeg bruker helt vanlig printer med 0,4 mm dyse og helt vanlig PLA.
                Extrusion width: 0,25 mm
                Laghøyde: 0,12 mm
                Topplag: 0-12, avhengig av del
                Bunnlag: 2-3
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tahustvedt View Post
                  Ja plasten er kanskje for tung til å bygge den mindre enn dette. Kanskje jeg forstørrer til 1:48 hvis den blir for tung nå.
                  Er i hvert fall en del dekaler å få kjøpt til 1/48, men fant ikke noen norske sånn med raskt søk
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Jeg kan lage vanndekaler selv. Jeg har laget alle dekalene til mine Lynx-modeller selv. Den lille er en 1:48 Revell-modell som jeg har modifisert med hjemmelaget mekanikk og sånt sånn at den flyr. Den store er 1:8-skala.

                    I morgen kan det hende jeg kan dra ut og kaste den røde Herculesen for å se om den glideflyr friflukt, så lenge det ikke er for kaldt. Det er mye myk snø å lande i.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tahustvedt View Post
                      Jeg kan lage vanndekaler selv. Jeg har laget alle dekalene til mine Lynx-modeller selv. Den lille er en 1:48 Revell-modell som jeg har modifisert med hjemmelaget mekanikk og sånt sånn at den flyr. Den store er 1:8-skala.

                      I morgen kan det hende jeg kan dra ut og kaste den røde Herculesen for å se om den glideflyr friflukt, så lenge det ikke er for kaldt. Det er mye myk snø å lande i.
                      Det blir spennende, jeg krysser fingrene
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Ser gjerne en tråd om hvordan man lager vannmerker!
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          Vannmerker er lett. Jeg kjøpte bare noen ark for blekkskriver av noen på Ebay og printet selv. Jeg lakker de med et tynt strøk vanlig klar spraylakk før bruk, ellers løses blekket opp i vann. Blekkskrivere bruker vannbasert blekk.

                          Her er bilde av halen på den grønne jeg lager. 0,8 mm pianotråd til å koble sammen ror. Hengsleteip på høyderor og balanseror, og små biter med CA-hengsler til sideroret. Vil bruke 1mm karbonstang fra servoer til ror, men jeg mangler det nå så kan hende det blir 0,8 mm pianotråd, som vil veie et par gram.

                          Comment


                          • #14
                            Her er den. Ikke oppdatert nese på denne, men det var lærerikt å printe og montere den. Den veier 73,2 g uten noe utstyr. Den grønne har mer korrekt nese.

                            Comment


                            • #15
                              Knalltøff!
                              Hva ser du for deg av radioutstyr, motorer, esc etc?
                              Mvh
                              Morten Aase

                              Comment

                              Working...
                              X