Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av motor og tips til 1. flytur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innkjøring av motor og tips til 1. flytur

    Nå er modellen endelig ferdig! Det er mitt første "ordentlige" fly og min første erfaring med glow motor. Av den grunn er jeg litt usikker på om motoren går som den skal. Motoren er en os la 40. Det har gått noen år siden den ble brukt. Slik går den nå: litt ujevnt, bruker mye fuel (?), stopper opp etter en stund på høyt turtall. Jeg har forsøkt å justere needle-valve'en, og har funnet ut at motoren starter når denne står skrudd et stykke ut. Er det riktig at denne må justeres ned igjen etter start? Jeg hadde satt stor pris på en liste over hvordan jeg skal få justert motoren slik at den går fint oppstartsprosedyre?

    Nå som flyet er ferdig er det snart tid for jomfruturen. Det er en høyvinget trainer av typen at-40. 1,65m i vingespenn. Jeg har fløyet trainer med trainerkabel og instruktør to ganger før. Dette gikk ganske bra, og jeg landet selv den siste gangen. Jeg har fløyet en del med et lama v3 helikopter og fms simulator. Med denne erfaringen, er det sannsynlig at min første flytur alene vil bli vellykket? Eller er jeg dømt til å krasje? ( flyet har aldri vært i lufta). Noen tips til første flytur?

    På forhånd takk !
    Lama V3
    Hydrofoam
    Hjemmelagd deltavinge

    The fuel mix you have to use is always the most expensive

  • #2
    Her står det en del bra for nybegynnere

    (MFN) ModellflyNytt.no

    Comment


    • #3
      Det er ikke bare innstillingene som er viktig, valg av fuel og plugg er vel så viktig. Hvis det er samme pluggen som har sittet der noen år så ville jeg ha byttet den. Enya # 3 eller OS # 8 pleier å være bankers på det meste. Har vel best erfaring med fuel med 15% nitro og 15% olje, f. eks Jero fuel med Aerosave olje.

      En motor som er "rik" på bakken vil som regel være ganske riktig i lufta da økt lufttilgang til forgasser pga fart magrer ut drivstoffblandingen. De fleste dead stick (motor dør i luften) skyldes at man har tilnærmet max på bakken og dette blir for magert i luften.

      Fra det du skisserer tror jeg at pluggen er nesten gåen og at du har for mager blanding, skru dysenålen ut 2 - 3 knepp.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Om alt annet svikter, kan man jo ta en titt på bruksanvisningen. Det meste av manualer fra OS kan lastes ned, også denne: http://manuals.hobbico.com/osm/40-46-65la-manual.pdf
        Knut

        Diverse fly; de fleste med propell...

        Comment


        • #5
          Det er vel noen i klubben som kan hjelpe deg både med motorinnstilling, og med jomfrutur på flyet? Du må regne med å måtte trimme rorene når det er ikommet i lufta og det er ikke så enkelt hvis man er nybegynner. Det er lurere å spørre om hjelp, enn å kjøpe nytt fly. Den psykiske backup en innstruktør gir, er gull verd i begynnelsen.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment


          • #6
            Takk for hjelpa. Jeg skal kjøpe ny plugg og forsøke å følge "oppskriftene" dere ga meg. Når det gjelder jomfruturen, så har jeg bestemt meg for at jeg skal ta den med en instruktør. Jeg kan ta kontakt med gjøvik modellflyklubb, for det er ikke så langt unna. Jeg ser du er medlem av Gjøvik MFK Karl H.. Du kjenner vel ikke tilfeldigvis en instruktør som kunne ha hjulpet meg ?
            Lama V3
            Hydrofoam
            Hjemmelagd deltavinge

            The fuel mix you have to use is always the most expensive

            Comment


            • #7
              Karl er instruktør i gjøvik-klubben han, så dette går nok fint skal du se

              Comment

              Working...
              X