Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV Raptor, noen newbiespørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FPV Raptor, noen newbiespørsmål

    Hei
    Har akkurat fått en FPV Raptor 1600mm RTF med fjernstyring og verdens dårligste manual så derfor har jeg noen spørsmål:
    1. Batteriet er en LN 22650 3S 1800mAh 11,1V Lader er en lanyu 3cell 11,1V Li-ion Polymer på 450mA
    Hvor lang ladetid er det på dette?
    2 kan jeg kjøpe et 3S 11,1 V på 2200mAh og bruke den samme laderen?
    3. Fjernstyringa er en 6ch Lanyu sender og 6ch mottaker. Men mottakerantenneledninga er bare ca 10cm. Skal /må denne forlenges og i så fall hvor lang?
    som det nå er blir jo mottakerantenneledninga liggende inne i selve flykroppen.
    4. er det ESC fartsregulatoren kalles? kan denne sitte oppe i motorgondolen?
    5 Hvis jeg monterer flaps (extra servoer må kjøpes da). Kan disse bare aktiveres av en knapp på fjernstyringa ? ( det er kun to extra knapper på sender og ikke noe potmeter for aktivering)
    6. Det fulgte med et T stykke med 2 hull i laget av myk svart skumplast e.l. Hva er dette og hvor skal den brukes? er ca 7-8 cm bred
    7. Henter mottaker strøm fra samme plugg som ESC ? altså skal det ikke kobles noen extra batteri/kabel til der hvor det står batt på mottaker?

    På forhånd takk for svar
    Mvh Hoppfly
    Last edited by Hoppfly; 09-07-13, 18:14.

  • #2
    1) 1800/450 = 4 timer
    2) Ja, men det vil da ta 2200/450 = ca 5 timer å lade. Anbefaler en god lipo lader
    3) NEI! Du må aldri forlenge antenneledninger på mottaker. Dette er 2.4 ghz og de er bare så korte.
    4) Ja, ESC= speed controller, fartsregulator, regulator osv. Ofte kan det være lurt at denne får kjøling dersom den blir varm. Tviler på det blir et problem på denne modellen. Uansett, luft over ESCen er en stor fordel.
    5) Usikker. Ofte er disse RTF modellene vanskelige å programmere. Er det ekstra innganger på mottakeren din? Er det ledige kanaler på radio?
    6) T-stykket må du nesten knipse et bilde av
    7) Ja, det er helt riktig. ESC ledningen går til mottaker, ofte på kanal 3 og det blir da "throttle". Gir også spenning til resterende servoer koblet til mottakeren. De fleste ESCer har innebygget BEC på 2-3A. Er det ikke innebygget BEC, kalles det ofte OPTO ESC

    Comment


    • #3
      Tusen takk for kjempesvar Trulsen
      Bør jeg se om jeg kan legge antenneledningen fra mottaker ut av flykroppen, eller er det bra nok å ha den inne i flykroppen (tynn plast flykropp)
      ang nr 5. Dette er en 6 kanals radio og 6 kanals mottaker, hvorav 4 er i bruk. Det ser ut som om de andre to ledige blir betjent av vippebrytere fra sender.
      Bilde av T skumbiten, den er 5mm tykk
      Click image for larger version

Name:	IMG_5629_edited-2.jpg
Views:	1
Size:	157.6 KB
ID:	601735

      Mvh Hoppfly

      Comment


      • #4
        Den skumbiten aner jeg ikke hva er til. Kanskje for å "feste" batteriet på et vis?

        Det er nok å ha antennene inne i flyet. Antennene, dersom det er to stk, bør peke hver sin retning. Ca 90 grader fra hverandre. Som en L

        Comment


        • #5
          ok , TAKKER

          Comment


          • #6
            Må en ta ut servoene fra flyvingen for å montere på servohorn på servoen? i så fall,hvordan fester en servoen skikkelig igjen i isopor?

            Hva er rett betegnelse på en slik T-plugg som er på de tykke ledningene til batteriet?
            Tenkte å bestille meg batteri på ebay, er det noen batterier en MÅ holde seg unna?
            Last edited by Hoppfly; 10-07-13, 12:32.

            Comment


            • #7
              T-pluggen er trolig "Deans". Ved kjøp av andre Lipo-batterier så må du ha samme spenning og minst like høy C-rating. Det er enklest å holde seg til batterier med ca samme vekt som det originale så du unngår problemer med CG med mindre du har kontroll på dette... Ofte er det også begrensninger i tykkelse/lengde for at batteriet skal passe i modellen.

              Siden du tenker å lete rundt på ebay etter batterier så antar jeg du ikke har hørt om HK?

              Comment


              • #8
                Takker Funnypark
                Det så ut som om det var en deanplugg ja.
                Det står ikke noe på batteriet om C-rating men det sitter en 2812/1400KV motor og en 30A ESC
                Batteriet er et som heter LN 22650 1800mAh 11,1V 3S (det er alt som står på, og det er trekantet med blå plasttrekk, antakelig et Lanyu batteri?? )
                Kan jeg bytte ESCen med et på 50A uten videre? Det er plass til større batteri, så hvis jeg får til å flyve så blir det nok et større batteri

                Comment


                • #9
                  YABADABBADOO... Da var Maiden tatt med et mer enn strålende resultat. Ca 9 minutter flytid med 2 landinger. Første landingen var helt perfekt og andre nesten perfekt. MEN helt uten noen skader Været var helt perfekt = vindstille.
                  Må si dette ble blod på tann. Min kompis som var med var faktisk imponert over flygingen. Nå blir ned litt flere flyvinger og så blir det en ny (eller brukt) fjernstyring. PS: Det hjalp nok enormt mye med noen timer simulatorflyging først.
                  Mvh en happy Hoppfly

                  Comment


                  • #10
                    Det er lite som slår den fölelsen, gratulerer!
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Takker bjeff, og JA det er en HÆRLIG FØLELSE

                      Comment

                      Working...
                      X