Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Model Yak 55 25-35CC problem med CG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phoenix Model Yak 55 25-35CC problem med CG

    Har en Phoenix Model Yak 55 25-35CC som jeg nå har montert sammen. Har en rcgf 32cc i den, og enda så trenger jeg ca 600g vekt helt i fronten av cowlinga for at den skal være balansert. noen som har dette flyet som kan fortelle ka dæm har gjort.
    Kan jo sette inn en 50cc uten at den blir for tung forran.



  • #2
    Høres jo nesten ut som en CMPro Yak. Modellene til Phoenix pleier vanligvis og være nokså vellbalangserte. Ville vel først ha laget en hylle til radiobatteriene fremme i covlingen og flyttet de dit før en begynner og legge inn vekt.

    Comment


    • #3
      Men er snakk om rundt 600g. batteriene veien rundt rundt 15g. Har motoren som er annbefalt. Så er veldig rart. Da kan jeg heller sette inn en 50cc motor som bare veier 300-400g mere en den jeg har nå.

      Men er jo ingen logikk i at et fly som skal ha mellom 25-35cc, må ha en 50cc for og være balansert. Men flyet veier nå 4.9kg, Og total vekta skal være mellom 5 - 5,5kg. så egentlig så skal den jo kunne flyge greit med 50cc.

      Men ellers er flyet både fint og enkelt og montere. Men har søkt litt, og finner ingen som har hadd samme problemet på dette flyet.

      Comment


      • #4
        batteriene veien rundt rundt 15g
        Vel med 15g radiobatterier vil du vel antagelig ikke få så mange sekunders flytid at CG betyr noe.
        Last edited by bardp; 07-07-13, 16:26.

        Comment


        • #5
          Hvor tunge servoer har du
          i halen.?
          Kjetil
          oops: . . ! . .

          http://www.vingmfk.com

          Comment


          • #6
            Mente rundt 150g. Har 2 stk 58g servoa bak.

            Comment


            • #7
              ja men setter du de 150 grammene fra midten elller i bakkant av vingerør fremover er det ikke 600 gram som må haes i fronten.
              syntes det er like gøy å se på som det er å fly
              carl goldberg ultimate
              DJI S900
              piper pawnie el kjærre


              Futaba 14SG
              diverse epp tjafs
              Per-Egil Furuseth

              Comment


              • #8
                Hvis du bruker 40 grams servoer i halen, så sparer du 36 g. Siden dette er langt bak cg, vil det tilsvare ca 5 ganger så mye i nesa på flyet.

                En annen ting du kan gjøre er å montere motoren din noen cm lenger fram enn den skal være. På en yak er det bra med litt avstand mellom cowling og prop.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Hvis det er pull-pull på sideror,
                  plasserer du siderors servo så langt fram det går.
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

                  http://www.vingmfk.com

                  Comment

                  Working...
                  X