Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tiger Moth 3 D ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tiger Moth 3 D ?

    Karer, jeg har en plan...
    (fritt etter Egon Olsen).
    Planen er en JP Models Tiger Moth (vsp 198cm) med en Saito 180, APC 18x6W og ny Futaba 9C super.
    Planen er videre at denne skal brukes til 3 D moroflyging og oppvisning.
    Jeg hadde tidligere planer om en Funtana, men det skal jo "alle" ha nå for tiden. Alle vet at Funtanaen hovrer og det som trengs. Men hvor mange har sett en 2-meters Tiger Moth i hover? Jeg har... ikke en 2-meter, men en 2,5 meter... Hadde en gang en dårlig videokopi fra et flystevne nede i Europa. Der var det en tysker (husker ikke navnet) som tok Tiger Moth'en med seg og "gikk en tur", mao lufta bikkja... Det er noe av det råeste og tøffeste jeg har sett. Så der er planen. Vel, vi snakker om et tidsaspekt på noen måneder. "Økonomisjefen" har godkjent investeringer på neste års budsjett (etter at det nye badet er ferdigbygd og betalt).
    Så utpå nyåret vil jeg komme med bilder og videosnutter av denne "planen". Mulig jeg skriver en review både til disse sidene og rcuniverse. Det fins en review av dette flyet på RCM sidene, men stakkaren hadde bare en "undermotorisert" versjon med 120 firtakt...
    Vel. Nok om det nå. Vil gjerne ha tilbakemeldinger på "planen", og erfaringer med flyet for de som har denne modellen. Se forøvrig vedlagte bilde.
    Attached Files
    Erling Svegre
    Vangsvik
    Senja Modellflyklubb

    ____________________________________
    Futaba 9C super
    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
    Mustang P-51 - OS 25FX
    SIG Ninja
    Blue Phoenix
    ArtHobby Colibri-V
    Reichard Grob G103C Twin Acro III

  • #2
    ...si at du tuller. En Tiger Moth som henger etter propellen......moderskipet hva skala gjelder....
    ...du kunne like gjerne tatt den største rustne brødkniven du har og stukket den inn i mitt skjøre skalahjerte og vridd rundt....SKAM DEG!!!



    ....jeg tuller OK? Høres morsomt ut.
    Men gjør et nummer ut av det da. Beef opp Moth´n slik at den ser modifisert ut. Noe som ser ut som om den er kopi av et ekte fly. Modernisert halaparti, cleaner look, masse reklame og sterke farger.
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #3
      Kan bli ett riktig sjokk for halvdorske tilskuere... forventer en stille rolig scala riktig flight... så vrenger du den på ryggen i en halvroll 30 cm over bakken direkte etter takeoff, klasker på en snap fra inverted til inverted i samme høyde, før du sklir bortover i glidende hoover med understellet mot deg, etterfulgt av diverse hippe yo man manøvre

      Tiger Mothen er vel ikke det det første jeg tenker på i tospann med 3D.
      Hvordan har du tenkt og Hotrod e den praktisk. må vel til relativt kraftige ombygginger.
      Spikke nye større ailerons som går helt inn, bygge om rorflater bak, kanskje senke øvre ving noe er det første som slår meg.

      Å jo gjør du alvor av dette.... så MÅ du lage en bygge/modde tråd her på MFT. Så vi får fulgt forvandlingen fra beauty til beast. Smått "gale" prosjekter er alltid artig, fint ikke alt er mainstream.
      Uansett hvordan det går så får du kred for forsøket
      mvh MM

      Comment


      • #4
        Det blir nesten like teit som dette
        Attached Files
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment


        • #5
          Tiger Moth 3D?

          Hehe...
          Gøy at mange er engasjert!
          Men teit? Ække enig.
          Tror det blir skikkelig rått.
          Men har noen peiling på hva jeg kan forvente av trust med Saito 180?
          Hvor mye kg trekkraft kan jeg håpe på med APC 18x6W?
          Tiger Moth'en er egentlig svært akrobatisk, og har jo vingeareal som en middels låvedør...vel, ytterdør iallefall.
          Det jeg så på den gamle filmen var iallefall helt rått.
          Den Tiger Moth'en var iallefall 1/4 skala, muligens enda større, med en 50cc bensinmotor.
          Skal holde dere oppdatert så snart det begynner å fylles opp på hobbyrommet.
          mht stickers og "show"-faktor, så er dette en ARF, så det begrenser seg litt hva jeg kan putte på av fancy farger og reklame. Synes personlig at det er vel så gøy med helt originalt utseende, "ulv i fåreklær" er mer gøy enn ulv i fårikål, hvis noen skjønner hva jeg mener...
          Erling Svegre
          Vangsvik
          Senja Modellflyklubb

          ____________________________________
          Futaba 9C super
          Edge 540 (60size) Saito 100 GK
          E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
          Mustang P-51 - OS 25FX
          SIG Ninja
          Blue Phoenix
          ArtHobby Colibri-V
          Reichard Grob G103C Twin Acro III

          Comment


          • #6
            Re: Tiger Moth 3D?

            Originally posted by r-ling
            Hehe...

            mht stickers og "show"-faktor, så er dette en ARF, så det begrenser seg litt hva jeg kan putte på av fancy farger og reklame. Synes personlig at det er vel så gøy med helt originalt utseende, "ulv i fåreklær" er mer gøy enn ulv i fårikål, hvis noen skjønner hva jeg mener...
            Er enig med deg der. gleder meg til se resultater, høres kjempespendende ut
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Litt "teit" er det jo, men selvfølgelig også en krativ og morsomt tanke.
              Lykke til!
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Hei

                jeg har en 1/4 SIG Extra m VS 184 cm - veier ca 6 kg.
                Med en Saito 180 og 17x8 propell er det ikke noe problem
                med vertikaler - drar rett oppover til den nesten blir borte

                OJ
                The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                Comment


                • #9
                  Får du tid til å bygge nokka fly me så masse damer i hus....?
                  Svein Roe
                  ----------------
                  Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                  Boomerang Sprint - Simjet 2250
                  Starfire II P-60
                  C-arf Extra 2,3 - DA 50
                  EF Extra 91" - DA 60
                  EF Edge 48"
                  Ventus 4m
                  Mini Nyx

                  Comment


                  • #10
                    Å hei er du åsså på nett!

                    Vel det er jo ikke uten grunn at min plan innebærer et ARF fly istedet for byggesett...
                    Bare se her hvor ferdig det er:
                    Attached Files
                    Erling Svegre
                    Vangsvik
                    Senja Modellflyklubb

                    ____________________________________
                    Futaba 9C super
                    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                    Mustang P-51 - OS 25FX
                    SIG Ninja
                    Blue Phoenix
                    ArtHobby Colibri-V
                    Reichard Grob G103C Twin Acro III

                    Comment


                    • #11
                      Skal du ladde kanonen for å skyte små spurv, kn du like gjerne ladde med full ladding. Og da mener jeg noe mere enn en pinglete 180. Har du ikke fått med deg Saitos siste 220?

                      P.s. Hadde du tatt en slik skala tak off, og pent og roligt flydd en meter eller to opp i luften for så å gå over i full 3D "galskap" mode, hadde du nok skremt hjerte innfarkt på meg.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Joda jeg har selvfølgelig vurdert Saito 220.
                        Men siden 220'en er større, kan det bli problemer med å tilpasse den.
                        180'en er jo samme størrelse som 120, så den smetter rett inn.
                        Leste review av denne i RCM, og vedkommede fikk problemer med å få plass til en OS 120, måtte bruke Saito 120.
                        Tenkte også at 220'en kanskje ville rive løs mer enn jeg klarte å lime etterhvert... Men joda, den har vært vurdert.
                        Tror også at 180'en skal gjøre jobben greit nok, flyet er jo ment å kunne fungere med 90-120 4t . Så hvis det flyr greit med 90 må det jo fly veldig greit med 180, liksom...
                        Erling Svegre
                        Vangsvik
                        Senja Modellflyklubb

                        ____________________________________
                        Futaba 9C super
                        Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                        E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                        Mustang P-51 - OS 25FX
                        SIG Ninja
                        Blue Phoenix
                        ArtHobby Colibri-V
                        Reichard Grob G103C Twin Acro III

                        Comment


                        • #13
                          Jøss er det så trangt i snuta på Mothen! Ja da må det vel nesten bli 180`n da.
                          P.s. Du våger ikke å vrake den før du har fått lagt ut video på nett så vi får se hva den blir god for.

                          P.s.2 Er du sikker på om vingene tåler det ekstra trykket fra propwashen når du ruser opp motoren før take off?
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            For å si det rett ut:
                            Jeg er ikke sikker på noe som helst. Må gå over alt på flyet og sjekke at det tåler belastning, og muligens forsterke litt her og der. Sant å si har jeg aldri flydd 3D før, heller. Så det blir skummelt nok uansett.
                            Det nærmeste jeg har vært mht overmotorisering, var en Pilot Barnstormer 25 L med Rossi 40. Det var temmelig gøy... :P
                            Men jeg fikk ikke prøvd den i 3D, fikk radiokutt (uoriginal bryterkabel), og mosa den i grusen i ca 160 km/t.
                            Men det jeg har sett av 3D ser jo greit ut. Sjelden mye fart involvert, så Tiger Moth'en bør jo tåle litt.
                            Og jeg kan love at jeg skal legge ut video når jeg kommer så langt. Men jomfruturen blir ikke filma...eller...? jo, kanskje?
                            Vi får se. Har nettopp vært på J Perkins sine sider og sjekka nårtid den er venta inn. Forrige dato var 25 sep. Nå står det "Due in: 20 nov."
                            Og så må den komme til Hobbyco, og deretter til min lokale lokale leketøysforhandler. Så det spørs om den rekker hjem til jul...
                            Erling Svegre
                            Vangsvik
                            Senja Modellflyklubb

                            ____________________________________
                            Futaba 9C super
                            Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                            E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                            Mustang P-51 - OS 25FX
                            SIG Ninja
                            Blue Phoenix
                            ArtHobby Colibri-V
                            Reichard Grob G103C Twin Acro III

                            Comment


                            • #15
                              For å avslutte ...

                              Hei alle.
                              For å avslutte denne tråden en gang for alle:
                              Jeg måtte i tenkeboksen. Hva har jeg å forholde meg til:
                              Flyging på søndager med to søte smågutter på slep (2 og 4 år).
                              Hva trenger jeg av tid på stripa for å rigge en 2 meters Tiger Moth med 4 halve vinger, 8 wire ++ ? Jo kanskje 1 time. + en time for å pakke i bilen.
                              Hvor mye flytid har jeg da igjen før tålmodigheten til småttingene er brukt opp? Tja, 1/2 time kanskje? Vel.
                              Derfor måtte jeg tenke nytt. Tiger Moth 3D ideen er lagt på is. Tjukk is.
                              Måtte ha noe som ga meg mere flytid, og som i utgangspunktet er konstruert for 3D. Tenkte lenge på Funtana, men denne er visstnok bare 3D, og ikke noe særlig til andre ting. Derfor har jeg nå bestilt følgende:
                              Pacific Aeromodels Edge 540 60 size. Se ny tråd under ARF.
                              Erling Svegre
                              Vangsvik
                              Senja Modellflyklubb

                              ____________________________________
                              Futaba 9C super
                              Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                              E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                              Mustang P-51 - OS 25FX
                              SIG Ninja
                              Blue Phoenix
                              ArtHobby Colibri-V
                              Reichard Grob G103C Twin Acro III

                              Comment

                              Working...
                              X