Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av fly

    Hei
    Har tenkt litt på å skaffe meg ett nybegynner fly, så lurte på hva jeg skal velge og gå for
    Har sett E-starter fra GWS er en populær nybegynnermodel, har også sett litt på Wing dragon og en Cessna 182 fra STM som elefun har

    Noen som har erfaringer med disse flyene, og hva burde jeg gå for
    Fly:
    Kyosho Calmato trainer 40

    Simulator:
    Realflight G4,5

  • #2
    Wing Dragon, syntes jeg var litt "Jalla". En kamerat,som aldri har fløyet før. Kjøpte seg en Firbird Stratos Det er virkelig en god trainer, og flyr som på skinner. Eneste ulempen med den, er at du må bruke det utstyret som følger med. Men det fungerer bra.
    Virkelig god å fly, tåler litt vind, og vil anbefale denne til alle som vil lære seg å fly, ikke bare krasje og reparere.

    Click image for larger version

Name:	hbz-7700_slide.jpg
Views:	1
Size:	88.0 KB
ID:	590777
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Støtter Arnes forslag, Stratosen virker som et meget bra første fly.

      Comment


      • #4
        Fly med nese hjul er et dårlig valg som nybegynner - det krever at du har en bra preparert start stripe - har du ikke det så vil du garantert få mye mekke jobb etter hver start/landinger...
        Gå for en taildragger (hale hjul) å du vil oppdage at den starter omtrent på hvilket som helst underlag (på vinteren er det bare å hive på 2 ski så kan du fly på denne årstiden også)


        2 motorer skaper bare mer trøbbel - finn et fly med en motor.

        Et bra nybegynner +++ fly er en Multiplex Funcub flyr som en gud, starter/lander over alt og sist men ikke minst, det tåler en del juling.

        Synes du at flyet ikke ser "kuult" nok ut så er det bare å lære seg en ting med en gang - desto mer fancy et nybegynner fly ser ut desto dårligere flyr det.
        Click image for larger version

Name:	17416.jpg
Views:	1
Size:	29.7 KB
ID:	590789
        Last edited by Quadrocopter; 27-07-12, 21:33.

        Comment


        • #5
          Vi tok ganske enkelt av understellet på Stratos. Kameraten strever fælt med å lære å fly, men han greier noen runder med Stratos. Veldig lett å sende avgårde som en glider.
          Jeg ville hatt Stratos som et førstegangsfly, for å finne ut om det er noe å satse på. Og så ta skrittet videre til en Fun Cub. Hadde kameraten min prøvd Fun Cub, hadde det snødd Elapor.
          Men folk er forskjellige.
          Last edited by ArneH; 28-07-12, 12:31.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Har flydd noen ganger før, men ikke lært meg det ordentlig enda, så derfor tenkte jeg på ett litt mindre el-fly som jeg kunne fly med litt utenom å bruke calmato'n
            Fly:
            Kyosho Calmato trainer 40

            Simulator:
            Realflight G4,5

            Comment


            • #7
              Feil post. Beklager.
              Last edited by ArneH; 28-07-12, 21:30.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Originally posted by kristian16 View Post
                Har flydd noen ganger før, men ikke lært meg det ordentlig enda, så derfor tenkte jeg på ett litt mindre el-fly som jeg kunne fly med litt utenom å bruke calmato'n
                Det som virkelig lærte meg å fly (dersom jeg kan det da ... ) var et enkelt selvbygd Depron fly. Det kunne både fly veldig
                sakte og noenlunde raskt og reagerte kraftig og presist på manøvrer. F.eks lærte jeg å bruke ror til å svinge flyet ved
                å bruke balanseror motsatt av som er normalt. Nyttig å kunne når du må svinge / korrigere i lav høyde f.eks ved landing.

                Når du så kan det meste "automatisk" så kan du ta frem Calmatoen ...

                Comment

                Working...
                X