Announcement

Collapse
No announcement yet.

6s på 50cc modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    6s på 50cc modell

    Hater ingen av delene, alt til sin tid og til sitt bruk.

    El er enkelt og oftest ganske problemfritt. Greit om vinteren. Glow fungerer bra, men blir litt klin. Bensin fungerer bra men lyden er ikke alltid helt grei. Har etterhvert begynt å få til mine Saito firetaktsmotorer og da begynner det å likne noe.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #47
      Da er vi tilbake til "Theneverendingstory"

      I min verden ønsker jeg meg en modell som er dimensjonert for elektro, og hvor finner jeg den?
      Ser for meg en 2,5m Extra(min favoritt)
      Tror det ikke bare er måten den er bygd på, det gjelder også valg av vingeprofil.
      Min teori: Med lettere fly trenger du mindre løft, kan det brukes tynnere vinge som "skjærer bedre gjennom turbulent luft??
      Antall og størrelse på servoer må kunne reduseres & også batterier til disse??
      Det å bygge kropp i fagverk av carbonrør, furu og balsalister blir supersterkt og lett!

      kadutru

      Comment


      • #48
        Re: 6s på 50cc modell

        Hva får deg til å mene elektro oppsettet blir lettere enn bensin? Og hva er begrunnelsen din for at du absolutt må bygge spesifikt?

        Dagens bensinmodeller er helt fine til elektrooppsett. Desverre er elektro oftest tyngre enn bensin oppsett om du vil ha litt flytid, men en kan jo f.eks fjerne eksos tunellen og fjerne litt materialer i motorboksen om en skal gå all in.

        Med dagens kvalitet på de litt dyrere arf modeller, er det en særdeles liten sjangse for at jeg drar til med et byggesett iallefall.
        Ola G Bråten -77
        Sunndal flyklubb avd. Modellfly
        Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
        3DHS Slick 89" Q80-8m
        Jeti DS-16

        Comment


        • #49
          Jeg mener ikke det er noe "galt" med fly bygd for bensin/fuel, men de jeg har sett er tross alt dimensjonert for å kunne tåle vibrasjonene fra en bensinmotor. det samme gjelder ang. valg av servoer hvor jeg tror det er en del å hente. Og som jeg prøver å få fram, jeg har ikke funnet noe byggesett som heller einer seg uten å modifisere det.

          Vet at det å bygge skratch ikke er vanlig mange steder, men det hadde vært moro å få til et alternativ til de vanlige hyllevarene

          Comment


          • #50
            hvorfor trenger man så stor forskjell på servoene? er ikke så god på store planker.

            men selv en 68 grams servo har jo dette 21.5(kg/cm)@8.4V på 0.07 på 60 gradern

            Comment


            • #51
              Originally posted by andersand View Post
              hvorfor trenger man så stor forskjell på servoene? er ikke så god på store planker.

              men selv en 68 grams servo har jo dette 21.5(kg/cm)@8.4V på 0.07 på 60 gradern
              Supert, det er jo noe av dette jeg er ute etter!
              Valg av servoer i forhold til hva du virkelig trenger, og ikke mer enn det--de trekker også tilsvarende mer strøm og batteripakka til servoer og mottagere er heller ikke vektløse
              Er det noen som har en kalkulator for beregning av servostørrelse, den på NLF siden er ikke særlig god?

              Jeg ønsker ikke en diskusjon ala slik politikere roter med, men kall det et "teamwork" for å finne gode løsninger.
              Det jeg tror er at vi som forbrukere av modellfly kan se bedre løsninger enn mange av produsentene i Kina!

              Comment


              • #52
                min erfaring med HV servoer, vs vanlige er at de bruker tåpelige mengder med strøm, si 70% mere på 1 flytur i samme maskin.

                på den mer strømsparende siden kan jeg nevne vanlige 6V servoer f.eks. DS610/DS650, på 6stk ca 4 min flights brukte jeg bare 680mah, meste 6hv har brukt på 1 flight er 186, men i starten virker det som den faller mere, enn de neste flightene, dette var på lifepo4 1450 pakke, dette er 85 gram med kabler og alt, dette var dog liten 600 maskin, på 700 med lipo og hv servoer har jeg målt 200-250mah'ish per flight på 4-5min.

                for å safe flyr jeg 6-8 flights, men om jeg pusher kunne jeg sikkert hatt 10 flights på 1450mah lifepo4 pakke på 600 birdie, klart litt kipt på slutten på lifepo4, da er det virkelig slutt.
                Last edited by andersand; 24-09-12, 18:21.

                Comment


                • #53
                  Er det noe særlig vekt å spare på servoer i denne klassen, veier rundt 65g uansett om de drar 7 eller 20kg?

                  Finnes det noe som heter "for lett"
                  Mener jeg leste noe om en prototype et annerkjent firma endret fordi den fløy "for lett"?
                  dette går vel mest på smak og behag egentlig
                  Plane is temporary, glory is forever

                  Comment

                  Working...
                  X