må få høre hvordan den fungerer
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nytt elektrofly, trenger forslag
Collapse
X
-
Comment
-
Da er den ferdig. Har desverre ikke noe bilde, siden kameraet har tatt ferie
Uansett, byggingen gikk greit, uten noe store problemer. Manualen er typisk Kyosho: God, dekkende og med mange fine illustrasjoner. Jeg hoppet litt fram å tilbake i manualen underveis, siden jeg ikke likte rekkefølgen kyosho bygger den. I tilleg forsterket jeg sammenføyningen av vingene ved å teipe en karbonstrips på undersiden.
Lagde ett motorfeste av aluminium, dette gikk også ganske problemfritt.
Det jeg sliter med no er tyngdepunktet. Har jo byttet ut børstemotoren med en børsteløs, noe som fjernet mye vekt i nesen. Må no ha batteriet helt fram, og den er framdeles litt baktung. Går sikkert greit å fly med uansett.
Axi'en leverer masse power, nok til at den går vertikalt
Satser på at det blir jomfrutur imorgen...Morten Smøraas
Comment
-
Det flyr
Hadde første turen tidligere idag. Noen problemer var det, bla. har jeg meldt meg inn i balanserorsklubben :P
Prøvde først å glidefly det lavt over bakken, og la merke til at det svingte brått til den ene siden. Kanskje ikke rart, med tanke på at balanseroret gikk feil vei! Ble raskt oppdaget og rettet på. Uansett, første turen var uten vekt i nesen. Da var tyngdepunktet nesten 2cm bak anbefalt sted. Prøvde allikavel, jeg hater å legge vekt i nesen. Kastet den avgårde, den fløy! Men den var rimelig vanskelig å fly, og høyderoret var veldig følsomt. Typisk baktungt altså. Måtte derfor bite i det sure eplet og legge litt vekt i nesen. Hadde en 300-motor liggende, teipet denne fast bak Axi'en. Da ble det andre boller. Flyet fløy helt nydelig, stabilt og rolig. Merket ingen stygge tendenser, og utslagene var akkurat passe. Men flyturen ble litt begrenset grunnet forstyrrelser, tok derfor bare en runde eller to. Uansett, flyet overgår forventnigene
Og motoren yter mer enn nok for dette flyet, lå på under halv gass hele tidenMorten Smøraas
Comment
-
Vet hva du mener. Ga opp bensin for lenge siden, er så mye gøyere med elektro, og får flydd mye mer
Men jeg HATER å legge ekstra vekt i nesen for å balansere ett fly. Har derfor bestilt noen lysdioder, og ett oppladbart 9V-batteri som kan erstatte den 300-motoren som ligger i nesen nå. Kan ikke bli kvitt vekten, men får ihverfall brukt den til noe nyttig :P
Planen med lysene er å ha to blå inni kroppen, slik at det lyser ut av canopyen. I tillegg skal jeg ha to hvite dioder som lyser utover hver sin vinge. De hvite er på 12000mcd, de blå på 350mcd. Til sammenligning er en vanlig lysdiode på 5mcd. Mcd er ett mål på lysstyrken. Håper de hvite er så kraftig at de skinner gjennom vingen, slik at den lyser opp.
I tilleg bestilte jeg noen uv-dioder og en grønn superdiode på 18000mcd med en spredningsvinkel på 30 grader (en vanlig har rundt 10 grader). Noen som vet om trekket er uv-reaktivt? Det hadde vært fett
Dioder får man fatt i her: LEDs - LSDiodes OptoelectronicsMorten Smøraas
Comment
Comment