Announcement

Collapse
No announcement yet.

elektrifisering av ouya 40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • elektrifisering av ouya 40

    på grunn av at 40 motoren min trenger ett lagerbytte og jeg måtte lande 4 av 6 turer jeg var i luften i går fordi motoren trøblet så vurderer jeg nå seriøst å smelle til med en børste løs med regulator og lipo til dette flyet. (før jeg krasjer pga motor stopp ) har kikket litt og tenkt på axi 4120/14 og 4s lipo og en eller annen regulator som klarer min 40A kontinuerlig. er jeg da helt på jordet eller høres dette rett ut
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hvor mye veier et sånt fly med sølemotor?

    Det er vanligere å bruke 2826/12 på 40-size fly. Da kan du dytte inn minst 700 W, og du sparer veldig mye vekt i forhold til 4120 som du tenkte på. Har ikke investigert så voldsomt rundt 40-size fly selv. Det kommer veldig an på hvor mye flyet veier.

    Jeg vet om en svenske som flyr en Great Planes Cessna 182 på 2826/12 med 5S2P 5200 mAh PolyQuest batteri og APC 13x6,5E propeller. Han har flytid på 25 minutt.

    Her er en video som viser hvor kjapp Cessnaen er: flyingmodels.org

    EDIT:
    Ser at Ouya veier ca 2100 normalt. Cessnaen veier 2850 g, så det burde være nok kraft til Ouya, da. Forestiller meg ca 3000 g skyvekraft og 90-100 km/t prophastighet med 13x6,5. En annen prop er kanskje bedre.

    En annen motor jeg kunne tenke meg å prøve en gang er Hyperion sin største serie. Z3025 10 turn med 4S batteri kanskje? Som sagt, jeg har ikke lagt så veldig mye research i 40-størrelse motorer. Har vært mer borti 90-størrelse.

    Comment


    • #3
      hallo ser litt nermere på den 2826/12 i stedet. hvor stor regulator trenger jeg for å bruke det samme oppsettet som på den cessnaen med 5s lipo. evt hvor få tak i batterier billigst her i norge.

      den er jo billigere en den motoren jeg tenkte på også
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Fredrik sin Cessna trekker 47 A på bånn drite. Det kommer an på hvor mye spenning batteriet klarer å levere under belastning. Den bør nok tåle minst 50 A så du har litt å gå på. Under flyging kan strømtrekket både stige og synke avhengig av hastighet og propeller. Du trenger også en spenningsregulator for å forsyne mottakeren og servoene siden BEC ikke fungerer med så høy batterispenning (Med unntak av Kontronik Jazz regulator). Jeg bruker UBEC (DNS points to prohibited IP | www.koolflightsystems.com | Cloudflare) i min Edge. Mosshobby fører en regulator som heter Sbec som skal fungere bra.

        Castle Creations Phoenix 60 vil fungere. Prøv å søke etter lignende opsett på rcgroups og se hva som fungerer for andre. Søk for eksempel på "2826" i "Sport Planes"forumet.

        Det er litt info fra Fredrik (han med Cessnaen) i denne tråden:
        Cessna 182 Skylane conversion - RC Groups

        Her er en Sig Rascal 40:
        Rascal 40 Axi Conversion - RC Groups

        Super Chipmunk:
        .40 size Super Chipmunk e-conversion - RC Groups

        Comment


        • #5
          har sett litt mere og det virker veldig intresant med en axi 2826/12. ser på rcgroups at det er mange som bruker nicd batterier på ett slik oppsett, det blir vel en del billigere en lipo, da ett 5s batteri koster mere en motoren og regulatoren tilsammen
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            jeg har den motoren i en cub på 180 cm, med to 9.6V nimh pakker koblet for å få dobbel mah. fungerer meget bra. flyet bryr seg ikke mye om den ekstra vekten.
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

            Comment


            • #7
              Hei, melder meg også inn i rekken som bruker av denne motoren, vel har tenkt til og bruke den da ihvertfall. Regner med masse power i min .40 size lette super cub

              404 Not Found
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Originally posted by ThomasB
                jeg har den motoren i en cub på 180 cm, med to 9.6V nimh pakker koblet for å få dobbel mah. fungerer meget bra. flyet bryr seg ikke mye om den ekstra vekten.
                høres kjempebra ut. regner med at den ekstra vekten av for eks 2 nimh pakker rett bak firewal må til for å ballansere flyet .

                De nimh pakkene er det ferdige pakker eller har du kjøpt løse celler og loddet selv. evt hvilken type celler er å anbefale til ett slik oppsett
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  jeg har begge deler 2 pakker ferdige 3300 mah, og 2 pakker selvlagde på 3700 mah.
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

                  Comment


                  • #10
                    ok de selvlagde på 3700mah er det da disse cellene du bruker Siden finnes ikke
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Har selv tenkt på å ha en Hyperion 3025/8 i en Extra FunFly, men er usikker på om den er sterk nok... Tror den er anelsen bedre enn AXI 2826, men er svært usikker. Lurer på at jeg lurer ut en Jeti Phasor 45/3 fra min XL3200 og putter i Extraen og heller handler inn en gearet Cyklon til XL`n... 41xx fra AXI blir rett og slett for tunge til .40-modeller, tahustvedt har derimot gode erfaringer med denne sizen i litt større modeller
                      Jeg vil prøve meg med 3S og 4S 3200mAh FlightPower LiPo i Extraen min, og jeg regner med at det letteste oppsettet blir rundt 2 kilo.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        hei Joo.
                        Den hyperion 3025/8 som du snakket om tror du den ville gå til ouya`n. har veldig lyst til å prøve noe litt større elektrisk en GWS. . evt. propell og batteri forslag tas i mot med takk.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Mener jeg var borti en sammenlikning mellom Hyperionen og AXIen men finner den ikke igjen... Den viste at Hyperion dro litt bedre enn AXIen.
                          Motoren veier under 190 gram og jeg regner med at skal den duge godt bør den ha 4S3200 f.eks (FlightPower veier 314 gram). Blir kanskje litt tamt med 3S både på AXI og Hyperion for å få vertikaler med ei 40-kjerre...?
                          Dessverre tok Griffin seg en (garantert velfortjent) ferie før jeg kom meg hjem fra nord, ellers hadde jeg hentet meg en Hyperion og prøvd meg fram. Vil gjerne sammenligne den med både AXI 2620/10 og den Jeti Phasor 45/3 jeg har i XL`en min. ( (MFN) ModellflyNytt.no ) Dette er spesielt interessant siden jeg tror det er en del av dere der ute som vil prøve elektro i mer normale fly enn sære 3D-ting og ikke vil ta seg råd til å hoppe opp i 90-sizen med de utgiftene det er.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Hyperion får du tak i fra Elefun også Til gode priser..På lager til og med hehe... Hadde vært veldig interessant og fått et alternativ til AXI..hmmm
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              høres bra ut. ser at elefun har den hyperion motoren til 740kr Siden finnes ikke og med en tilhørende regulator til 549kr Siden finnes ikke. så blir det jo ikke så dyrt heller. bør kanskje ha en størrelse større på regulatoren.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X