Announcement

Collapse
No announcement yet.

2Cool deisa i bakken på jomfruturen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2Cool deisa i bakken på jomfruturen...

    Oppsett:
    NippyBlack 1812/100
    Flightpower Extreme 2500mah
    Hitec Electron 6
    HS-55 (x1) og W-084 (x2)
    Jeti 18A 3P

    Var ute å testet det i dag... Har ikke veid det men regner med at det veier litt i overkant av anbefalt vekt.

    Motoren gir massevis av drakraft. Verre var det at jeg hadde "glemt" (les. iveren tok over for fornuften) å pusse ned framkanten på vingene. Jeg tror dette var årsaken til at jeg mistet kontroll på balanserorene når farten ble for høy. Kan dette stemme?

    Årsaken til krasjen var at vingen knakk da jeg prøvde å gi litt høyderor slik at jeg fikk redusert farten... I det hele tatt ble flygingen svært rotete av at balanseroret ikke lystret hele tiden.

    Jeg hadde allerede mine tvil om de svært tynne karbonstengene som skulle stive av vingen ville holde den noe høye vekten. Men skitt au...

    Skal prøve å få limt sammen nesa og vingen og prøve igjen i morgen om det ikke blåser for mye.

    Skal fortelle litt mer om flyegenskapene etter første vellykkede tur istede...

    Imens kan dere "nyte" et videoklipp av turen her:
    http://vildasen.net/video/2Cool.wmv

    Jeg har også skrevet litt på www.vildasen.net om turen
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    slik du beskriver det gjorde susen på 2 av min fly

    Comment


    • #3
      synd med flyet men det går vel å reparere. så jo ut som om det fløy bra i starten når farten ikke var så stor. den motoren du har er nok litt for stor til det flyet, her er hva som står om den på elefun

      Nippy Black 1812/100
      The motor is designed for Fun fly acrobats up to 750g of weight, acrobatic models up to 900g and gliders up to 1500g of weight.

      hvor mye veier en 2cool 300-350g?

      den blir jo også litt tung vil jeg tro noe som da gir en større vingebelastning.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Vet godt at den motoren er for stor... Kall dette gjerne et eksperiment mer enn et reelt forsøk på å få et fly som flyr som en drøm...

        Den veier nok noe rundt det du anslår der, antagelig litt mer pga. utstyret...hehe Take off ble som sagt gjort på 1/2 throttel å du ser selv hvordan det drar i veien.

        Jeg skal å kjøpe litt justerbare linker å slik i dag så jeg får finjustert litt. Flyet er forresten ferdig limt. Overrasket ble jeg da karbonstanga var like hel... Tok meg en times tid i går inkludert at limet skulle tørke. EPP er genialt slik sett.

        Har fått klarsignal fra samboeren til å kjøpe meg ett til, blir antagelig en av modellene fra stevens hos grifin eller noe lignende. Det skal fly som en drøm... ihvertfall mens jeg sover natta før den første turen...hahaha

        slik du beskriver det gjorde susen på 2 av min fly
        Hva slags fly var dette og hva hadde du i dem?
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Yepp Espen, en G480 Groove Der passer motoren og batteriet ditt i effekt.
          Det sammenbruddet i lufta ser mistenkelig ut som om ei av carbonstengene mellom vingene løsner... Eneste forklaringa jeg ser.
          Var det ikke OK å ha nok effekt?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Karbonstengene sitter der de skal de... De er ikke av en gang...

            Det er mer enn ok med nok kraft... det her går jo rett til himmels...

            Forklaringa er nok så enkel som at det er en skjør epp vinge som skal bære alt for mye utstyr...

            Med anbefalt oppsett og vekt flyr det sikker kjempefint uten at en behøver bekymre seg for vingen. Hadde jeg giddet å tatt meg råd til et mindre batteri hadde sikkert mye av problemet vært løst. Men planen er som sagt skaffe ett litt sterkere fly og da tror jeg utstyret føler seg mer hjemme.

            Men jeg har ikke gitt opp denne modellen enda Skal få det til å fly greit i det minste.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              je det er ikke noe som er verre en mangel på effekt ihvertfall. kommer men litt skeift ut da så er det gjordt for da har man ikke noe å rette opp med hehe.

              har lyst på en sånn 2cool selv. vil den fly med orginalmotoren fra en formosa foreks?

              Har ikke fått investert i børsteløst utstyr enda
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Hvor mye veier det flyet sammen med utstyret ditt?

                Har regnet litt på det og jeg har jo faktisk stappa bortimot 250g med utstyr inn i 2Cool'n.

                Regner med at alt som holder en Formosa i lufta også drar 2Cool'n rundt om kring... Vingespennet er det samme og vekten er vel ikke så ulik?
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  formosaen min veide etterhvert over 450g(masse lim) men med 3s lipo fikk den nytt liv og gikk den rett opp så langt jeg ville. så det burde bli mere en nok krefter til en 2cool tror jeg. kanskje jeg kan bruke 2s lipo også og spare vekt og motor
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Tur nr. 2:

                    Fløy og fløy og fløy... Tok ikke tiden på hvor lenge batteriet holdt men det ble ei stund. Hadde 4-5 landinger undeveis og ingen ting kjennes varmt ut. Snittet lå på godt under 50% throttle. Kun noen lange vertikaler ble foretatt på full spiker med godt resultat

                    Har stivet av vingen med ei 3mm carbonstang nå. Den flekser litt i lufta men at den knekker nå ville overraske meg... I såfall må liminga gå opp og vingen revne og da tror jeg at mannen bak stikka skal få ta på seg skylda

                    Flyet flyr helt greit, men bærer litt preg av at det er tungt, noe som er helt greit for meg.

                    Det hovrer fint, men det blåste litt for mye til at jeg fikk testet det ut skikkelig. Ikke er jeg så dreven på det at det gjør noe heller... Men det virket enkelt og når det kommer fra en nybegynner så...

                    Det er en anelse framtungt men kaster seg rundt om jeg gir fullt høyderor og en del motsatt vei på venstrestikka... Jeg prøvde å fly det sakte med fullt høyderor. Ingen skumle tendenser i det hele tatt. Enten går det til værs eller så bare synker det pent og pyntlig, alt ettersom venstrestikkas plassering.

                    Knifeedge går kjempefint, ser ut til å fly rett frem uten særlig korreksjon med høyderoret.

                    Kameraet var selvfølgelig tomt etter at jeg glemte å skru det av etter gårsdagens redigering. Får filme litt neste gang istede...

                    Landinger går fint. Til tross for den noe høye vekta på mitt oppsett er landingshastigheten ganske lav og siden flyet er såpass stabilt er det ikke noen fare for uforutsette hendelser. Her er det bare å legge inn ønsket angrepsvinkel og kontrollere høyden med throttelen.

                    Konklusjon: Løp og kjøp, men hold utstyret lett

                    Gleder meg til neste tur
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Som du ser er det en fordel at utstyret ikke jobber helt på grensa hele tida. Da får du både performance, flytid og sakene blir ikke varme.

                      Tenkte på det du sa at "balanserorene mista effekten"... Veldig viktig at du bruker sideroret meget aktivt i svingene på denne typen fly!!! Vertigoen f.eks. lar seg ikke svinge uten at du kan bruke sideror.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Det med at de "mistet effekten" kommer nok mest sansynlig av at jeg ikke hadde pusset "leading edge" (er det det framkanten på vingen heter på fagspråket??). Tror dette førte til at lufta som gikk over vingen ble svært turbulent og da farten økte, økte også turbulensen såpass mye at balanserorene ikke hadde noe luft å styre. Ser ihvertfall for meg at det var det som skjedde.

                        Det ble ihvertfall mye bedre etter at jeg pusset den rund. Nå kan jeg ha ganske høy fart før det samme oppstår.

                        Fløy en tur på 23 minutter i kveld med diverse looper, roller og denslags, samt en del vertikaler samt noen forsøk på å hovre.

                        Da jeg gav meg hadde jeg fortsatt igjen nok til å at vertikalene kunne dras i det uendlige, dog ikke med samme "sprut" som under de første minuttene. Propellen var en GWS 11x4.7. Den er nok kanskje litt i største laget så jeg skal prøve med en litt mindre en etter hvert.

                        Regner med at jeg kunne flydd 2-3 minutter til uten store problemer.

                        25+ minutters flytid på ei lading får en si er godkjent
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Ja, propellen gir over max last. 9x4,7 eller 10x3,8. Ikke bruk GWS, kjøp APC som er mer effektive.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment

                          Working...
                          X