Announcement

Collapse
No announcement yet.

MicroPylon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Da var bearcat pylon racer maskina ferdigstilt og fly klar. Lipo ladet , klappet og klart.
    Limte inn rorhorn i dag tidlig, kappet til carbonstenger , krympestrømper og laget z-bend av pianotråden. Så begynte pirk arbeidet med å tre carbonstenger inn i krympestrømpe og feste til rorhorn , på den andre siden , krympestrømpe med piano tråd og carbonstang festet til servohorn. krympet strømpa med loddebolt , først rorhorn/karbonstang , på med sender/motager, sentrere servoer, justere stag/ror i midtstilling og krympe strømpa fast med loddebolten... PERFECT...... ingen trimming nødvendig på sender etter det jeg kunne se. Festet batteri med to tynne remser med borrelås, batteriet festet bra. Måtte ha batteriet helt fram mot propellen for å oppnå tyngdepungt ved den innlimte carbonstanga i vingen . Har ikke mulighet til å flytte motageren lenger frem på den andre siden uten å måtte forlenge ledningen til høyderorservo, men balansepungt burde være i mål.

    -Maximus- var innom en tur på innspeksjon i ettermiddag, hadde med seg Videokamera også , så da var det ikke noen grunn til å utsette jomfruturen noe særlig lengre... ut å fly... forhåpentligvis... joda , været var sånn passe , litt opptrekk fra mjøsa var det som vanlig , men ikke mer enn at jeg tok sjangsen..... på med radio, koble till batteri... virr,virr... så bar det ivei da... briste eller bære.. I ALLE DAGER ... den fløy jo ... ørrlite baktung enda tror jeg , men snill som ett lam jo... putret rundt noe runder , LANDING...
    PUH.. dette var jo bare morroa jo, snillere enn 40 traineren min .. mye snillere... Måtte bare ta en tur til , virr, virr... ett par runder , .. JIHA , fotografen spør hva skjedde .... det skulle være en roll var svaret... , joda den rollet ... svupp... , gikk bra .. ett par runder til ... LANDING.. .. virket som batteriet flata ut, men da jeg hentet flyet utpå kulen kjente jeg trekken ..
    var nok ikke krefter igjen til å krabbe seg framover i den VOLDSOMME stormen på kulen mot mjøsa .. hoho..
    Da var videoen av jomfruturen i box i allefall, Maximus måtte på jobb , men skulle komme innom igjen senere i kveld med snutten , så får vi se om vi får putta den ut på serveren i løpet av kvelden.
    Detta var gøy ... men må skaffe meg ett batteri til , det er det ingen tvil om ... Lurer fælt på hvordan denne maskina er med børteløst oppsett... tror jammen jeg har blitt bitt av elektobasillen nå ... dette ga virkelig mersmak. hvem skulle ha trodd det om en metanolfreser som meg ?
    slenger ut noen bilder til av rorhorn, stag og dekor på doningen.
    Som sagt , video kommer kanskje senere i kveld, følg med....
    Attached Files
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

    Comment


    • #77
      Kjempebra thor Arne....

      Artig att det fløy så bra....
      Blir nokk å regne med i tetsjiktet i Ekeberghallen du nå.
      Fin dekor på flyet ditt som eksponerer sponsorene, det har de fortjent.
      Brukte du riktig kledning under prøveflygningen? Hvis ikke er det jo mye mere å gå på....Er jo ett enormt hjelpemiddel det hodeplagget.
      Har du fått veid flyet?
      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk

      Dæ går litt mindre lim nå.

      Comment


      • #78
        Originally posted by Cessnaknuseren
        .
        Har du fått veid flyet?
        Har bare ei kjøkkenvekt her , og den blir litt for grov i skaleringa , hvor nøyaktig den er vet jeg heller ikke, men tror jeg har havna på ca 75 gr... litt tungt kanskje , men var første bygget mitt i flygende isolasjons matte da.
        ____________________
        : -Exlex-
        : Thor Arne Jensen
        :::::::::::::::::::::::::::

        [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

        Comment


        • #79
          Glimrende Exlex, vi gleder oss til å møtes, - i kulissene som gode venner, og på banen som bittre konkurrenter! er det ikke det sportsånd dreier seg om?... PyTeC (PylonTeamCirrus) flyr selvfølgelig alle andre av banen, men det er trivelig med litt konkurranse, hehe.
          Neida, jeg må innrømme: Jeg har også limt stag og montert radio idag i min første Cosmic Wind. SeaFuryen fløy jeg 4 ganger på to dager for nesten 1 år siden, og det er alt, og siden har jeg ikke fløyet noe... Arnfinn har nok fløyet sin Bearcat noe mere og alt mulig annet mye mere, men alle andre med disse flyene er nok rimelig ferske med dem, så dette blir jomfruracing.

          Info: MicroPylonKonkurranseKomiteen har hatt telefonmøte idag:
          Batteriregelen i konkurransereglementet justeres for inneværende år, men med forbehold om justering igjen/tilbake for neste år:

          Årsak1: De fleste leverandører kan ikke levere 350 mA for tiden.
          Årsak2, den viktigste: Da regelen med maks 350 mA ble laget i Holland for noen år siden var sannsynligvis dette det eneste batteriet som holdt flyet under 100 g, men batteriene blir stadig bedre og lettere. Det er motor+propell som bestemmer maks strømtrekk, det er gjort forskjellige målinger med forskjellig strømtrekk på forskjellige instrumenter så vi er usikre, men regner med at standard motor/propell-oppsettet trekker mellom 2 og 4 A på full fart. Vi tror konkurransen varer ca 1- 1 1/2minutt.
          Om noen stiller med 250-300mA som gir 20C får de nok strøm og fordelen av lettere fly, bruker man 450-500mA får man ulempen av tyngre fly. Derfor vurderer vi dette dette med maks Amp å være en overflødig regel. (Regelen burde kanskje vært "minimum 350mA").
          Uansett, ny regel er ganske enkelt: maks 2 celler LiPo. Kapasitet og ytelse forøvrig er fritt, men det er ikke lov å bruke noen form for elektronikk som øker spenningen, kun standard regulatorer mellom motor og batteri.
          Det blir derfor ønskelig å optimalisere batteriene mht vekt, kapasitet og C, slik at de gir nok strøm hele flytiden. Så da er det bare å regne og teste, og lære av hverandre, f.eks. her på forumet...
          Neste utfordring blir vel å redusere drag og øke flatebelastningen.

          Lykke til.
          MartinK

          Comment


          • #80
            Da var videoen ferdig ... Bearcat pylonracer Takk til -Maximus- for filming og editering.
            ____________________
            : -Exlex-
            : Thor Arne Jensen
            :::::::::::::::::::::::::::

            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

            Comment


            • #81
              Meget bra!

              Fløy fint den ja.
              Bra filmjobb av Maximuz også.
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

              Dæ går litt mindre lim nå.

              Comment


              • #82
                Originally posted by MartinK
                Glimrende Exlex, vi gleder oss til å møtes, - i kulissene som gode venner, og på banen som bittre konkurrenter! er det ikke det sportsånd dreier seg om?... PyTeC (PylonTeamCirrus) flyr selvfølgelig alle andre av banen, men det er trivelig med litt konkurranse, hehe.
                MartinK
                Gleder meg jeg også, bare NAK medlemskapet går i orden...
                Har tyvtrent hele 2 flights... Ute ... mangler bare å få tak, vegger og pylons på plass, så er det racetime...

                Hva synes du om jomfruturen Martin? og videoen da.. (ingen -Maximus- ingen video, takk til deg)

                Er det mange her på Forumet som har planer om å delta i Pylon race?
                ____________________
                : -Exlex-
                : Thor Arne Jensen
                :::::::::::::::::::::::::::

                [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                Comment


                • #83
                  Stilig video, men jeg synes flyet virket noe haletungt?
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #84
                    Ja når vi ser på video'n så ser det ut til å henge litt m halen.... Når skal du lære deg at jeg skriver nicket mitt m ZZZZZZZZZZZZ (maximuz) hehe
                    -Maximuz-
                    Johnny Rosenlund
                    -------------------------------
                    Helgøya Modellfly klubb
                    Rena Modellfly klubb

                    Comment


                    • #85
                      Jada -Maximuz- hehe, .. den er grei..

                      Flyet er helt klart litt baktungt ... men batteri har jeg ikke mer å gå på , motager kan jeg kanskje klare 1 par mm på men, hvis ikke må jeg forlenge servowire fra den bakre servoen .. da kan jeg få den litt lengre fram .
                      Alternativet er selvfølgelig ett litt tyngre batteri, men det har jeg ikke tilgjengelig. Flytte den bakre servoen er også en mulighet, men den er inlimt , så ikke så hippen på flytte den heller.
                      ____________________
                      : -Exlex-
                      : Thor Arne Jensen
                      :::::::::::::::::::::::::::

                      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                      Comment


                      • #86
                        Er det ikke muligt å legge inn noen få gram der fremme da? En balansert modell er forbaska mye lettere å få rundt en pylon, enn en som er baktung. Flyet skal styres fra punkt til punkt, og ikke hele tiden vet du, blir bare nærkontakt med tak og vegger på den måten.
                        Vi vill alle at du skal ha best muligt utgangspunkt før du skal rase rundt inne i hallen, husk vi garantert skal se videoen etterpå, og da vil vi ha skikklig racing.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #87
                          skal sjekke litt om jeg får flytta litt på vekta.. mangler nok ikke mye før det balanserer. Nærkontakt med tak og vegger skal jeg nok klare selv med perfekt balansert fly, blir atig å rase(re) rundt i hallen tenker jeg ... hehe

                          Trur jeg må ta en tur på posten å få veid flyet ... kjøkkenvekta mi er litt ukalibrert og grov i skaleringa.
                          ____________________
                          : -Exlex-
                          : Thor Arne Jensen
                          :::::::::::::::::::::::::::

                          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by -Exlex-
                            Gleder meg jeg også, bare NAK medlemskapet går i orden...
                            Ja alle må huske medlemskap. Har du betalt inn og har kvittering skal vel det være i orden selv om du ikke har fått medlemskort.
                            [QUOTE=-Exlex-]
                            Hva synes du om jomfruturen Martin? og videoen da.. [QUOTE/]
                            Glimrende jomfrutur og video!! det gikk jo som bare det. Du skal se det virker mere stabilt uten vind og alt går fortere når du kommer inn i en hall og ikke kan fly så lenge rett fram ! Prøv med vekt i nesa, så skal du se at du får lyst til å flyttte den servoen fram.

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by MartinK
                              Ja alle må huske medlemskap. Har du betalt inn og har kvittering skal vel det være i orden selv om du ikke har fått medlemskort.
                              Glimrende jomfrutur og video!! det gikk jo som bare det. Du skal se det virker mere stabilt uten vind og alt går fortere når du kommer inn i en hall og ikke kan fly så lenge rett fram ! Prøv med vekt i nesa, så skal du se at du får lyst til å flyttte den servoen fram.
                              Vet ikke om jeg får giroen tidsnok , meldte meg inn i går , men Terje Martinsen sa NAK medlemskapet gjelder fra innmelding. Får jeg giroen før helga , betaler jeg den og tar den med selvfølgelig..

                              Har flyttet litt på motager, ledninger , og ørrlite på batteri, men vet ikke om det er nok enda. problemet nå er at været har satt en effektiv stopper for vidre testflyginger. Blir det fortsatt for lite får vi legge inn litt vekt i nesa.
                              ____________________
                              : -Exlex-
                              : Thor Arne Jensen
                              :::::::::::::::::::::::::::

                              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                              Comment


                              • #90
                                Da er preflight videoen tilgjengelig på Google Video også, muligens bedre bånbredde for streaming derfra...
                                Nok en gang , Takk til -Maximuz- !!
                                ____________________
                                : -Exlex-
                                : Thor Arne Jensen
                                :::::::::::::::::::::::::::

                                [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                                Comment

                                Working...
                                X