If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Modell: Potensky Sniper
Vingespenn:76cm
Vekt flyklar:205g
Motor:AXI 2204/54
Batteri:E-tec 3cell 800
ESC:TMM easy 12
Propell:APC 8x3,8 (liker APC bedre enn GWS, da APC har mykere respons i hover)
Flytid: 10-15 min. avhengig av flystil
Performance:er veldig fornøyd med modellen! Skal godt gjøres å få den til å fly stygt. Er særlig glad i knife edge egenskapene, der den ikke trenger noen korreksjon.
Modell: Fliton Extra 330 Freestyle Vingespenn:152cm Vekt flyklar:2,6(?)kg Motor: AXI 4130/16 Batteri: Flightpower EVO20 6S 3700mah ESC: Jeti 77 OPTO Propell:17x10 Strømtrekk: Se kurve (maks 62A) Watt/kg: 461W/kg Flytid: ca.9min (3000mAH) med acro og diverse high alpha manøvre/flyging.
Flyegenskaper: Se tidligere omtale av modellen i denne tråden.
Stort sett enig i det meste som står der. Syntes dog at det er greit med fart i modellen med 17x10, men noen pylonracer er det ikke.
Se kurve for mer informasjon.
Turen ble på snaue 3 minutter pga. begynnende regnvær.
Attached Files
Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
Modell:GP Slinger (ving)
Vingespenn:120cm
Vekt flyklar:793 gr. med batteri.
Motor:Medusa Afterburner 028-032-3400
Batteri:Kong Power 3s 2200
ESC:Waypoint 35A
Propell:Orginal Slinger prop. 5x4,3
Strømtrekk:?
Watt/kg:?
Flytid:ca. 7 min. ved hard flyving
Statisk thrust; ca. 900gr. Siden finnes ikke
Performance: Går som en kule, måtte lage nye winglets da de orginale ikke klarte farta.
Problemer med montasjen: Litt trange forhold i kroppen, så jeg var veldig plaget med glitching. Tapet mottakeren fast på oversiden av vingen, og problemet var borte.
Last edited by Rein; 17-10-07, 18:04.
Reason: skrivefeil
Modell:Above All Katana
Vingespenn:120cm
Vekt flyklar:1140g
Motor:Tower Pro 2915-5T-8V Kv750
Batteri:Hextronik 2200mA 20-32C
ESC:Hextronik 36A
Propell:13x6.5 og 14x7
Strømtrekk:24,5 og 29,5A
Watt/kg:Max 290
Flytid: ca 10-12 min
Performance: Flyr meget godt aerobatic og hovrer på drøyt halv gass med 14x7 som er den beste propellen som er testet. Ellers rikelig med krefter til min flyging. Max statisk turtall med 14x7 målt til 5800rpm.
Problemer med montasjen: Motoren er litt lang og jeg tok hull i motorspanten og monterte motoren gjennom motor spanten. Fikk propellen nærme nok.
Modell: Blade Dancer Vingespenn: 77 cm forkant - 91 cm bakkant; skrå vingetipper Vekt flyklar: 392 gram Motor: NewPower Modèlisme Booster 10 Batteri: Graupner 3S/800mAh LiPo i rød innpakning ESC: Kontronik miniPIX Propell: APC 8 x 3,8 SF Strømtrekk: ikke målt, 12,4A ifølge spec som følger med motoren Watt/kg: Flytid: 6 - 7 min
Performance: nok for meg
Problemer med montasjen: Motoren skal festes med 2,5 mm skruer. De kan ikke skaffes av leverandør, ingen andre selger den dimensjonen heller.
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Modell: Josefin Vingespenn: øvre vinge 132 cm, nedre vinge 100 cm Vekt flyklar: 2274 gram Motor: AXI 2820/10 Batteri: A123 4S2300mAh, loddet sammen selv ESC: Kontronik PIX 4000 Propell: Graupner Super nylon 11x7, har ikke prøvet andre enda Strømtrekk: ikke målt Watt/kg: Flytid: 6 min på halv throttle
Performance: omtrent som Saito FA-45 7,5 ccm firetakter med samme prop
Problemer med montasjen: ingen, brukte Graupner nylon motorbukk
Last edited by Biplan; 22-04-08, 15:28.
Reason: rettet vekt
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Modell: Multiplex FUNJET
Vingespenn:ca 75cm
Vekt flyklar:6-700 gram
Motor: HET 2W 20
Batteri: Flightpower 4s1p 2170mah 30c
ESC:JEti 40 AMP
Propell:5,3X3,3
Strømtrekk:
Watt/kg: ca 700 watt
Flytid: 5 min hard flyging
Dette oppsettet flyr utrolig fint og med akseptale flytider. Når det gjelder fart så har dopplermålinger vist opp i 200 km/t. Dette flyet tåler fint slike hastigheter og flyr som en drøm.
Her en liten video fra jomfruturen med dette oppsettet for dem som vil se hvoran den oppfører seg
Perfekt oppsett til denne modellen. Sykt med kraft og bare 100gram tyngre enn med O.S.55ax. Drar rett opp fra hover på 3/4 gass.
Ville valgt en annen esc pga trøblete konfigurering for å få den til å fungere helt som jeg vil.
Kunne sikkert økt flytiden med propell med lavere pitch (trenger ikke fullt så mye fart på en 3d-modell), men dette er den eneste jeg har for øyeblikket.
Video av jomfrutur kommer.
Edit: flyr nå med 15x8 APC-E og har enda mere kraft ut av hover
Verdt å nevne er også alle de gode motordataene som er lagt ut på sidene til MFT, sjekk 404 Not Found. Trykk på "Testdata" for den aktuelle motoren. Takk til Esmel som minnet meg på det!
den linken var smart,kom opp med en del av samme motorvalg som eg har sett på:P
Modell: Piper Cub J3, 1:12 fra West Wing
Vingespenn: 89 cm
Vekt flyklar: 224 gram
Motor: HexTronik 16gram
Batteri: LiPo 2cell 400 mAH
ESC: TURNIGY Plush 6 amp
Propell: 8x3.8 SF
Strømtrekk: 5.4 Amp
Watt/kg: ca 175
Flytid: 7-8 min. med normal throttle bruk
Performance: Flyr sakte og pent med mye siderorsbruk (er jo Cub). Greier eggeformet loop.
Problemer med montasjen: Ingen problemer med byggingen, selv om dette var et "flis"sett beregnet for strikkmotor.
Modell:Phoenix 182 Cessna
Vingespenn:166 (målte til 167)
Vekt flyklar:ca 3,2 kilo
Motor: 1475 watts motor, vekt 290 gram
Batteri: 2300 mah 20c batteri, 6s
ESC:80 amp
Propell: 15x8
Strømtrekk: 1200 watt
Watt/kg:ca 400 pr kilo
Flytid: Ca 7 min, avhengig av flystil.
Måtte lage nye hull i brannveggen da modellen er i utgangspunktet en fuel modell. Det gikk fint å gjøre det. Ingen vanskelig jobb.
Motor ble valgt ut i fra vekten og ikke hvor mye som er skala riktig. Etter at alt er innkjøpt og jeg så hvor langt frem rx batteri og hovedbatteriet var, innså jeg at motorvalget var riktig. Flyr fint på litt over halv gass. Har også lys på modellen. Modellen har "uendelig" vertikal.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Denne flyr greit, stødig som fjell, men kort batteritid på første runden. Har ikke fått kjørt mer enn et batteri. Motoren er kanskje litt svak også, brukte lang "rullebane" før take of. Grei nok i luften men det ble mye fullfartkjøring. Vil redigere mer siden med mere erfaring på denne.
Performance: Takeoff på 3 meter, vanvittig med power. 300W+/Kg? Strømtrekk snill flyging: 1950mAh/10min
Problemer med oppsett: Korrekt CG med batteriet (Tgy 5s3300) helt fremme mot firewall. Firewall perforert med luftehuller. Motorbukk for elektro følger ikke med settet, måtte lages. Vekten ble lav og Tgy 5s5000maH batteri blir montert. Vindusluken på stb. side modifisert med canopylåser og hengsler for tilgang til batteri, noe fiklete å skifte batteri.
Last edited by Sort Baron; 28-10-10, 09:22.
Reason: korrektur
Modell: Tiger Moth
Green Models
Vingespenn: 200cm
Vekt: ca.5kg
motor: TGY AerodriveXp SK Series 42-60 500Kv / 1475W
Propell: Master Airscrew Classic 16x6
ECS: 60A
Batteri: 5c 5000ma
Max strømtrekk: ca.50A
Flytid +10min.
oppfører seg som i "Moth", litt underpowered men lettfløyet som en trainer
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment