Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ducting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ducting

    Jeg har en Byron F-16 for Ramtec vifte, men jeg har ikke noen ducting til innsuget. Jeg er forberedt på å måtte lage en selv, men vet ikke hvor viktig det er å ha ducting foran. Dessuten ligger alle tre hjulene i veien for lufta når de er oppe, skjønner ikke hvordan folk har klart å unngå å ha hjulene inni ductingen på denne modellen. Hjulene er ikke større enn skala størrelse.

  • #2
    Det er nok sterkt å anbefale at du får en så "ren" passasje som mulig foran vifta, så derfor bør/må du ha en duct. Jo mer turbulent luften inn til impelleren er, jo mindre effetktiv blir impelleren, og du mister skyvekraft. Og på en ducted-fan ønsker du jo som regel all den skyvekraften du kan få.

    Akkurat hvor kritisk dette er på en Byron-vifte vet jeg ikke, men det er mulig det er noen andre som har erfaring evt. måling av dette.

    Du kan jo teste uten duct, og måle skyvekraften og sammenligne dette med hva som er forventet.

    mvh.
    Ole André

    Comment


    • #3
      Jeg får vel lage en ducting, men da må den bli litt litt spesielt formet for å unngå hovedhjulene, nesehjulet må nok havne inni ductingen siden det er plassert over luftinntaket og ikke nederst som det er på ordentlig. Jeg skal som sagt bruke en Ramtec vifte, men hadde det vært en Byron vifte kunne jeg sluppet ductingen, siden det ikke er beregnet å ha det foran denne vifta.

      Comment

      Working...
      X