Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Model JAS Gripen 1/7 EDF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phoenix Model JAS Gripen 1/7 EDF

    Er det noen her som har noen erfaring med Phoenix Model JAS Gripen 1/7 EDF?
    -Hvordan er byggesettet, hvordan flyr den og hva vifte funker (ikke)?
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Lite faring dessverre, men har vurdert den selv. Ser ingen grunn til at den ikke skal fly bra som de fleste Phoenix modellene, men den trenger nok en hissig 90mm vifte vil jeg tro. For eksempel en med 12s oppsett som yter en 8kg i hvert fall.
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      Jeg kikka på denne selv før jeg designet EL-39. Valgte den bort fordi den var litt for liten, men den flyr sikkert flott, og prisen nå er veldig bra. Merk at den ikke er 1:7. Den er nærmere 1:9,6

      Comment


      • #4
        Ja, det var det jeg så.. prisen var hyggelig så jeg tenkte jeg skulle slå til og prøve den. Phoenix modellene med propell har jeg fløyet, og vært godt fornøyd med. De pleier jo å være greit satt sammen også.. Men usikker hvordan EDFene deres flyr.

        --Lars N, en skikkelig "skypumpe" er notert..

        1/9.6, hmm, ok.. Letere å få inn i bilen..
        --------------------------------------------------------
        Joar Larsen
        Forus RC Club

        Comment


        • #5
          ser den er oppgitt til vakt på ca 5kg. og att den trenger en vifte som gir minimum 4kg. Ett 8 cellers oppsett som gir rund 5kg burde den vel fly greit med
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Denne måtte vel vært artig å satt inn...
            https://www.hab.se/tillbehor-verktyg...t/jetcat-p20sx
            --------------------------------------------------------
            Joar Larsen
            Forus RC Club

            Comment


            • #7
              Originally posted by joar.larsen.94 View Post
              Denne måtte vel vært artig å satt inn...
              https://www.hab.se/tillbehor-verktyg...t/jetcat-p20sx
              Tyor driver med slike, men tror denne blir nesten litt liten . Denne modellen kunne du fint hatt en 6kg for eksempel, de kan du få ganske billig på bruktmarkedet.
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                P20 blir nok litt liten her ja. Den gir bare 2kg. Jeg har en kolibri t35 som gir 3.5 kilo. Og kikket på denne modellen men tror den kan bli litt liten også. Hvis ikke penger er ett spørsmål så er kolibri t50 ett godt alternativ pga power i forhold til vekt. Den veier 420gram og en jetcat p60 veier 800gram. Men som Lars skriver her så får man rimelige turbiner på rundt 6kg brukt. Og en ny swiwin 6kg koster vel 14000kr tror jeg. Har ikke noe kjennskap til det merket men frister å prøve
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Hmm, ja det må jeg si.. det frister.
                  Men tror at det er ett stykke frem til jeg håndterer slikt!
                  --------------------------------------------------------
                  Joar Larsen
                  Forus RC Club

                  Comment


                  • #10
                    Har flydd turbin nå siden i sommer. Og det er ikke så stor forskjel fra å fly noe annet. Er den treige trottle responsen som kan være en utfordring. På videoen her fra sist helg så kom jeg for fort inn. Hadde turbinen helt ned på tomgang. Gir på idet flyet passerer meg så er det bare å ha is i magen å holde høyderor til turbinen får opp farten igjen hehe
                     
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Flyr en Sebart Mig29 (edf) nå og den opplever jeg «spretter» i været når jeg kommer inn for landing og slakker for mye av. Virker som den må ha litt trykk fra motorene for å fly fint. Er det det samme med turbin?

                      -dro foresten til å kjøpte Gripen...
                      --------------------------------------------------------
                      Joar Larsen
                      Forus RC Club

                      Comment


                      • #12
                        spennende å høre hvordan den gripen er. Min er faring er att med edf så blir det jo null thrust når man drar trottle stikka helt bak og man føler att man må ha litt gass for kontrolere den. mens på turbin har man litt thrust på tomgang så da kan man dra den lengre ned. opplever forsåvidt samme problemet på elektro kontra fuel/bensin på propell modeller.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joar.larsen.94 View Post
                          Flyr en Sebart Mig29 (edf) nå og den opplever jeg «spretter» i været når jeg kommer inn for landing og slakker for mye av. Virker som den må ha litt trykk fra motorene for å fly fint. Er det det samme med turbin?

                          -dro foresten til å kjøpte Gripen...
                          Samme erfaring her, uten litt drag på motoren blir de ofte litt mer "oppogned" så liten styreståle hjelper godt på uten at det gir noe særlig mer fart. Grattis med ny modell, jeg vurderte den sterkt selv, men innså t jeg har for mye som ikke er fullført til at jeg kunne ha enda et sett liggende. Håper du alger en tråd her
                          Lars Norberg

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Lars N View Post

                            Samme erfaring her, uten litt drag på motoren blir de ofte litt mer "oppogned" så liten styreståle hjelper godt på uten at det gir noe særlig mer fart. Grattis med ny modell, jeg vurderte den sterkt selv, men innså t jeg har for mye som ikke er fullført til at jeg kunne ha enda et sett liggende. Håper du alger en tråd her
                            -Interesant (og "bra" -da er det ikke bare meg) -at du ser samme effekt. Klarer ikke helt å skjønne hva som skjer. Kan det skyldes lav vekt og stor bærende kropp og vingeareal som gir ekstra løft som blir ekstra effektivt når det ikke nok trykk på styreflatene?? Eller er det tyngdepunkt?? -Uanz, ikke lett å kompensere for, så det beste er vel bare å lære seg å ha litt trykk i den fasen....

                            ----Jeg hadde ikke plass i hangaren, men så tok jeg meg en tur med en Extreme flight FW190 som jeg har slitt med å få til å fly skikkelig -og vips var det mer plass... Gamle ordtaket er fortsatt gyldig: "Idiot på spakene løser ofte plassmangel..." -Men i stedet for å gå hjem å spise is, shoppet jeg litt...

                            -Skal se om det ikke kan bli noe mer info her etter hvert.
                            --------------------------------------------------------
                            Joar Larsen
                            Forus RC Club

                            Comment


                            • #15
                              jeg har slått til og bestilt en slik nå. blir da med en kolibri t35. Snakket med en i sverige som flyr den med en t45 og han mente den ville fly helt fint med en t35.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X