Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støping av cowlinger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støping av cowlinger

    Hei!

    Jeg har satt meg fore å scratchbygge en Dornier 26, og har kommet ganske langt med vingen.
    Et problem er motorcowlingene. De skal være ganske så smale, og det er minimalt med plass rundt motorene.
    Egentlig er motorene litt større i diameter enn cowlingen burde være. Så jeg har tenkt at det ville være greiest å støpe dem i plast.

    Finnes det noen nyttige linker til hvordan jeg gjør det? Jeg har aldri støpt noe som helst i plast.
    Ser for meg at jeg bygger en form av ett eller annet og deretter legger oppvarmet plast oppå og former den til.
    Hvor får man kjøpt plast som egner seg til noe slikt?

    På forhånd takk for eventuelle nyttige svar!

    Skarphol

  • #2
    Tror det nermeste du kommer og få til moe slikt vil vel være såkalt rotasjonsstøping men jeg tror det blir noe komplisert for og lage et pår cowlinger. Kan du ikke bare støpe dem med glasfiber og epoksy?

    Comment


    • #3
      Veit mange har brukt plast som du sier.
      Lag en plugg av balsa og finn ei plastflaske som passer fint over. Bruk varme pistol å smelt plasten til den krymper fint rundt pluggen. Va en reportasje i ett eller anna blad for lenge sida om d her.
      Svein Roe
      ----------------
      Skymaster F-15 - Nexus Mk II
      Boomerang Sprint - Simjet 2250
      Starfire II P-60
      C-arf Extra 2,3 - DA 50
      EF Extra 91" - DA 60
      EF Edge 48"
      Ventus 4m
      Mini Nyx

      Comment


      • #4
        Vurdert vakumforming?

        Kan enkelt gjøres hjemme på kjøkkenet...

        Eivind Hansen
        ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

        Comment


        • #5
          Det så jo veldig greit ut med den støvsugerløsningen! Vet du hva slags plast han bruker?

          Vennlig hilsen
          Skarphol

          Comment


          • #6
            Nei, vet ikke hvilke type plast som ble brukt der, men de fleste typer termoplast vil nok fungere.. Vet at Gyli plast driver en del med vakumformig, har kjøpt litt plast der gjennom jobb... Ta en titt Gyli Plast AS
            Eivind Hansen
            ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

            Comment


            • #7
              Har laget noen canopyer for mange år siden..brukte lexan/polycarbonat ....jeg kjøpte det hos Astrup i Oslo....funker fint til vakum...men hvorfor ikke støpe i glassfiber
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #8
                Hei!

                Takk for gode innspilll!

                Jeg har ingen erfaring med støping med glassfiber, men kunne egentlig godt tenkt meg å prøve!
                Vet noen av dere hvor man kjøper glasfibermatter og epoxy?

                Skarphol

                Comment


                • #9
                  Øgrey hobby i Egersund er vel den som har best utvalg i Norge.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Oddgeir Leikvold har glassfiberduk og støpeepoxy: Leikvold Dogfighters - hobbybutikk i Hallingdal

                    Comment


                    • #11
                      Hvordan gikk det med dette prosjektet ?
                      __________________________________________________ ___
                      Jørn Kaasbøll
                      Scale Warbirds of Norway

                      Comment


                      • #12
                        Hei!

                        Dette prosjektet sliter med litt lite fremdrift! Det er så inderlig mye annet som prioriteres før flyet, dessverre.
                        Så, jeg har ikke kommet så veldig langt. Mesteparten av vinger og flottørene er bygget. Den ene motorgondolen nærmer seg ferdig.
                        Den andre er ikke påbegynt. Når motorgondolene er ferdige skal jeg støpe de 4 motorcovlingene.

                        Overgangen mellom motorgondol og ving ble for øvrig ikke veldig bra. Vanskelig å bygge det slik som det ser ut på bildene, så jeg tok en litt enklere løsning.
                        En annen ting som bekymrer meg er at det virker som om vingen begynner å bli veldig tung. Tror jeg kan få en veldig høy steilehastighet med denne.

                        Jeg forsøker å legge ved noen bilder:
                        Click image for larger version

Name:	IMG_0015[1].jpg
Views:	1
Size:	92.3 KB
ID:	588775Click image for larger version

Name:	IMG_0112[1].jpg
Views:	1
Size:	55.8 KB
ID:	588776Click image for larger version

Name:	IMG_0135[1].jpg
Views:	1
Size:	74.6 KB
ID:	588777Click image for larger version

Name:	IMG_0172[1].jpg
Views:	1
Size:	73.2 KB
ID:	588778Click image for larger version

Name:	IMG_0173[1].jpg
Views:	1
Size:	85.1 KB
ID:	588779

                        Skarphol

                        Comment


                        • #13
                          Kult prosjekt. Jeg ville støpt cowlingene i glassfiber, det er enkelt å lage former til dette. Jeg har skrevet litt om det her, trykk for link videre!
                          Du trenger epoxy (Biltema støpe-epoxy er helt ok) og tynn glassfiberduk (60g/m2). Allerhelst trenger du også form-epoxy for å lage forma, men det går bra uten dersom fasongen er enkel og du er nøye med polering og voksing av pluggen. For å stive opp formen bruker jeg gips sammen med grov glassfibermatte.
                          Last edited by Tom Erik; 29-05-12, 05:53.
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

                          Comment


                          • #14
                            Flott oppskrift på støping du har på siden din. Har alltid lurt på hvordan det gjøres.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              Her er det en kar som driver på;

                              RCSB - Login

                              (Du må være medlem, men basic membership er gratis)
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment

                              Working...
                              X