Announcement

Collapse
No announcement yet.

CG ESM spitfire

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CG ESM spitfire

    Hei Er det noen som kan gi råd om CG på spitfire 180VS med dle30 i snuta, gikk i bakken i helgen. har limt inn understell igjen og snart klar for ny maiden. 120mm fra front vinge står i tegningen. men det er flere som sier dette ikke kan brukes.

    råd tips tas imor med takk

  • #2
    Ikke mye svar/råd på dette, så da er det bare å teste ut litt. Jeg begynte med rulle en rull med loddetinn 250gram rundt spacer til motor, fylte også opp med 700gram blylodd invendig for å få CG på 10cm (12 cm iflg tegning gir baktung spit som kun venter på havarikomisjonen) Det virket bra i lufta men føltes veldig tung.

    Da tok jeg ut blyet(tinnet ble værende) brukte en stålplate på 1,5 cm tykk borret 5 mm hull og kuttet ut disse bitene med vinkelsliper rundet dem litt, festet de imellom motor og spacer (ca 100 gr) motor kommer lengre fram, lagde så finer ringer
    med hullsager ,limte disse sammen pusset med sandpapir, dette fylte tomrommet mellom motor og cowling. litt maling så ser dette bra ut.
    Dette ga også CG på 10cm fra framkant vinge, Var ute å prøvde idag og spiten oppførte seg bra og stabilt.Morro når ting funker
    flaps ute og 3 punkts landing så var jeg i skyene...morro med Spit

    Rart at de lager tegninger som ikke holder mål.skulle tru de hadde testet dette ut,lurer på hvordan de får dette til i Kina, kanskje de har mer oppdrift i halen enn oss her i Norge.

    Comment


    • #3
      Min Spit måler jeg CG på frihånd.
      Men jeg går ut fra ca 1/3 inn på vingen og det funker for meg.
      Spit'en min er tung,over 8kg men er mer stabil å fly.
      Så videoen der du går i åker'n,det gjorde vondt å se på.
      Godt å høre at den på ny har fått luft under vingene!
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment


      • #4
        ESM er vel kjent for ha litt rare cg plasseringer. jeg pleier alltid å regne ut etter vingens form/størrelse for å få noe å kontrollere med.
        her ser du hvordan du regner ut på forskjellige vinge former Stability Concepts
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment

        Working...
        X