Announcement

Collapse
No announcement yet.

F4C og andre skalaklasser.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • F4C og andre skalaklasser.

    Tenkte å trene på et program hvis jeg noen gang skulle få lyst til å delta i en skalakonkuranse. Er dette et ok program f.eks Tiger Moth, Sopwith Camel, Pup og lignende WW1 fly ? Noen øvelser som bør erstattes, bytte rekkeføge ?(OBS får vist ikke latet opp .DOC fila med bilder av programmet da den er på 205 kB) Fikk tatt et print screen der øvelsene er avbildet etter rekkefølge.


    Click image for larger version

Name:	F4C.jpg
Views:	1
Size:	210.6 KB
ID:	633117

    Har prøvd å kjøre gjennom på simulator. Ser visst ut til at jeg må bytte ut Cuban Eight.
    Last edited by bth; 27-10-12, 14:45.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

  • #2
    Programmet ser helt greit ut, men bytt ut cuban eight med f.eks halv cuban eight. Det er mye lettere å fly ordentlig, du "blottstiller" deg for dommerne kortere tid ( ergo færre feil! ), og k-faktoren er den samme. En annen ting du bør gjøre er å sy sammen øvelsene slik at en øvelse som går fra lavt til høyt etterfølges av en øvelse som starter høyt, og omvendt. Det er selvsagt ikke mulig å få til hele tiden, men du vil få mere flyt i øvelsene. Husk at vi som er dommere også bedømmer totalinntrykket av flyginga, og ikke bare øvelsene. Det lønner seg mao ikke å "fly modellfly" mellom øvelsene. Hele flighten skal være så realistisk som mulig.
    Lykke til! Håper vi ses når sesongen starter opp igjen.

    ops, hodt nesten på å glemme en ting. Vær litt forsiktig med hvordan du gjør rollen. Hvis du bruker den, så kan du bli nødt til å dokumentere at flytypen virkelig kunne rolle slik.
    Last edited by svemoe; 26-10-12, 22:26.
    Real airplanes have two wings and round engines

    Comment


    • #3
      Fant ikke øvelsen halv cuban eight i i reglene i PDF fila "
      Section 4 – Aeromodelling
      Volume F4
      Flying Scale Model Aircraft
      2010 Edition
      Effective 1st January 2010" Har det kommet en oppdatering ? Utrolig ergelig at det ikke ligger noe nyttig skala info på hjemmesiden til NLF. Må nesten kjenne noen som driver med skala for å finne info og holde seg oppdatert. Ikke akurat mye info å finne på Youtube heller. Men helikopter derimot.... Ikke rart flere og flere begynner å fly heli.
      Last edited by bth; 27-10-12, 11:08.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Den er nøyaktig hva den høres som. Du trekker først opp i en halv til trekvart loop og tar en halv roll på vei ned i 45 gr. vinkel før du flater ut og flyr ut. Kort sagt halvparten av en cuban eight. Husk å plassere senter av rollen midt foran dommerne.
        Regelverket som du henviser til fornyes hvert år, men du er ikke begrenset til bare å fly de øvelsene som står der. Du kan velge de øvelsene du vil, men vær oppmerksom på at enkelte øvelser er forbeholdt såkalte non-aerobatic fly, samt at du i enkelte tilfeller kan bli nødt til å beskrive øvelsen på forhånd for dommerne hvis det er noe helt spesielt, eller du ønsker å utføre en øvelse på en uvanlig måte.
        Lykke til! Dette fikser du!
        Last edited by svemoe; 27-10-12, 13:15.
        Real airplanes have two wings and round engines

        Comment


        • #5
          Originally posted by bth View Post
          Fant ikke øvelsen halv cuban eight i i reglene i PDF fila "
          Section 4 – Aeromodelling
          Volume F4
          Flying Scale Model Aircraft
          2010 Edition
          Effective 1st January 2010" Har det kommet en oppdatering ? Utrolig ergelig at det ikke ligger noe nyttig skala info på hjemmesiden til NLF. Må nesten kjenne noen som driver med skala for å finne info og holde seg oppdatert. Ikke akurat mye info å finne på Youtube heller. Men helikopter derimot.... Ikke rart flere og flere begynner å fly heli.
          Siste FAI Sporting code for F4C vedlagt her

          SC4_Vol_F4_Scale_12_Rev_1.pdf


          Ikke spesiellt enkel å finne igrunn, men den ligger alltid på sidene til FAI

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jamie View Post
            Siste FAI Sporting code for F4C vedlagt her

            [ATTACH]60483[/ATTACH]


            Ikke spesiellt enkel å finne igrunn, men den ligger alltid på sidene til FAI
            Takk. Brukte google å søkte FAI, og fant den du henviser til. Burde vært en lenke til den på NLF siden. Mener det var det på de gamle web sidene.
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              Originally posted by svemoe View Post
              Regelverket som du henviser til fornyes hvert år, men du er ikke begrenset til bare å fly de øvelsene som står der. Du kan velge de øvelsene du vil, men vær oppmerksom på at enkelte øvelser er forbeholdt såkalte non-aerobatic fly, samt at du i enkelte tilfeller kan bli nødt til å beskrive øvelsen på forhånd for dommerne hvis det er noe helt spesielt, eller du ønsker å utføre en øvelse på en uvanlig måte.
              Lykke til! Dette fikser du!
              Hvis jeg ønsker å fly Knife Edge med en Sopwith Pup, vil jeg få poeng for det da ? (Den vil nok ikke ha samme høyde på inngang og utgang) Det kan vel hverken bekreftes eller avkreftes om orginalflyet gjorde det.
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment


              • #8
                Originally posted by bth View Post
                Hvis jeg ønsker å fly Knife Edge med en Sopwith Pup, vil jeg få poeng for det da ? (Den vil nok ikke ha samme høyde på inngang og utgang) Det kan vel hverken bekreftes eller avkreftes om orginalflyet gjorde det.
                Du kan nok ha rett i det, men det spørs om det ikke er andre ting, eksempelvis motorstyrke, bensintilførsel, sideror osv., som nokså effektivt ville begrense en slik øvelse. Regelen er at for uvanlige øvelser så må du være forberedt på å dokumentere at originalen enten har utført øvelsen, eller i det minste er i stand til å gjøre det, så på det grunnlaget tviler jeg på at du ville få noen poeng for øvelsen.
                Vi hadde litt sirkus med akkurat det i F4G klassen under VM i Spania i august, så jeg har den biten av regelverket nokså friskt i minnet.
                Real airplanes have two wings and round engines

                Comment


                • #9
                  Originally posted by svemoe View Post
                  Du kan nok ha rett i det, men det spørs om det ikke er andre ting, eksempelvis motorstyrke, bensintilførsel, sideror osv., som nokså effektivt ville begrense en slik øvelse. Regelen er at for uvanlige øvelser så må du være forberedt på å dokumentere at originalen enten har utført øvelsen, eller i det minste er i stand til å gjøre det, så på det grunnlaget tviler jeg på at du ville få noen poeng for øvelsen.
                  Vi hadde litt sirkus med akkurat det i F4G klassen under VM i Spania i august, så jeg har den biten av regelverket nokså friskt i minnet.
                  Øvelse "X Inverted Flight" er nok heller ikke aktuelt for WW1 modeller.
                  Last edited by bth; 28-10-12, 16:20.
                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

                  Comment

                  Working...
                  X