Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd Jerry Bates Moth Minor 1/8 skala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggetråd Jerry Bates Moth Minor 1/8 skala

    På tide å bygge litt igjen etter et langt opphold fra hobbyen. I første runde starter jeg med et lite fly for å få noe flyklart innen sesongen er over - kanskje. Jeg kjøpte et short kit med tegninger fra Belair Kits.

    Moth Minor 1/8 skala
    Vingespenn 54.5" - 138 cm
    Elektro
    4 kanaler eller kanskje 5 om jeg tar med flaps for moroskyld.

    Det gjenstår å bestille understell og motoroppsett. Om det er noe som kan anbefale et oppsett for elektromotor, regulator, batteri og propell, er det veldig bra. Jeg har ikke satt meg inn i elektrodrift. Til sammenlikning, er det anbefalt med .15-.25 2-takt motor.


    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	209.3 KB ID:	678962

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	214.9 KB ID:	678963


    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	174.0 KB ID:	678964
    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	71.1 KB ID:	678965









    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	233.3 KB ID:	678966

    Tegningen - oversiktlig og ganske plankekjøring (i hvert fall foreløpig)



    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	121.6 KB ID:	678967

    Etterforsyning av balsa

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	142.4 KB ID:	678968


    Oppstart med å bygge sidene. Nå viste det seg at limet festet meget godt til "plan protector" som er av plastikk



    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	138.7 KB ID:	678969


    "Short kit" deler til flykroppen

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	132.7 KB ID:	678970

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	210.2 KB ID:	678971

    I gang med cockpit

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	95.4 KB ID:	678972
    Overdelen til cockpit bør helst bøytes i form for at det skal bli enklere å lime den på plass. Limflasken ser ut til å ha omtrentlig samme form.

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	110.6 KB ID:	678973
    Finerflaket har littet i vann. En tilfeldig glassflaske fra hobbyrommet var bedre å benytte siden den holder fasongen bedre enn en myk plastikkflaske


    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	210.5 KB ID:	678974

    Fortsetter med bakgre overdel på flyet

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	144.3 KB ID:	678975
    Enklere å bevare fasongen på flykroppen ved å benytte en krybbe. Magneter anbefales

    Attached Files
    Last edited by _marius; 09-06-19, 14:34.
    Marius

  • #2
    Nydelig fly det der!

    Comment


    • #3
      Den blir ikke dum, er ikke så flink på elektro selv så er nok noen som kan gi deg en god anbefaling til et oppsett. Bre tenkt litt på å bygge tilgang for batteri osv når du først er i gang, slik at denne blir enkel å bytte.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Ser jo kjempe bra ut. Denne byggejiggen/krybben , er det noe du har laget selv eller kjøpt? type?

        Comment


        • #5
          Oi, er det aktivitet her. Jeg flyttet denne tråden til rcscalebuilder. Angående byggejiggen er det etter oppskrift fra Airfield Models - Radio Control Flying Aircraft and Display Models - magnetic building system. For å få byggeplaten rettest mulig, bruker jeg en gammel bordplate av herdetglass. Oppå der ligger 3mm metallplate som gjør at jeg kan benytte magneter. Jeg anbefaler å lese artikkelen - og bruke magneter.
          Marius

          Comment


          • #6
            Originally posted by _marius View Post
            Oi, er det aktivitet her. Jeg flyttet denne tråden til rcscalebuilder. Angående byggejiggen er det etter oppskrift fra Airfield Models - Radio Control Flying Aircraft and Display Models - magnetic building system. For å få byggeplaten rettest mulig, bruker jeg en gammel bordplate av herdetglass. Oppå der ligger 3mm metallplate som gjør at jeg kan benytte magneter. Jeg anbefaler å lese artikkelen - og bruke magneter.
            Det er det, bare husk å oppdatere så vi kan følge den her også da
            Lars Norberg

            Comment


            • #7
              hei Marius, fine bilder på RCscala, hvor stor er pusseskiva (slipemaskinen) Er det en hendig størrelse. ser at Proxxon har 2 størrelser. Tips på må først ha verktøy.
              Mvh Andreas
              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
              PCM.at mye glede i litt carbon
              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

              Comment


              • #8
                Originally posted by Sundtair View Post
                hei Marius, fine bilder på RCscala, hvor stor er pusseskiva (slipemaskinen) Er det en hendig størrelse. ser at Proxxon har 2 størrelser. Tips på må først ha verktøy.
                Pussemaskinen er den største til Proxxon. Den er egentlig ikke så ofte i bruk. Til lister tenker jeg den minste holder, men plutselig er det en større kloss som skal slipes. Den lille maskinen blir kanskje mer tilgjengelig ved at den kan stå på byggebordet så kan man raskt tilpasse deler mens sitter foran planene. Ellers har jeg stor glede av maskinene og ønsker meg resten av sortimentet.
                Marius

                Comment

                Working...
                X