Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fokker D7 1/4 skala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Så bra ser frem til oppdateringer
    Lars Norberg

    Comment


    • #62
      Da var jeg kommet til stadiet nitti prosent ferdig og nitti prosent igjen! Kroppen, vinger, ror, understell ferdig. Neste steg er egentlig montering av vinger, men har lyst til p begynne på motoratrapp først, vi får se. Vingemontering er en stor og komplisert operasjon, i hvertfall for meg, så føler jeg må forberede meg litt på det. Her skal jo alle vinkler stemme. BUSA har likevel en fornuftig metode å gjøre dette på, så skal nok gå bra. Her er bilder av bygget så langt. Dette er ingen liten park flyer!

      Comment


      • #63
        Og ett til Click image for larger version

Name:	IMG_0268.JPG
Views:	298
Size:	206.3 KB
ID:	678327

        Comment


        • #64
          Dette kom egentlig som et sjokk i dag, har liksom ikke tenkt på hvor langt jeg egentlig er kommet, plutselig var det ikke flere ordentlige deler å bygge, men på,tide å starte skaladetaljer, radio og motormontering, vinger og stag osv osv... begynte i august september 2018, sånn omtrent så plutselig er det kanskje ikke helt urealistisk å få den i i lufta dette året. Om jeg tør ta den opp da. Vesentlig mere massivt og stort en noe jeg har fløyet før, dvs i form av modellfly da. Betydelig enklere å fly når man sitter ombord selv og ikke står på bakken og gjetter seg fram til hva som skjer

          Comment


          • #65
            Originally posted by LN-DRA View Post
            Dette kom egentlig som et sjokk i dag, har liksom ikke tenkt på hvor langt jeg egentlig er kommet, plutselig var det ikke flere ordentlige deler å bygge, men på,tide å starte skaladetaljer, radio og motormontering, vinger og stag osv osv... begynte i august september 2018, sånn omtrent så plutselig er det kanskje ikke helt urealistisk å få den i i lufta dette året. Om jeg tør ta den opp da. Vesentlig mere massivt og stort en noe jeg har fløyet før, dvs i form av modellfly da. Betydelig enklere å fly når man sitter ombord selv og ikke står på bakken og gjetter seg fram til hva som skjer
            Begynner virkelig å ta form dette Fordelen med store modeller er at de som regel flyr mye bedre enn de små så ikke bekymre deg for det.
            Lars Norberg

            Comment


            • #66
              Click image for larger version

Name:	IMG_0270.JPG
Views:	353
Size:	131.7 KB
ID:	678352 Kansjenvanskelig å se at dette skal bli en BMW IIIa motor på 185 spreke hester..
              Men det skal det faktisk bli. Med hjelp av litt mailig, skruer, fjærer samt diverse egenproduserte smådetaljer er håpet at det skal se bra ut til slutt, er jo tross alt en skalamodell dette her!

              Comment


              • #67
                Last edited by LN-DRA; 12-02-19, 21:54.

                Comment


                • #68
                  Jeg bygger og bygger
                  Får til en times tid hver dag, på tross av intensivt jobbliv! Imidlertid er det lite å vise til mht interessante bilder. Jobber med mororatrapp, samt diverse andre småsaker, sånn blir det når alle deler er ferdig og det er detaljnivå som er igjen. Feks klarte jeg å miste stabilator i gulvet, noe som medførte at de fleste limingen gikk opp, etter å ha tenkt vel og lenge på det kom jeg at jeg hadde limt denne sammen med slow superlim, som penetrerer balsa dårlig. Har fiksa det i kveld , denne gang med epoxy. Mitt neste fly tror jeg kanskje vil bli bygget med trelim. Tror jeg. Og om noen lurer så blir det et neste fly, da noe litt mere komplisert og uvanlig.. selv om Fokker DVII er uvanlig nok i disse ARF tider.
                  Må innrømme at jeg har en ARF, elektrisk Carbon cub, fin å fly og bra trening til fokkeren. Vesentlig mindre på tross av to meters vingespenn. Så overgangen blir spennende. Positivt innstilt
                  Last edited by LN-DRA; 14-02-19, 20:43.

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by LN-DRA View Post
                    Jeg bygger og bygger
                    Får til en times tid hver dag, på tross av intensivt jobbliv! Imidlertid er det lite å vise til mht interessante bilder. Jobber med mororatrapp, samt diverse andre småsaker, sånn blir det når alle deler er ferdig og det er detaljnivå som er igjen. Feks klarte jeg å miste stabilator i gulvet, noe som medførte at de fleste limingen gikk opp, etter å ha tenkt vel og lenge på det kom jeg at jeg hadde limt denne sammen med slow superlim, som penetrerer balsa dårlig. Har fiksa det i kveld , denne gang med epoxy. Mitt neste fly tror jeg kanskje vil bli bygget med trelim. Tror jeg. Og om noen lurer så blir det et neste fly, da noe litt mere komplisert og uvanlig.. selv om Fokker DVII er uvanlig nok i disse ARF tider.
                    Må innrømme at jeg har en ARF, elektrisk Carbon cub, fin å fly og bra trening til fokkeren. Vesentlig mindre på tross av to meters vingespenn. Så overgangen blir spennende. Positivt innstilt
                    Ser frem til når bildene av resultatet kommer. Det er viktig å ha noen modeller for god stikketrening slik at man ikke ruster bort i slike bygginger
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #70
                      Mye småplukk å holde på med. Dessverre lite å vise til med bilder. Har i dag klart å få fatt i skruer og mutre som må til for en realistisk motoratrapp. Den er bygget bl a av balsa så det er mye småoprasjoner for å få den til å se ut som metall, grunning og pussing og grunning og pussing osv osv... kommer til å bli bra til slutt men tar tid. Går liksom mye raskere når man holder på med de store delene

                      Comment


                      • #71
                        Begynner å likne litt på motoren
                        Attached Files

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by LN-DRA View Post
                          Og om noen lurer så blir det et neste fly, da noe litt mere komplisert og uvanlig.. selv om Fokker DVII er uvanlig nok i disse ARF tider.
                          Kanskje denne hadde vært noe å bygge ? Vickers Vimy Transatlantic skala 1/8 vs 2642 mm David Boddington tegning. - (MFN) ModellflyNytt.no


                          Bfight 210
                          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                          Phoenix RC Club

                          Comment


                          • #73
                            Begynner å likne litt mere på en motor nå!
                            Attached Files

                            Comment


                            • #74
                              Vickers Vimy er et fint fly og må være fantastisk å se flygende. Imidlertid ikke det som står på byggeplanen
                              Last edited by LN-DRA; 20-02-19, 17:22.

                              Comment


                              • #75
                                Har nå funnet løsningen på stagene til ventilene på motoratrappen. Hadde tenkt å bruke 2 mm skruer, men det er jo umulig å få,tak i, derimot er upoppede pop nagler ideelt til dette bruk! Fjærer blir sansynligvis tatt fra kulepenner, har igjen å teste det ut for å se om det blir optisk mulig, om ikke må jeg lage egne fjærer av tynn bøyelig ståltråd, evt tynn loddetråd. Må finne ut av det.
                                Neste uke blir det ferietur, så da blir det en ukes byggepause.. noe jeg heller får holde ut!
                                Utrolig å tenke på at en av de beste jagerne under WW1 hadde en motor på 185 hester, selv om de også på slutten bygget noen med oppgradert motor på 230 Hk. For de av oss som også har kost oss i lufta over modellflyhøyde, høres det ikke veldig potent og farlig ut, omtrent som en gammel og sliten Cessna 182, og den gir ikke akkurat noe testosteronsjokk. Selv om Fokkeren var en del lettere da, med Max take off vekt på 906 kg og tomvekt på 688 kg.
                                Cessnaen har MTW på 3100 pund, dvs ca 1400 kg. Men likevel..

                                Last edited by LN-DRA; 20-02-19, 18:32.

                                Comment

                                Working...
                                X