Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fokker D7 1/4 skala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Første forsøk med rib stich gik ikke bra, brukte for tykk tråd og det ble ikke bra. Nytt forsøk underveis men mye arbeid, dog viktig for skalutseende syns jeg. Kunne valgt den lette utveien og droppe det hele, men har lagt så mye arbeid inn i dette prosjeket at litt ekstra arbeid fra eller til spiller line rolle

    Comment


    • Fått fiksa det?
      Lars Norberg

      Comment


      • Jobber med saken, strips er ferdige må bare stryke dem på!

        Comment


        • Strips for rib stich!
          Attached Files

          Comment


          • Rib stich!
            Attached Files

            Comment


            • Vet ikke ikke om noen følger tråden min men, men uansett her en en update.. Hatt en lengre byggepause. På første turen i vår klarte jeg å krasje min Carbon Cub, som var en isopor ARF i skala 1/5. Radiofeil, ikke pilot krasj.. merkelig, men fant ikke ut årsaken. Så jeg tenkte å kjøpe,ny, samme model, men det var ikke lengre å få,tak i. Ny ARF ble innkjøpt, denne gang skikkelig fly i balsabygg, imidlertid mye montering som har tatt sin tid. Synd det er kjedelig i forhold til mitt Fokkerbygg. Bestemte meg for ikke å bygge Fokker før denne var i lufta. Dum avgjørelse, Det ble ikke ble morsommere av den grunn. Har innsett dette nå min ARF Carbon Cub er snart flyklar, men begynt på Fokkeren igjen. Rib stich på begge vinger, ferdig med overvingen og snart ferdig med den underste. Ekstremt tidkrevende skaladetalj det der, men blir veldig bra når det er ferdig. Da er det maling av overvingen, den er i striper med hvit og oliven. Gleder meg til det. Har forresten bestemt at rib stich og pink tape,ikke blir på undersiden av vingene, ingen vil se dette og det er utrolig mange timer som går med til en vingeside. Tross alt bare en semiskalamodell dette. Mitt neste planlagte prosjekt får heller bli bedre med mest mulig skaladetaljer. Den er i hverfall i utgangspunktet mye mere skalariktig enn Balsa USA sine kit..regner med minst tre års byggetid på denne. Feilberegnet dog tiden på Fokkeren, regna med å få!den ferdig innhøsting, men blir ikke jomfruturen før til våren. De siste prosentene tar utrolig mye tid. Har maling av overvingen igjen, montering av motor og radioutstyr samt en rekke skaladetaljer igjen..
              Last edited by LN-DRA; 10-10-19, 18:24.

              Comment


              • vi er nok flere som følger med. alltid kjekt med byggetråder med masse bilder og tips
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • Takk hyggelig å høre at folk følger med!

                  Comment


                  • Her er den øverste vingen ferdig med rib stich og pink tape
                    Attached Files

                    Comment


                    • Feil bilde prøver igjen
                      Attached Files

                      Comment


                      • Og den nedre vingen med rip stich men mangler fortsatt pink tape. Dette tok hele kvelden å,fikse, så det blir pink tape i morra..

                        Comment


                        • Prøver igjen på bilde
                          Attached Files

                          Comment


                          • Da var endelig begge vinger ferdig med rib stich og pink tape! Vært litt av en jobb, tatt flere forsøk før det ble bra, og læringskurven har vært bratt. Nå er det på,tide å då farge på dem øverste vingen, håper det ikke tar like lang tid.. det har ikke vært morsomt med rip stich, men må til, det var jo sånn de festa betraktningen på vingene. Det gjør de forresten fortsatt på fly med dukkledd vinge, må jo være enda mere jobb på en fullskala, da kan de heller ikke ukene, men må sy det på med nål og trå. Får stor beundring for de som bygget disse flyene i sin tid.
                            her er bilde av det ferdige resultater..
                            Attached Files

                            Comment


                            • Det ble bygget ca 3300 av disse. Den fløy første gang i januar 1918 og var derfor ikke med i WW1 så lenge, men var kanskje det den beste jageren under krigen. Ble fløyet også i mellomkrigstiden, og så vidt jeg vet ble den også brukt i første del av WW2, da som Trainer i Sveits . Sånn om noen lurte.. Min utgave er en kopi bygget i Frankrike, men originalen ble fløyet av flygeresset Ernst Udet. Han overlevde krigen. Bokstavene LO som han Har fått malt på de flyene han fløy var kjælenavnet til kjæresten hans. Syns jeg ser jagerpiloter får malt kjærestens navn på sine F35 i dag..

                              Comment


                              • Forresten funnet en ny metode for å lage rib stich. Innbefatter tilgang til,en symaskin. Isteden for å bruke tråd som spennes opp på et brett for så å limes fast til betrekningsmateriale, bruker man symaskin og rett og slett syr sting for deretter å kutte opp i passe tykke striper som så strykes på. Mindre arbeid samt gir mere korrekte sting. Den metoden jeg har brukt gir tydelige rib stich, men er mye arbeid og i hvertfall hos meg gitt litt for tykke sting i forhold til skalariktighet. Ja ja. Neste gang.. For de som evt bygger WW2 maskiner kan dette være nyttig, da de fleste av dem som kjent hadde ror som var trukket med duk med dertil tilhørende rib stich og pink tape.

                                Comment

                                Working...
                                X