Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro T-rex 600 personskade - Tråden bør leses

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektro T-rex 600 personskade - Tråden bør leses

    Hei,

    Peter Wales, en meget oppegående person med svært mye kunnskap innen RC-helikopter ble skadet av en T-rex 600.
    Just a moment...

    Vi må alltid tenke oss om .....
    Last edited by Totto; 09-04-09, 15:57.
    Mvh
    Totto Dahle
    www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
    Medlem Agder Modellflyklubb

  • #2
    Tenk sikkerhet i alt du gjør med helikopteret . Jeg stoler aldri på en regulator/programmeringsenhet på electrohelier, kopler alltid motoren vekk ifra drivverket eller tar av hovedrotorbladene...
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment


    • #3
      En tankevekker!

      Det ser ut til at de fleste helikopter-uhell (iallefall de jeg har lest om) skjer når man fikler og mekker på helikopteret og ikke når man flyr. Det er heldigvis uhell man kan unngå hvis man følger enkle regler. Jeg kobler alltid ut to av ledningene til motoren hvis jeg skal fikle og mekke på helikopteret mens det er skrudd på.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Koble vekk motoren er vel neppe noe god ide når en skal programmere esc, det er tross alt motoren som lager lydene en programmerer etter....
        Uansett, det viser seg at selv den mest rutinerte gjør feil innimellom og selvfølgelig skal man tenke sek om når man holder på med denne hobbyen også.
        Jeg har programmert mange align esc'er, men har ikke vært borti at noen oppfører seg som denne gjorde i dette tilfellet.
        Om man skal være helt på den sikre siden så er nok det lureste å ta av bladene eller flytte motoren så pinion ikke er i inngrep (må huske det selv neste gang )
        Mvh
        Bjørn Tore Espevik

        Team Visa...

        Comment


        • #5
          Skummelt, blemma hans var etter hva jeg forstod at ThrottleCurve ikke var stilt opp til 100% slik at esc trodde stikka var på eks.80%.
          Støtter den med motor vekk fra gearet, har 2 arr i armen som minner meg på det etter rev av feil kanal ;o)
          Mvh Roy N
          T-Rex 450 SE
          T-Rex 500
          T-Rex 600N/NP/E
          Srimok
          Mini Edge540
          DX7

          Comment


          • #6
            Originally posted by Roy N View Post
            Skummelt, blemma hans var etter hva jeg forstod at ThrottleCurve ikke var stilt opp til 100% slik at esc trodde stikka var på eks.80%.
            Likevel skal ikke align sin esc armere før stikka er satt til 0% throttle
            Må ha vært en defekt esc....
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

            Team Visa...

            Comment


            • #7
              Originally posted by Heliman View Post
              Koble vekk motoren er vel neppe noe god ide når en skal programmere esc, det er tross alt motoren som lager lydene en programmerer etter....
              Det er sant, men poenget er likevel det samme: å unngå skader ved å alltid følge enkle prosedyrer. Å ta av bladene eller flytte motoren er også en prosedyre
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Og om man går for å ta av rotorbladene så ikke tro at alt er bra om bare hovedrotorbladene er av, blarne på halen kan også lage riktig så mye ugagn om heliet skulle spinne opp.
                Trex 450 blandingsrase 4S
                Logo 500
                Blade mCPX

                Comment


                • #9
                  Pleier å koble vekk en av fasene når eg programmerer ESC. Da lager den framdeles lyd, og er ingen fare for at den spinner opp
                  Morten Smøraas

                  Comment


                  • #10
                    Wrong again, den kan med litt hjelp spinne opp men nå med svakere kraft en normalt og den kan dra i vei begge veier.
                    Det er bare en liten dytt på motoren som skal til for å få den i gang på 2 faser.
                    Trex 450 blandingsrase 4S
                    Logo 500
                    Blade mCPX

                    Comment


                    • #11
                      Har aldri fått en motor til å gå skikkelig på to faser ihvertfall, så føler meg ganske trygg på den prosedyren.
                      Morten Smøraas

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by perpyro View Post
                        Wrong again, den kan med litt hjelp spinne opp men nå med svakere kraft en normalt og den kan dra i vei begge veier.
                        Det er bare en liten dytt på motoren som skal til for å få den i gang på 2 faser.
                        Spør du meg ser det ut som om han har slått av og så på senderen mens throttle er oppe når helikopteret er armert fra før siden han sier at helikopteret akselererte da han slo på senderen.

                        Han sier: "I decided it would be easier on the picnic table in front of me so I followed the instructions on making the connections in the right order, to the amusement of one or two of my fellow fliers who have never seen me read an instruction before, never mind follow it.

                        The one in question said, turn on the transmitter at full throttle and the ESC will go into setup mode. I did and it didn't. The heli rapidly spooled up and took off heading for my head. I put my right arm up to save my face and got badly hurt.
                        "

                        Manualen sier ikke bare at han skal slå på senderen med full throttle, den sier han skal slå på helikopteret etter at senderen er slått på med full throttle: http://www.align.com.tw/html/en/asse...e-bl75ge_1.htm

                        Comment


                        • #13
                          Du får aldri en slik motor til å gå skikkelig på 2 faser men den kan alikavel starte opp og gå med opp til 62% av opprinnelig effekt og da er man allerede ute og sykler med en motor som i utgangspunktet yter 2500W.
                          Det er i hvertfall teorien bak det.
                          Trex 450 blandingsrase 4S
                          Logo 500
                          Blade mCPX

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tahustvedt View Post
                            Spør du meg ser det ut som om han har slått av og så på senderen mens throttle er oppe når helikopteret er armert fra før siden han sier at helikopteret akselererte da han slo på senderen.
                            Ser nesten sånn ut ja, men om han ikke har gjort det så må nødvendigvis esc være defekt...
                            Uansett så er det desverre å definere som en operators error mener nå jeg....
                            Mvh
                            Bjørn Tore Espevik

                            Team Visa...

                            Comment


                            • #15
                              Leste ikke hele greia, men det er vel slik at Spectrum/JR sender failsafe posisjonen på servoutgangene mens linking mot senderen pågår (et par sekunder fra Rx er slått på og til linken til senderen er opprettet)? Om failsafe er satt til 0% vil vel dette initialisere ESC før 100% signalet fra senderen mottas. Det er i såfall lett å finne ut av for en som har Spectrum.
                              Leste om en som hadde problemer med at JR-R921 sendte 0,7ms og ikke failsafe i dette tidsrommet, noe som gikk ut over både servogear og overføringer. Assan sender ingen ting, min Corona Rx genererer en microskopisk puls som mange analoge servoer reagerer på. Desverre ingen standard på dette feltet heller.
                              Kanskje greit å ha liggende en liten, rimelig motor for å bruke som "høyttaler".
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X