Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blade X130 problemer ved tackoff Servoer vandrer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blade X130 problemer ved tackoff Servoer vandrer

    Har nettopp kjøpt en brukt Blade x130 Denne er svært oppjustert med mye ekstra som ny haleservo,gear i halen, motor ol.
    problemet er at jeg mener den ikke fungerer korrekt mens selger mener at den er slik den skal være..
    Problemstillingen er som følger:
    Jeg har full kontroll på servobevegelser så lenge jeg ikke gir gass, så fort jeg gir gass og rotoren begynner å snurre går servoer til rotorhode ut mot ytterpunkt, slik at sworch platen blir stående skjeft. fortsetter jeg da å gi gass har jeg liten eller ingen kontroll på rotorhode. Helien velter tilslutt over på siden.
    Trekker jeg ned gassen går det et sekund eller to så midtstiller servoer seg igjen.
    Selger hevder at dette er normalt og kommer av at gyrofunksjonen på denne ikke greier å holde dette på plass før helien er i lufta.
    Han har selv tatt helien opp og fløyet denne for meg. så Ja den kan fly men må jages som en hund på bakken med å holde sworch platen level ved tackoff.
    Er dette normalt for denne type helikopter? Har frem til i dag fløyet 4 kanals FP helier som jeg aldri har opplevet lignende oppførsel.

  • #2
    Det at helikopteret dreier til siden rett før take off er helt normalt for collective pitch helier i denne størrelsen. Første gangen jeg fløy et cp heli, så opplevde jeg akkuratt det samme. Men jeg startet med blade nano cpx. Så det at bladene berørte bakken var mye mer tilgivende da det er et mindre heli. Nå har jeg 2 blade 130x. Swashlaten må kompenseres under oppspoling. Man kan ikke bare bruke throttle og håpe på det beste for at det skal ta av og fly av seg selv. Man må som sagt kompensere med alle stikkene for å holde swashplaten vanrett.

    Hvis selgeren allerede har vist at det flyr, så er det jo klart at det fungerer. DETTE ER IKKE NOE NYBEGGYNER HELI!! Det skal veldig små imputs til for å få det til å hovre på en og samme plass. Denne type heli er MYE mer følsomt enn et 4 kanals Fixed pitch heli. Prøv å få det opp fra bakken og 1m opp i luften. Så skal du se at det blir mye bedre.
    Last edited by Haakon Byrkjedal; 25-10-14, 14:18.

    Comment


    • #3
      Takk for svar.
      Har testet litt mer i løpet av helgen og funnet ut at litt trimming på stikkene har resultert i at dette utslaget nå er redusert. Så får bare legge meg i trening og passe godt på stikke bevegelsene ved takeoff.

      Comment

      Working...
      X